Hvad leder du efter?

Tema
Børn og unges IT-kundskaber

børn med computere

Foto: Jacob Ehrbahn / Ritzau Scanpix

Foto: Jacob Ehrbahn / Ritzau Scanpix

Børn og unges IT-kundskaber

Indledning

Danske børn og unge er på mange måder rigtig dygtige til at benytte sociale medier, bruge diverse apps og programmer. Internationalt ligger vi da også helt i top når det kommer til at bruge it i undervisningen i skolen. Til gengæld er it-kundskaberne ikke særligt raffinerede. Meget få er kritiske overfor de kilder de finder, og de fleste er ikke opmærksomme på ophavsret, og på at information kan indgå i kommercielle eller politiske sammenhænge. Samtidig er det ganske få børn og unge der forstår hvordan teknologien er bygget op, og hvordan man f.eks. koder.

     Både fra erhvervslivet og politisk hold er der et stigende ønske om at styrke de nye generationers IT-kundskaber. Nutidens folkeskole skal med kreative it-fag ruste eleverne til at tænke nyt, at udforske og skabe innovation, mener Dansk Erhverv. For at komme behovet i møde tester en række folkeskoler valgfaget teknologiforståelse, mens undervisningsministeren foreslår at alle elever får kodning på skemaet - som elever i Bulgarien, Estland, Grækenland, Polen, Portugal og England allerede har det.

     Bibliotekernes Temasamarbejde sætter i ugerne 39-42 fokus på Videnskab og kodning

Emner i temaet

Anbefalede links

Originalkilder

Kodning i praksis

Artikler og debat