Facebook

Artikel type
faktalink
cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. Opdateret af stud.mag. Julie Lystbæk-Hansen. Januar. 2014
Main image
Bogen 'The facebook effect' kom på gaden i Tokyo den 30. oktober 2013. En ny generation af iværksættere håber at den kan være med til at vende den negative økonomiske spiral for Japan.
Bogen 'The facebook effect' kom på gaden i Tokyo den 30. oktober 2013. En ny generation af iværksættere håber at den kan være med til at vende den negative økonomiske spiral for Japan.
Foto: Ko Sasaki / Scanpix

I løbet af et lille årti har Facebook udviklet sig fra at være et internet online-forum for studerende på Harvard University til en af de mest benyttede hjemmesider på verdensplan. Hjemmesiden har i dag mere end 955 millioner aktive brugere verden over, og i Danmark er halvdelen af os på ’Fjæsbogen’, som den kaldes. Brugerne skaber netværk på kryds og tværs, skriver meddelelser til hinanden om, hvem de er kærester med, hvad de skal i aften og hvordan de har det lige nu og her. Men der er også slanger i webparadiset i form af identitetstyveri, misbrug af de mange personlige informationer, dyrkelse af overfladiske relationer og tilsvininger af politiske modstandere.