Hvem grundlagde IKEA?
IKEA blev grundlagt i 1943 af svenskeren Ingvar Kamprad. Han blev født i 1926 på en gård i Småland i Sverige. Kamprad voksede op i et fattigt hjem og miljø og ønskede allerede som barn at få sin egen virksomhed og tjene penge. Derfor begyndte han at cykle rundt og sælge tændstikker til naboerne - en forretning, der gik så strygende, at drengen snart udvidede til også at sælge fisk, blyanter og juletræspynt. Kamprads fidus var, at han købte store partier varer meget billigt, hvormed han kunne videresælge dem til lave priser og alligevel få en god fortjeneste.
I 1943, da Ingvar Kamprad var blot 17 år gammel, etablerede han sin egen forretning, der fik navnet IKEA. Firmaets navn er en sammensætning af initialerne i hans navn, Ingvar Kamprad, forbogstavet i hans barndomsgård, Elmtaryd, og forbogstavet i sognet Agunnaryd i Småland, hvor Kamprad voksede op.
Hvordan har IKEA udviklet sig?
· IKEA blev grundlagt i 1943 under Anden Verdenskrig. På dette tidspunkt solgte virksomheden billedrammer, kuglepenne, bordløbere, ure, smykker og nylonstrømper. Kort sagt, alt hvad Ingvar Kamprad fandt en efterspørgsel på, og som han kunne sælge til en lav pris.
· I 1945 kunne Ingvar Kamprads forretninger ikke længere overkommes ved hjælp af individuelle salgsopringninger. Han begyndte derfor at annoncere i lokalaviser, ligesom han udgav et mindre postordrekatalog. Varerne blev distribueret via den lokale mælkevogn.
· I 1947 begyndte IKEA at sælge møbler, der blev fremstillet af lokale producenter i skovene tæt på Kamprads hjem. Responsen var positiv, og møbellinjen ekspanderede.
· Fra 1951 stoppede virksomheden salg af andre produkter og fokuserede udelukkende på lavprismøbler. Samme år udkom det første IKEA-katalog i stil med det, vi kender i dag.
· I 1953 åbnede virksomheden sin første møbeludstilling i Älmhult i Småland. For første gang kunne kunderne nu se og røre ved møblerne, før de købte dem. Ved at vise produkterne i miljøer ønskede IKEA dengang som nu at inspirere kunderne og byde på indretningsløsninger. Hovedkvarteret for IKEA’s designere ligger stadig i Älmhult.
· I 1955 begyndte IKEA selv at designe sine møbler. Årsagen var, at konkurrenter havde presset IKEA’s leverandører til at boykotte virksomheden. Det viste sig dog at være held i uheld, da IKEA’s eget design førte fornyelse og forbedret funktionalitet med sig.
· Som en sidegevinst ved at virksomheden selv begyndte at designe sine møbler, præsenterede IKEA i 1956 de første saml-selv-møbler på markedet. Varerne blev pakket i flade pakker, hvilket betød, at møblerne ikke optog så meget lagerplads, og at transportskader kunne undgås. Desuden blev prisen presset yderligere ned, idet kunden selv transporterede varerne hjem og selv samlede dem. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst var sikret.
· IKEA indviede sit første varehus i Sverige i 1958. Det lå i Älmhult i Småland og indeholdt med sine 6.700 kvadratmeter boligindretning Sveriges største møbeludstilling.
· I 1963 åbnede virksomheden sit første varehus uden for Sverige. Det var i Norge uden for Oslo.
· I 1965 indviede IKEA et 45.800 kvadratmeter stort varehus i Stockholm. Varehuset var rundt og inspireret af kunstmuseet Guggenheim i New York. For første gang åbnede virksomheden lageret og lod folk hente deres varer selv - hermed blev en vigtig del af IKEA’s nuværende koncept født.
· I 1969 åbnede det første IKEA-varehus i Danmark. Det lå i Ballerup og flyttede i 1979 til Tåstrup.
· I 1973 slog det første varehus uden for Skandinavien sine døre op. Det lå uden for Zürich i Schweiz. Varehusets succes banede vejen for en udvidelse i Tyskland, der i dag udgør IKEA’s største marked.
· Virksomheden åbnede i 1975 sit første varehus i Australien, i 1976 i Canada, i 1977 i Østrig, i 1979 i Holland, i 1981 i Frankrig og i 1984 i Belgien.
· I 1985 indviede IKEA sit første varehus i USA. Oprindeligt var IKEA usikre på udvidelsen, men opdagede snart, at der også i USA var marked for møbler til overkommelige priser.
· I 1986 trak Ingvar Kamprad sig tilbage som koncernchef og koncentrerede sig om produktudvikling og indkøb.
· I 1987 åbnede det første IKEA-varehus i England, i 1989 i Italien, i 1990 i Ungarn og Polen og i 1991 i Tjekkiet og De Forenede Arabiske Emirater.
· I 1993 havde virksomheden 114 varehuse i 25 lande.
· IKEA introducerede i 1997 Børnenes IKEA. IKEA udviklede nu møbler sammen med børnepsykologer, ligesom firmaet satsede på legeområder i varehuset og børnemåltider i restauranten. Desuden lancerede virksomheden samme år sin hjemmeside.
· I 1998 åbnede det første IKEA-varehus i Kina.
· I 1999 havde virksomheden 53.000 medarbejdere ansat i mere end 150 varehuse fordelt på 29 lande.
· I 2000 åbnede det første IKEA-varehus i Rusland.
· I 2006 åbnede det første IKEA-varehus i Japan.
·I 2011 åbnede det første IKEA-varehus i Thailand.
· I 2011 havde IKEA 131.000 medarbejdere i 333 IKEA varehuse i 40 lande, herunder 287 varehuse, som tilhører IKEA koncernen, i 26 lande.
Hvad er IKEA’s virksomhedskoncept?
IKEA’s virksomhedsidé er at tilbyde et bredt udvalg af møbler til så overkommelige priser, at så mange mennesker som muligt kan være med. Den idé kalder IKEA demokratisk design. Virksomheden excellerer i at reagere hurtigt på trends og behov inden for boligindretning og dernæst fremstille en billigere udgave af de moderne møbler. Pointen er nemlig, at funktionelle og godt designede møbler ikke kun skal være tilgængelige for de velhavende - hos IKEA har alle krav på at forbedre deres hjem, lyder parolen. Et andet koncept er, at kunden skal finde det samme møbel- og interiørsortiment i IKEA’s varehuse, uanset om man befinder sig i Shanghai eller San Francisco.
Virksomhedens koncept kan ridses således op:
· IKEA designer selv møblerne med fokus på, hvordan de kan fremstilles på den billigste og mest effektive måde.
· Møblerne og dele til møblerne fremstilles hos specialiserede leverandører i meget store partier - ofte i lavprislande som Polen.
· Varerne pakkes i flade kartoner og samles hjemme hos forbrugerne, hvilket giver lavere lager- og distributionsomkostninger.
· Salget rationaliseres via kataloger og selvbetjening i varehusene.
· Varehusene placeres på billige grunde uden for byerne.