Elever i klasselokale
Flere og flere undervisningsmaterialer er blevet digitale og indsamler således big data fra eleverne.
Foto: Ida Maria Odgaard / Scanpix

Big data

Artikel type
faktalink
journalist Malene Fenger-Grøndahl, IBureauet/Dagbladet Information. November 2013
Top image group
Elever i klasselokale
Flere og flere undervisningsmaterialer er blevet digitale og indsamler således big data fra eleverne.
Foto: Ida Maria Odgaard / Scanpix
Main image
Udviklingschef i Berlingske Media, Pernille Tranberg fortæller på en IT konfernece om sin bog 'Fake it' og de gratis nettjenesters brug af vores personlige data - også kaldet Big data.
Udviklingschef i Berlingske Media, Pernille Tranberg fortæller på en IT konfernece om sin bog 'Fake it' og de gratis nettjenesters brug af vores personlige data - også kaldet Big data.
Foto: Jacob Eskildsen / Scanpix

Vi efterlader os elektroniske spor næsten hele tiden. Når vi er i kontakt med kommunen, laver en opdatering på Facebook, er indlagt på hospitalet, kører i en bil med GPS eller betaler med et dankort. De mange data, som opsamles om os, vokser hele tiden, og de enorme mængder information kan give både forskere, politikere og virksomheder ny viden. Hvis dataene analyseres og bruges rigtigt, kan de bruges til at indrette vores byer bedre, forebygge sygdomme og gøre os mere effektive i dagligdagen. Men de enorme datamængder kan også bruges af virksomheder og myndigheder, der ønsker at styre vores forbrug og adfærd. Så Big data rummer enorme muligheder, men også mange faldgruber og risici.