IKEA

Artikel type
faktalink
cand.mag. Nanna Dissing Bay Jørgensen, iBureauet/Dagbladet Information. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum. 2012
Main image
14 business studerende stiger ind i en Fiat 500 for at slå verdensrekorden under en event arrangeret af Ikea i forbindelse med et arrangement om bæredygtig udvikling i Paris den 2. april 2011.
14 business studerende stiger ind i en Fiat 500 for at slå verdensrekorden under en event arrangeret af Ikea i forbindelse med et arrangement om bæredygtig udvikling i Paris den 2. april 2011.
Foto: Scanpix

Indledning

Med en kombination af enkelt design, lave priser og en stærk virksomhedskultur går det svenske møbelfirma IKEA sin sejrsgang verden over, og milliardfirmaet har i dag 330 varehuse med 131.000 ansatte fordelt over hele verden. I virksomhedsåret 2011 nåede omsætningen op på over 24,7 mia. euro. Succesen skyldes ikke mindst den globale middelklasses vækst. En middelklasse, der ikke kun tager i IKEA for at købe møbler, men også for at dyrke en omkostnings-, design- og miljøbevidst livsstil blandt ligesindede.

 

 

 

 

Baggrund og historie

Hvem grundlagde IKEA?

IKEA blev grundlagt i 1943 af svenskeren Ingvar Kamprad. Han blev født i 1926 på en gård i Småland i Sverige. Kamprad voksede op i et fattigt hjem og miljø og ønskede allerede som barn at få sin egen virksomhed og tjene penge. Derfor begyndte han at cykle rundt og sælge tændstikker til naboerne - en forretning, der gik så strygende, at drengen snart udvidede til også at sælge fisk, blyanter og juletræspynt. Kamprads fidus var, at han købte store partier varer meget billigt, hvormed han kunne videresælge dem til lave priser og alligevel få en god fortjeneste.

I 1943, da Ingvar Kamprad var blot 17 år gammel, etablerede han sin egen forretning, der fik navnet IKEA. Firmaets navn er en sammensætning af initialerne i hans navn, Ingvar Kamprad, forbogstavet i hans barndomsgård, Elmtaryd, og forbogstavet i sognet Agunnaryd i Småland, hvor Kamprad voksede op.

Hvordan har IKEA udviklet sig?

· IKEA blev grundlagt i 1943 under Anden Verdenskrig. På dette tidspunkt solgte virksomheden billedrammer, kuglepenne, bordløbere, ure, smykker og nylonstrømper. Kort sagt, alt hvad Ingvar Kamprad fandt en efterspørgsel på, og som han kunne sælge til en lav pris.

· I 1945 kunne Ingvar Kamprads forretninger ikke længere overkommes ved hjælp af individuelle salgsopringninger. Han begyndte derfor at annoncere i lokalaviser, ligesom han udgav et mindre postordrekatalog. Varerne blev distribueret via den lokale mælkevogn.

· I 1947 begyndte IKEA at sælge møbler, der blev fremstillet af lokale producenter i skovene tæt på Kamprads hjem. Responsen var positiv, og møbellinjen ekspanderede.

· Fra 1951 stoppede virksomheden salg af andre produkter og fokuserede udelukkende på lavprismøbler. Samme år udkom det første IKEA-katalog i stil med det, vi kender i dag.

· I 1953 åbnede virksomheden sin første møbeludstilling i Älmhult i Småland. For første gang kunne kunderne nu se og røre ved møblerne, før de købte dem. Ved at vise produkterne i miljøer ønskede IKEA dengang som nu at inspirere kunderne og byde på indretningsløsninger. Hovedkvarteret for IKEA’s designere ligger stadig i Älmhult.

· I 1955 begyndte IKEA selv at designe sine møbler. Årsagen var, at konkurrenter havde presset IKEA’s leverandører til at boykotte virksomheden. Det viste sig dog at være held i uheld, da IKEA’s eget design førte fornyelse og forbedret funktionalitet med sig.

· Som en sidegevinst ved at virksomheden selv begyndte at designe sine møbler, præsenterede IKEA i 1956 de første saml-selv-møbler på markedet. Varerne blev pakket i flade pakker, hvilket betød, at møblerne ikke optog så meget lagerplads, og at transportskader kunne undgås. Desuden blev prisen presset yderligere ned, idet kunden selv transporterede varerne hjem og selv samlede dem. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst var sikret.

· IKEA indviede sit første varehus i Sverige i 1958. Det lå i Älmhult i Småland og indeholdt med sine 6.700 kvadratmeter boligindretning Sveriges største møbeludstilling.

· I 1963 åbnede virksomheden sit første varehus uden for Sverige. Det var i Norge uden for Oslo.

· I 1965 indviede IKEA et 45.800 kvadratmeter stort varehus i Stockholm. Varehuset var rundt og inspireret af kunstmuseet Guggenheim i New York. For første gang åbnede virksomheden lageret og lod folk hente deres varer selv - hermed blev en vigtig del af IKEA’s nuværende koncept født.

· I 1969 åbnede det første IKEA-varehus i Danmark. Det lå i Ballerup og flyttede i 1979 til Tåstrup.

· I 1973 slog det første varehus uden for Skandinavien sine døre op. Det lå uden for Zürich i Schweiz. Varehusets succes banede vejen for en udvidelse i Tyskland, der i dag udgør IKEA’s største marked.

· Virksomheden åbnede i 1975 sit første varehus i Australien, i 1976 i Canada, i 1977 i Østrig, i 1979 i Holland, i 1981 i Frankrig og i 1984 i Belgien.

· I 1985 indviede IKEA sit første varehus i USA. Oprindeligt var IKEA usikre på udvidelsen, men opdagede snart, at der også i USA var marked for møbler til overkommelige priser.

· I 1986 trak Ingvar Kamprad sig tilbage som koncernchef og koncentrerede sig om produktudvikling og indkøb.

· I 1987 åbnede det første IKEA-varehus i England, i 1989 i Italien, i 1990 i Ungarn og Polen og i 1991 i Tjekkiet og De Forenede Arabiske Emirater.

· I 1993 havde virksomheden 114 varehuse i 25 lande.

· IKEA introducerede i 1997 Børnenes IKEA. IKEA udviklede nu møbler sammen med børnepsykologer, ligesom firmaet satsede på legeområder i varehuset og børnemåltider i restauranten. Desuden lancerede virksomheden samme år sin hjemmeside.

· I 1998 åbnede det første IKEA-varehus i Kina.

· I 1999 havde virksomheden 53.000 medarbejdere ansat i mere end 150 varehuse fordelt på 29 lande.

· I 2000 åbnede det første IKEA-varehus i Rusland.

· I 2006 åbnede det første IKEA-varehus i Japan.

·I 2011 åbnede det første IKEA-varehus i Thailand.

· I 2011 havde IKEA 131.000 medarbejdere i 333 IKEA varehuse i 40 lande, herunder 287 varehuse, som tilhører IKEA koncernen, i 26 lande.

Hvad er IKEA’s virksomhedskoncept?

IKEA’s virksomhedsidé er at tilbyde et bredt udvalg af møbler til så overkommelige priser, at så mange mennesker som muligt kan være med. Den idé kalder IKEA demokratisk design. Virksomheden excellerer i at reagere hurtigt på trends og behov inden for boligindretning og dernæst fremstille en billigere udgave af de moderne møbler. Pointen er nemlig, at funktionelle og godt designede møbler ikke kun skal være tilgængelige for de velhavende - hos IKEA har alle krav på at forbedre deres hjem, lyder parolen. Et andet koncept er, at kunden skal finde det samme møbel- og interiørsortiment i IKEA’s varehuse, uanset om man befinder sig i Shanghai eller San Francisco.

Virksomhedens koncept kan ridses således op:

· IKEA designer selv møblerne med fokus på, hvordan de kan fremstilles på den billigste og mest effektive måde.

· Møblerne og dele til møblerne fremstilles hos specialiserede leverandører i meget store partier - ofte i lavprislande som Polen.

· Varerne pakkes i flade kartoner og samles hjemme hos forbrugerne, hvilket giver lavere lager- og distributionsomkostninger.

· Salget rationaliseres via kataloger og selvbetjening i varehusene.

· Varehusene placeres på billige grunde uden for byerne.

 

Virksomheden i dag

I øjeblikket transporteres 18 pro cent af IKEAs varer på tog, men i 2012 skal 40 pro cent bringes rundt på skinner. IKEA kører et nonstop-tog den 1000 km lange strækning mellem Älmhult i Sverige og Duisburg i Tyskland
I øjeblikket transporteres 18 pro cent af IKEAs varer på tog, men
i 2012 skal 40 pro cent bringes rundt på skinner. IKEA kører et
nonstop-tog den 1000 km lange strækning mellem Älmhult
i Sverige og Duisburg i Tyskland

Hvordan er ejerforholdene i IKEA?

I 1982 overgik ejerskabet af IKEA-koncernen til fonden Stichting INGKA Foundation, som holder til i Holland. Den officielle begrundelse var, at IKEA’s fremtidige overlevelse skulle sikres, sådan at organisationen ikke bliver solgt eller opsplittet efter Ingvar Kamprads død. Men som det fremgår af artiklen “Sweden’s Answer to Sam Walton” (se kilder) skyldes overdragelsen også visse skattefordele. Denne fond ejer INGKA Holding B.V., der er moderselskab for samtlige virksomheder i IKEA-koncernen - fra industrigruppen Swedwood, der producerer møblerne, til salgsvirksomheden, der ejer varehusene i hvert enkelt land. Derudover ejer Inter IKEA Systems B.V. selve IKEA-konceptet og varemærket, der gennem franchise-aftaler anvendes af samtlige varehuse i verden, hvoraf de fleste er en del af IKEA-koncernen.

Ingvar Kamprad fungerer stadig som senior rådgiver i INGKA Holding B.V., mens Mikael Ohlsson i dag er adm. direktør for IKEA-koncernen.

Hvor mange varehuse og kunder har IKEA?

Ifølge IKEA’s danske hjemmeside (se kilder) var der ved udgangen af 2011 330 IKEA-varehuse fordelt på 40 lande. Af disse ejer IKEA-koncernen i alt 287 varehuse i 26 lande. De resterende 43 varehuse fordelt på 14 lande ejes og drives af franchisetagere uden for IKEA-koncernen.

I alt besøgte 650 millioner kunder IKEA’s varehuse i 2011. Disse kunder finder deres primære information i IKEA-kataloget, der dermed er koncernens vigtigste markedsføringsredskab. I 2011 blev kataloget trykt i 208 millioner eksemplarer fordelt på 59 udgaver på 30 sprog. Desuden søger flere og flere kunder information på IKEA’s hjemmesider, der i 2011 blev besøgt af 870 millioner mennesker verden over.

Hvor stor er IKEA’s omsætning?

Ifølge IKEA’s danske hjemmeside (se kilder) omsatte IKEA-koncernen for over 24,7 milliarder euro - svarende til godt 184 milliarder danske kroner - i virksomhedsåret 2011.

Til sammenligning har omsætningen tidligere været:

· 1995: 4,0 milliarder euro

· 2005: 14,8 milliarder euro

Ser man på omsætningen per region fordeler den sig således:

· Europa: 79%

· Nordamerika: 14%

· Rusland, Asien og Australien: 7%

De lande, der sælger mest, er:

· Tyskland: 15%

· USA: 11%

· Frankrig: 10%

· Italien: 7%

· Sverige: 6%

De lande, der er de største leverandører til IKEA, er:

· Kina: 22%

· Polen: 18%

· Italien: 8%

· Sverige: 5%

· Tyskland: 4%

Hvor mange ansatte har IKEA?

Ifølge firmaets danske hjemmeside (se kilder) har IKEA i alt 131.000 medarbejdere ansat i 41 lande. De ansatte fordeler sig således per region:

· Rusland, Asien og Australien: 8.000

· Nordamerika: 16.500

· Europa: 106.500

De i alt 131.000 ansatte arbejder inden for tre forskellige områder:

· 14.300 står for sortiment, indkøb, distribution og en gros-salg (dvs. salg af store varepartier):

- De medarbejdere, der fremskaffer og har ansvaret for IKEA’s sortiment arbejder på IKEA of Sweden i Älmhult i Sverige. Sortimentet, der består af cirka 9.500 forskellige produkter, er ens over hele verden. Produkterne designes både af IKEA’s fuldtidsansatte designere og freelance-ansatte designere. Fælles for dem alle er, at de i deres design skal have øje for materialeforbrug, produktionsmuligheder, lagerplads, transport, miljøhensyn, kvalitet og ikke mindst de nyeste trends. IKEA of Sweden står desuden for at navngive alle produkter. Det foregår for nogle af varegruppernes vedkommende efter et bestemt system: for eksempel får stoffer og gardiner pigenavne, tæpper får danske bynavne, senge er opkaldt efter norske byer, mens lænestole og sofaer får svenske bynavne.

- De medarbejdere, der står for indkøb, er fordelt på 29 indkøbskontorer i 25 lande. Her følger de ansatte produktionen af varerne for at teste nye ideer, forhandle priser og kontrollere kvaliteten. Desuden holder de øje med de sociale forhold og arbejdsbetingelser hos leverandørerne - cirka 1.026 i 53 lande - for dermed at sikre et praktisk og langsigtet samarbejde.

- Endelig har 28 distributionscentraler i 16 lande ansvaret for varestrømmen fra producent til IKEA’s varehuse.

· 16.000 er ansat i Swedwood: Swedwood Group er IKEA’s industrigruppe med egen møbelproduktion baseret på træ og egen fremstilling af trækomponenter. Swedwood har 33 fabrikker i 10 lande.

· 100.000 ansat i detailhandel (dvs. butikshandel): Medarbejderne i IKEA’s varehuse hjalp i 2011 665 millioner kunder med at købe alt fra sofaer og senge over køkkener og badeværelser til tekstiler, lamper og planter.

Hvad sælger IKEA mest af på verdensplan?

Den globale middelklasse, der er IKEA’s primære målgruppe, deler de samme indkøbsvaner. Således er reolen BILLY, sofabordet LACK og opbevaringsskabet IVAR verdensomspændende favoritter. For eksempel er der solgt flere end 32 millioner eksemplarer af BILLY-reolen siden 1978.

Ifølge artiklen “Ikea” i Businessweek (se kilder) er også beløbet, som den gennemsnitlige kunde spenderer per besøg, ens i de forskellige lande. Hvad enten man er russer eller svensker bruger man i gennemsnit cirka 550 kroner per IKEA-besøg.

Hvor stor er IKEA i Danmark?

I 2012 eksisterede der fem IKEA-varehuse i Danmark:

· Tåstrup: 37.500 kvadratmeter, åbnet i 1969

· Århus: 17.000 kvadratmeter, åbnet i 1980

· Odense: 34.500 kvadratmeter, åbnet i 1985

· Gentofte: 18.000 kvadratmeter, åbnet i 1995

· Aalborg: 30.500 kvadratmeter, åbnet i 2010

Ifølge IKEA er der omkring 1.000 ansatte i Danmark, IKEA Danmark havde efter regnskabsåret 2011 en omsætning på 3,027 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på 5,9 % i forhold til det forrige års omsætning. I 2011 blev de fem danske IKEA-varehuse besøgt af i alt 10,6 mio. danskere mod 9,8 mio. året før. De mest solgte varer i Danmark er ligesom på verdensplan BILLY-reolen, sofabordet LACK og opbevaringsskabet IVAR.

Administrerende direktør for IKEA i Danmark er Håkan Svedman.