Selfie

Artikel type
faktalink
cand.mag. Camilla Mehlsen, iBureauet/Dagbladet Information. April 2014
Main image
Barack Obama og David Cameron poserer foran et selfie billede taget af Helle Thorning Schmidt ved begravelses ceremonien for Nelson Mandela den 10. december 2013.
Barack Obama og David Cameron poserer foran et selfie billede taget af Helle Thorning Schmidt ved begravelses ceremonien for Nelson Mandela den 10. december 2013.
Foto: Roberto Schmidt / Scanpix

Et nyt begreb er kommet på alles læber: selfie. Det er et selvportræt, som man tager med mobiltelefonen eller et digitalt kamera og deler på sociale medier. På ti år er selfies vokset fra at være et ukendt fænomen til den største virale tendens. 2013 blev selfie-begrebets store gennembrud. Det blev kåret som årets ord og stjal overskrifter i medier verden over.

Ordet slog for alvor igennem i Danmark, da Helle Thorning-Schmidt tog en selfie af sig selv mellem Barack Obama og David Cameron under mindehøjtideligheden for Nelson Mandela i december 2013. Selfies deler vandene. Hvor nogle mener, selfies er et udtryk for en selvoptaget kultur – og et kulturelt forfald – mener andre, at selfies blot er en udtryksmåde ud af mange i en digital tidsalder. Uanset hvad har selvportrættet fået en massiv genopstandelse med selfies, og fænomenet bliver stadig mere populært.

 

 

Baggrund om selfie

Hvad er en selfie?

En selfie er et engelsk udtryk for et selvportræt, som man tager med en mobiltelefon eller et digitalkamera og deler på sociale medier som Instagram, Snapchat, Facebook, Flickr, Twitter og Pinterest. Det er en ny visuel genre forbundet til det digitale liv. Oxford Dictionary har kåret ’selfie’ som Årets Ord 2013 og definerer det som ”et fotografi, man har taget af sig selv; typisk taget med en smartphone eller et webkamera og uploadet til et socialt medie”. Selfie vandt titlen som Årets Ord, fordi brugen af ordet, ifølge The Guardian, selfie steg med 17.000 procent på 12 måneder (se kilder).

Hvor stammer ordet fra?

Selv om ordet selfie først har meldt sig over for den brede befolkning i de senere år, har ordet over et årti på bagen. Den tidligste brug af ordet kan ifølge Information spores til et australsk internetforum i 2002, hvor en ung fyr deler et billede af sin hævede læbe ledsaget denne tekst: ”Fuld til en vens 21 års, jeg faldt og landede med læben først (med fortænderne lige bagefter) på et trappetrin. Jeg havde et hul omkring 1 cm langt lige igennem min underlæbe. Jeg beklager fokus, det var et selfie” (se kilder). I 2004 etablerer det sociale billednetværk Flickr en gruppe for digitale selvportrætter under navnet ’selfy’. I 2005 leverer det sociale videonetværk MySpace den første definition til Urban Dictionary: ”self portrait of yourself usually by teen girls”.

Ifølge medieforsker Bent Fausing bliver ordet første gang brugt uden for et socialt medie i 2007 af TMZ, som er et nyhedswebsite om kendisser (se kilder). TMZ bruger ordet, da skuespilleren Rosario Dawson fotograferes sammen med en fan. Det er dog med smartphonens indtog på markedet, at selfien får et viralt liv, og ifølge Oxford Dictionaries er det først i 2012, at ordet for alvor bliver kendt og brugt (se kilder).

Er selfies et nyt fænomen?

Selfie er som genre en forlængelse af selvportrættet. Selvportrætter er langtfra et nyt fænomen. Det fotografiske selvportræt har eksisteret siden omkring år 1900, hvor Kodak udviklede det transportable Brownie-kamera. Flere digitale nyhedsmedier peger på, at verdens måske ældste selfie er et selvportræt taget af amerikaneren Robert Cornelius i 1839. Dengang tog det ikke bare et splitsekund at tage et selvportræt, men adskillige minutter.

Ifølge Wikipedia var den russiske storfyrstinde Anastasia Nikolaevna en af de første, da hun som 13-årig tog et fotografi af sig selv i spejlet og sendte det til en ven i 1914 (se kilder).

Selvportrættet har også eksisteret i kunst og litteratur i flere hundrede år. Et eksempel er kunstneren Andy Warhols berømte selvportrætter fra 1970’erne, der er beslægtet med selfie-genren. Man kan sige, at med selfie-begrebets opkomst har selvportrættet fået en massiv genopstandelse. Ifølge medieforsker Bent Fausing adskiller en selfie sig dog fra historiens andre selvportrætter ved, at det er uhyre let og hurtigt at lave en selfie.

Hvad kendetegner en selfie?

En selfie er et udtryk for, at man forsøger at få kontrol over, hvordan man præsenterer sig selv, men der findes ikke én type selfies. Overordnet kan man dog sige, at en selfie adskiller sig fra det professionelle fotografi ved, at det typisk er mere ”håndholdt” med dårlig lyssætning og skæv billedbeskæring. Det er kendetegnet ved at være et slags spejlbillede, hvor ansigtet er i fokus. Før i tiden tog man typisk en selfie ved at stille sig foran et spejl og vende kameraet mod spejlet. Selv om der ikke er konkrete spejle med i de fleste selfies i dag, handler det stadig om spejling, for kameraet bliver brugt som et spejl. Med udbredelsen af smartphones er en udstrakt arm blevet et kendetegn, for det markerer, at man selv har taget billedet.

Hvilke typer selfies er der?

Der findes mange forskellige typer af selfies på sociale medier. Der findes for eksempel én type selfies, som dyrker det ironiske eller det ikke-attraktive som en reaktion mod det polerede selvportræt. En velkendt selfie-genre er ’braggies’ (brag, dvs. at prale), som handler om at blære sig over for sine venner. Det kan være billeder taget på ferie af for eksempel udsigten fra hotellet eller fra en strand. Og der findes et stigende antal særlige kategorier som for eksempel ’helfie’ (hair, fokus på håret), ’belfie’ (bum, fokus på numsen), ’drelfie’ (drunk, fuldebilleder), ’felfie’ (farmer, landmands-selfie) og ’welfie’ (workout-selfie). Der findes også nicheblogs med særlige temaer, som for eksempel selfies taget ved begravelser.

På Facebook kan man for eksempel finde flere welfie-grupper, blandt andet Female Fitness Selfies og Fitness Selfies Extreme. Medieforsker Bent Fausing beskriver ’healthies’ (sunde selfier) som en kæmpe trend på sociale medier, men de adskiller sig fra selfies ved, at de ikke har den samme ironi, spontanitet og humor, som ellers kendetegner selfies. Hashtags som #fit og #fitness er meget populære. Det mest brugte hashtag i 2013 var dog #love.

Udbredelsen af selfies

Hvem tager selfies?

Det er især helt unge og kendte personer, der har været med til at gøre selfies til en voksende digital tendens. For eksempel har musikere som Justin Bieber, Lady Gaga, Rihanna og Madonna været flittige selfie-brugere og dermed været med til at udbrede kendskabet til selfies. I dag har tendensen vokset sig så stor, at man ser mennesker i så godt som alle aldre og brancher tage selfies – fra skolepiger og sportsfolk til politikere og politibetjente – og paven. En af de mest kendte selfies fra 2013 er et billede af paven sammen med en flok teenagere foran Vatikanet i 2013. Det er muligvis det første ’pave-selfie’ nogensinde. En anden kendt selfie er astronauten Aki Hoshides billede af sig selv i det ydre rum med solen i baggrunden. Selfie-fænomenet fik en fremtrædende plads ved Oscar-uddelingerne 2014, da vært Ellen DeGeneres tog en ’stjerne-selfie’ af sig selv sammen med en flok superstjerner og herefter lagde billedet på Twitter.

Da begrebet vandt frem fra midten 00’erne, blev selfies typisk forbundet med teenagepiger.

Ifølge en Samsung-undersøgelse fra 2013 holder den fordom dog ikke stik (se kilder). Samsung har spurgt 2.000 briter om deres brug af selfies, og det viser sig, at mænd tager dobbelt så mange billeder af sig selv som kvinder.

Hvorfor er selfies et udbredt fænomen?

Når selfies er blevet så udbredte, og begrebet så velkendt, hænger det først og fremmest sammen med, at der er sket markante ændringer i vores brug af teknologi. Smartphones er så udbredte, at de fleste altid har et kamera på sig og adgang til sociale medier, så de kan dele billeder, uanset hvor de er. Der kommer også stadig flere digitale tjenester til med fokus på deling af billeder, blandt andet Instagram, Vine og Shots of me, og de fremmer udbredelsen af selfies. Når vi i stigende grad interagerer med andre mennesker via sociale medier, er det nærliggende også at bringe vores eget billede i interaktion med andre.