demonstranter
Demonstranter tager selfies foran Buenos Aires katedralen på kvindernes internationale kampdag den 8. marts 2019.
Foto: Agustin Marcarian / Ritzau Scanpix

Selfie

cand.mag. Camilla Mehlsen, iBureauet/Dagbladet Information. April 2014.
Top image group
demonstranter
Demonstranter tager selfies foran Buenos Aires katedralen på kvindernes internationale kampdag den 8. marts 2019.
Foto: Agustin Marcarian / Ritzau Scanpix
Main image
Barack Obama og David Cameron poserer foran et selfie billede taget af Helle Thorning Schmidt ved begravelses ceremonien for Nelson Mandela den 10. december 2013.
Barack Obama og David Cameron poserer foran et selfie billede taget af Helle Thorning Schmidt ved begravelses ceremonien for Nelson Mandela den 10. december 2013.
Foto: Roberto Schmidt / Scanpix

Indledning

Et nyt begreb er kommet på alles læber: selfie. Det er et selvportræt, som man tager med mobiltelefonen eller et digitalt kamera og deler på sociale medier. På ti år er selfies vokset fra at være et ukendt fænomen til den største virale tendens. 2013 blev selfie-begrebets store gennembrud. Det blev kåret som årets ord og stjal overskrifter i medier verden over.

Ordet slog for alvor igennem i Danmark, da Helle Thorning-Schmidt tog en selfie af sig selv mellem Barack Obama og David Cameron under mindehøjtideligheden for Nelson Mandela i december 2013. Selfies deler vandene. Hvor nogle mener, selfies er et udtryk for en selvoptaget kultur – og et kulturelt forfald – mener andre, at selfies blot er en udtryksmåde ud af mange i en digital tidsalder. Uanset hvad har selvportrættet fået en massiv genopstandelse med selfies, og fænomenet bliver stadig mere populært.

Artikel type
faktalink

Baggrund om selfie

Hvad er en selfie?

En selfie er et engelsk udtryk for et selvportræt, som man tager med en mobiltelefon eller et digitalkamera og deler på sociale medier som Instagram, Snapchat, Facebook, Flickr, Twitter og Pinterest. Det er en ny visuel genre forbundet til det digitale liv. Oxford Dictionary har kåret ’selfie’ som Årets Ord 2013 og definerer det som ”et fotografi, man har taget af sig selv; typisk taget med en smartphone eller et webkamera og uploadet til et socialt medie”. Selfie vandt titlen som Årets Ord, fordi brugen af ordet, ifølge The Guardian, selfie steg med 17.000 procent på 12 måneder (se kilder).

Hvor stammer ordet fra?

Selv om ordet selfie først har meldt sig over for den brede befolkning i de senere år, har ordet over et årti på bagen. Den tidligste brug af ordet kan ifølge Information spores til et australsk internetforum i 2002, hvor en ung fyr deler et billede af sin hævede læbe ledsaget denne tekst: ”Fuld til en vens 21 års, jeg faldt og landede med læben først (med fortænderne lige bagefter) på et trappetrin. Jeg havde et hul omkring 1 cm langt lige igennem min underlæbe. Jeg beklager fokus, det var et selfie” (se kilder). I 2004 etablerer det sociale billednetværk Flickr en gruppe for digitale selvportrætter under navnet ’selfy’. I 2005 leverer det sociale videonetværk MySpace den første definition til Urban Dictionary: ”self portrait of yourself usually by teen girls”.

Ifølge medieforsker Bent Fausing bliver ordet første gang brugt uden for et socialt medie i 2007 af TMZ, som er et nyhedswebsite om kendisser (se kilder). TMZ bruger ordet, da skuespilleren Rosario Dawson fotograferes sammen med en fan. Det er dog med smartphonens indtog på markedet, at selfien får et viralt liv, og ifølge Oxford Dictionaries er det først i 2012, at ordet for alvor bliver kendt og brugt (se kilder).

Er selfies et nyt fænomen?

Selfie er som genre en forlængelse af selvportrættet. Selvportrætter er langtfra et nyt fænomen. Det fotografiske selvportræt har eksisteret siden omkring år 1900, hvor Kodak udviklede det transportable Brownie-kamera. Flere digitale nyhedsmedier peger på, at verdens måske ældste selfie er et selvportræt taget af amerikaneren Robert Cornelius i 1839. Dengang tog det ikke bare et splitsekund at tage et selvportræt, men adskillige minutter.

Ifølge Wikipedia var den russiske storfyrstinde Anastasia Nikolaevna en af de første, da hun som 13-årig tog et fotografi af sig selv i spejlet og sendte det til en ven i 1914 (se kilder).

Selvportrættet har også eksisteret i kunst og litteratur i flere hundrede år. Et eksempel er kunstneren Andy Warhols berømte selvportrætter fra 1970’erne, der er beslægtet med selfie-genren. Man kan sige, at med selfie-begrebets opkomst har selvportrættet fået en massiv genopstandelse. Ifølge medieforsker Bent Fausing adskiller en selfie sig dog fra historiens andre selvportrætter ved, at det er uhyre let og hurtigt at lave en selfie.

Hvad kendetegner en selfie?

En selfie er et udtryk for, at man forsøger at få kontrol over, hvordan man præsenterer sig selv, men der findes ikke én type selfies. Overordnet kan man dog sige, at en selfie adskiller sig fra det professionelle fotografi ved, at det typisk er mere ”håndholdt” med dårlig lyssætning og skæv billedbeskæring. Det er kendetegnet ved at være et slags spejlbillede, hvor ansigtet er i fokus. Før i tiden tog man typisk en selfie ved at stille sig foran et spejl og vende kameraet mod spejlet. Selv om der ikke er konkrete spejle med i de fleste selfies i dag, handler det stadig om spejling, for kameraet bliver brugt som et spejl. Med udbredelsen af smartphones er en udstrakt arm blevet et kendetegn, for det markerer, at man selv har taget billedet.

Hvilke typer selfies er der?

Der findes mange forskellige typer af selfies på sociale medier. Der findes for eksempel én type selfies, som dyrker det ironiske eller det ikke-attraktive som en reaktion mod det polerede selvportræt. En velkendt selfie-genre er ’braggies’ (brag, dvs. at prale), som handler om at blære sig over for sine venner. Det kan være billeder taget på ferie af for eksempel udsigten fra hotellet eller fra en strand. Og der findes et stigende antal særlige kategorier som for eksempel ’helfie’ (hair, fokus på håret), ’belfie’ (bum, fokus på numsen), ’drelfie’ (drunk, fuldebilleder), ’felfie’ (farmer, landmands-selfie) og ’welfie’ (workout-selfie). Der findes også nicheblogs med særlige temaer, som for eksempel selfies taget ved begravelser.

På Facebook kan man for eksempel finde flere welfie-grupper, blandt andet Female Fitness Selfies og Fitness Selfies Extreme. Medieforsker Bent Fausing beskriver ’healthies’ (sunde selfier) som en kæmpe trend på sociale medier, men de adskiller sig fra selfies ved, at de ikke har den samme ironi, spontanitet og humor, som ellers kendetegner selfies. Hashtags som #fit og #fitness er meget populære. Det mest brugte hashtag i 2013 var dog #love.

Udbredelsen af selfies

Hvem tager selfies?

Det er især helt unge og kendte personer, der har været med til at gøre selfies til en voksende digital tendens. For eksempel har musikere som Justin Bieber, Lady Gaga, Rihanna og Madonna været flittige selfie-brugere og dermed været med til at udbrede kendskabet til selfies. I dag har tendensen vokset sig så stor, at man ser mennesker i så godt som alle aldre og brancher tage selfies – fra skolepiger og sportsfolk til politikere og politibetjente – og paven. En af de mest kendte selfies fra 2013 er et billede af paven sammen med en flok teenagere foran Vatikanet i 2013. Det er muligvis det første ’pave-selfie’ nogensinde. En anden kendt selfie er astronauten Aki Hoshides billede af sig selv i det ydre rum med solen i baggrunden. Selfie-fænomenet fik en fremtrædende plads ved Oscar-uddelingerne 2014, da vært Ellen DeGeneres tog en ’stjerne-selfie’ af sig selv sammen med en flok superstjerner og herefter lagde billedet på Twitter.

Da begrebet vandt frem fra midten 00’erne, blev selfies typisk forbundet med teenagepiger.

Ifølge en Samsung-undersøgelse fra 2013 holder den fordom dog ikke stik (se kilder). Samsung har spurgt 2.000 briter om deres brug af selfies, og det viser sig, at mænd tager dobbelt så mange billeder af sig selv som kvinder.

Hvorfor er selfies et udbredt fænomen?

Når selfies er blevet så udbredte, og begrebet så velkendt, hænger det først og fremmest sammen med, at der er sket markante ændringer i vores brug af teknologi. Smartphones er så udbredte, at de fleste altid har et kamera på sig og adgang til sociale medier, så de kan dele billeder, uanset hvor de er. Der kommer også stadig flere digitale tjenester til med fokus på deling af billeder, blandt andet Instagram, Vine og Shots of me, og de fremmer udbredelsen af selfies. Når vi i stigende grad interagerer med andre mennesker via sociale medier, er det nærliggende også at bringe vores eget billede i interaktion med andre.

Debat om selfies

Hvad handler debatten om selfies om?

Selv om begrebet selfie blot har få år på bagen, er der allerede hede kampe om fænomenet. Selfies deler vandene hos samfundsforskere og debattører. Nogle kritiserer selfies for at være udtryk for en narcissistisk og selvoptaget kultur og sågar en samfundstrussel. Andre mener derimod, at det blot er en ny måde at udtrykke sig på i det digitale liv.

Et godt eksempel på at selfies kan vække stærke følelser, er den berømte selfie, som statsminister Helle Thorning-Schmidt tog af sig selv siddende mellem præsident Barack Obama og premierminister David Cameron under mindehøjtideligheden for Nelson Mandela i december 2013. På sociale medier og i omnibusmedier lød der et ramaskrig over politikernes iscenesættelse og manglende respekt for begravelser. Den britiske avis The Guardian kaldte denne selfie for et udtryk for ”egoisme af den mest overfladiske type” og et eklatant eksempel på ”mig-generationen” (se kilder). I USA kalder man sagen for ’selfie-gate’ med reference til Watergate-sagen, der i 1970’erne fældede præsident Nixon.

Medieforsker Bent Fausing kommer dog med et forsvar for den famøse selfie og for selfies i det hele taget (se kilder). Ifølge Fausing er billedet et fremragende eksempel på Nelson Mandelas vision om mangfoldighed, eftersom billedet består af en kvindelig statsminister, en farvet præsident og en hvid premierminister – og de udtrykker glæde sammen. Det er lige i Mandelas ånd. Fausing argumenterer også for, at selfies ikke nødvendigvis er udtryk for en narcissistisk tendens, men snarere er væsentlige for jeg’ets identitetsskabelse. Og alle mennesker har brug for anerkendelse for at blive til som menneske, og her er selfies blot ét redskab ud af mange.

Kampen om selfies er ikke kun sociologisk, men også semantisk for der er også uenighed om begrebets definition og grammatik. Nogle mener for eksempel, at man skal kunne se en udstrakt arm på billedet, og at der kun kan være én person på billedet, for at der er tale om en rigtig selfie. Der er også kamp om stavemåden: Hedder det en eller et selfie? Endnu findes ordet ikke i Retskrivningsordbogen under Dansk Sprognævn. I denne artikel er valgt stavemåden en selfie.

Hvad bliver selfies brugt til?

I bund og grund er der ikke forskel på at lave et selvportræt eller at tage en selfie. Ifølge medieforsker Bent Fausing handler en selfie om det samme som de selvportrætter, vi tidligere har set i kunst og litteratur: Man bruger en selfie til at sætte et tegn i omverdenen, som andre skal se, og man stiler efter anerkendelse.

Stadig flere virksomheder ser også et kommercielt potentiale i at bruge selfies. Særligt modeverdenen har været hurtig til at tage selfies i brug i markedsføringen af produkter, for eksempel tøjmærket Hill-Side, der i en kampagne lod kunder sende billeder ind, hvor de var iført tøj fra Hill-Sides kollektion 2012/2013. Selfies er dermed også et nyt markedsføringsredskab.

Hvordan ser fremtiden ud for selfies?

2013 blev det helt store år for selfie-begrebet. Det blev kåret som årets ord og blev kendt vidt og bredt. Meget tyder på, at de kommende år også vil stå i selfie-fænomenets tegn. Det digitale liv spiller en stadig større rolle, og der kommer stadig flere digitale billedtjenester til, der gør det nemmere at dele billeder. Mediekoncernen Yahoo estimerer, at der vil blive taget over 880 trillioner fotografier i 2014 (se kilder). En voksende del af dem vil være selfies. På ti år er selfies vokset fra at være et ukendt fænomen til den største medietendens. Når selv statsministre og præsidenter har taget selfies til sig, er det svært at forestille sig, at fænomenet vil forsvinde i de kommende år. De sociale medier bliver også stadigt mere visuelle, og det taler for, at vi i fremtiden også vil møde mange selfies i vores digitale liv.

Kilder til baggrund

5 spørgsmål til klassen.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Selfie

Kilder citeret i artiklen

Urban Dictionary 2005:
Definition of selfie. 22. april 2005

Avisartikler

Christensen, Uffe:
Selfies er langt fra et nyt fænomen. Jyllands-Posten, 2014-03-05.
Webredaktionen:
Selfie. Dagbladet Information, 2013-12-14.
Hybel, Kjeld:
Selvportrætter er det nye sort. Politiken, 2013-12-01.
The Guardian:
Selfie is Oxford Dictionaries’ word of the year. The Guardian, 2013-11-29.
Thornhill, Ted:
Are mobiles making men vain? Daily Mail, 2013-11-28.
Lund, Camilla Thorsø:
Selfies er sundt for teenagere. Berlingske, 2013-09-08.

Andre artikler

Fausing, Bent:
Selfier ændrer verden. KommunikationsForum, 2014-02-11.
Zigterman, Ben:
Numbers of photos taken in 2014 will approach 1 trillion thanks to selfie explosion. BGR.com, 2013-12-24.
Vejzovic, Muhamed:
Selfie-fænomenet har altid eksisteret. Videnskab.dk, 2013-12-12.
Bondebjerg, Ib:
Den subjektive kommentar. Videnskab.dk, 2013-12-02.
BBC News:
Self-portraits and the rise of the selfie. BBC News, 2013-06-07.
Fausing, Bent:
Se selfie!. KommunikationsForum, 2013-06-05.