Hvad er en selfie?
En
selfie er et engelsk udtryk for et selvportræt, som man tager med en
mobiltelefon eller et digitalkamera og deler på sociale medier som Instagram,
Snapchat, Facebook, Flickr, Twitter og Pinterest. Det er en ny visuel genre
forbundet til det digitale liv. Oxford Dictionary har kåret ’selfie’ som Årets
Ord 2013 og definerer det som ”et fotografi, man har taget af sig selv; typisk
taget med en smartphone eller et webkamera og uploadet til et socialt medie”. Selfie
vandt titlen som Årets Ord, fordi brugen af ordet, ifølge The Guardian, selfie steg
med 17.000 procent på 12 måneder (se kilder).
Hvor stammer ordet fra?
Selv
om ordet selfie først har meldt sig over for den brede befolkning i de senere
år, har ordet over et årti på bagen. Den tidligste brug af ordet kan ifølge
Information spores til et australsk internetforum i 2002, hvor en ung fyr deler
et billede af sin hævede læbe ledsaget denne tekst: ”Fuld til en vens 21 års,
jeg faldt og landede med læben først (med fortænderne lige bagefter) på et
trappetrin. Jeg havde et hul omkring 1 cm langt lige igennem min underlæbe. Jeg
beklager fokus, det var et selfie” (se kilder). I 2004 etablerer det sociale
billednetværk Flickr en gruppe for digitale selvportrætter under navnet ’selfy’.
I 2005 leverer det sociale videonetværk MySpace den
første definition til Urban Dictionary: ”self portrait of yourself usually by
teen girls”.
Ifølge
medieforsker Bent Fausing bliver ordet første gang brugt uden for et socialt
medie i 2007 af TMZ, som er et nyhedswebsite om kendisser (se kilder). TMZ
bruger ordet, da skuespilleren Rosario Dawson fotograferes sammen med en fan. Det
er dog med smartphonens indtog på markedet, at selfien får et viralt liv, og
ifølge Oxford Dictionaries er det først i 2012, at ordet for alvor bliver kendt
og brugt (se kilder).
Er selfies et nyt
fænomen?
Selfie
er som genre en forlængelse af selvportrættet. Selvportrætter er langtfra et
nyt fænomen. Det fotografiske selvportræt har eksisteret siden omkring år 1900,
hvor Kodak udviklede det transportable Brownie-kamera. Flere digitale
nyhedsmedier peger på, at verdens måske ældste selfie er et selvportræt taget
af amerikaneren Robert Cornelius i 1839. Dengang tog det ikke bare et
splitsekund at tage et selvportræt, men adskillige minutter.
Ifølge
Wikipedia var den russiske storfyrstinde Anastasia Nikolaevna en af de første,
da hun som 13-årig tog et fotografi af sig selv i spejlet og sendte det til en
ven i 1914 (se kilder).
Selvportrættet
har også eksisteret i kunst og litteratur i flere hundrede år. Et eksempel er
kunstneren Andy Warhols berømte selvportrætter fra 1970’erne, der er beslægtet
med selfie-genren. Man kan sige, at med selfie-begrebets opkomst har
selvportrættet fået en massiv genopstandelse. Ifølge medieforsker Bent Fausing
adskiller en selfie sig dog fra historiens andre selvportrætter ved, at det er
uhyre let og hurtigt at lave en selfie.
Hvad kendetegner en
selfie?
En
selfie er et udtryk for, at man forsøger at få kontrol over, hvordan man
præsenterer sig selv, men der findes ikke én type selfies. Overordnet kan man dog
sige, at en selfie adskiller sig fra det professionelle fotografi ved, at det
typisk er mere ”håndholdt” med dårlig lyssætning og skæv billedbeskæring. Det er
kendetegnet ved at være et slags spejlbillede, hvor ansigtet er i fokus. Før i
tiden tog man typisk en selfie ved at stille sig foran et spejl og vende
kameraet mod spejlet. Selv om der ikke er konkrete spejle med i de fleste selfies
i dag, handler det stadig om spejling, for kameraet bliver brugt som et spejl. Med
udbredelsen af smartphones er en udstrakt arm blevet et kendetegn, for det
markerer, at man selv har taget billedet.
Hvilke typer selfies
er der?
Der
findes mange forskellige typer af selfies på sociale medier. Der findes for
eksempel én type selfies, som dyrker det ironiske eller det ikke-attraktive som
en reaktion mod det polerede selvportræt. En velkendt selfie-genre er
’braggies’ (brag, dvs. at prale), som
handler om at blære sig over for sine venner. Det kan være billeder taget på
ferie af for eksempel udsigten fra hotellet eller fra en strand. Og der findes
et stigende antal særlige kategorier som for eksempel ’helfie’ (hair, fokus på håret), ’belfie’ (bum, fokus på numsen), ’drelfie’ (drunk, fuldebilleder), ’felfie’ (farmer,
landmands-selfie) og ’welfie’ (workout-selfie). Der findes også nicheblogs med
særlige temaer, som for eksempel selfies taget ved begravelser.
På
Facebook kan man for eksempel finde flere welfie-grupper,
blandt andet Female Fitness Selfies og Fitness Selfies Extreme. Medieforsker Bent
Fausing beskriver ’healthies’ (sunde selfier) som en kæmpe trend på sociale
medier, men de adskiller sig fra selfies ved, at de ikke har den samme ironi,
spontanitet og humor, som ellers kendetegner selfies. Hashtags som #fit og
#fitness er meget populære. Det mest brugte hashtag i 2013 var dog #love.