Hvad leder du efter?

Eksemplarer af finanslovsforslaget for 2026 liggende på et bord.

Finansloven er statens budget for det kommende år – en central lov, der afspejler regeringens prioriteter og vedtages hvert år af Folketinget.

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Finansloven er statens budget for det kommende år – en central lov, der afspejler regeringens prioriteter og vedtages hvert år af Folketinget. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Finansloven

Hovedforfatter

  • Astrid Elkjær Sørensen, Ph.d. i historie, sep. 2025

Læsetid: 2 min

Cases

Case 1

Rio Bravo-forliget 1983, forliget som ikke sikrede finansloven

Fremskridtspartiets Helge Dohrmann fotograferet på Rio Bravo i 1983.
Fremskridtspartiets Helge Dohrmann på Rio Bravo i 1983.Kilde: Ole Steen/Ritzau Scanpix

I Danmark har vi op gennem historien typisk haft mindretal-regeringer. Det betyder, at regeringen for at sikre sin politik, herunder finansloven, må ud at skaffe sig et flertal blandet folketingets øvrige partier.
Dette var også tilfældet for den nytiltrådte borgerlige firkløverregering i 1983 i forbindelse med dens finanslovsudspil for 1984. Udsigterne for den danske økonomi var i 1980’erne dystre, og den nytiltrådte regering ønskede derfor med finansloven at lave kraftige beskæringer på den offentlige sektor og de offentlige ydelser. [1]

Socialdemokratiet og SF afviste udspillet, hvilket betød at regeringen for at sikre sin finanslov måtte sikre opbakning fra både Det Radikale Venstre og Fremskridtpartiet [2], hvis leder Mogens Glistrup netop var kommet i fængsel for skattesvig. Begge disse partier var positivt indstillede overfor hovedtankerne i regeringens udspil – men de to partiers forhandlere nægtede at være i rum sammen. Så regeringens forhandlere måtte løbe frem og tilbage mellem de to partier.

Sidst fik man et forlig på plads med Det Radikale Venstre, men Fremskridtspartiets hovedforhandler Helge Dohrmann var forsvundet fra Christiansborg. Til sidst fik regeringen fundet ham på restauranten Rio Bravo, hvor han skrev under på forliget. Heraf navnet Rio Bravo-forliget.

Forliget holdt dog aldrig hele vejen til afstemningen. Mogens Glistrup var kritisk overfor forliget, hvilket fik Fremskridtspartiet til at rejse nye krav, som Det Radikale Venstre fandt uacceptable. Statsminister Poul Schlüter så derfor ingen anden udvej end at udskrive valg. Ved nyvalget ændrede mandatfordelingen i folketinget sig, så regeringen kunne få stemt sin finanslov igennem med Radikale Venstre alene. [1]

Case 2

Politihestene

To politibetjente på hest fotograferet på en kaj ved Københavns havn.
Kilde: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

I 2017 havde Danmark en mindretalsregering udgjort af Venstre, Liberal Alliance og Konservativt Folkeparti, der parlamentarisk baserede sig på støtte fra Dansk Folkeparti. Ved regeringens fremlæggelse af sit udspil til en finanslov for 2018 var det derfor givet, at Dansk Folkeparti som tak for støtten ved forhandlingerne fik imødegået nogle af deres mærkesager. En af disse var genindførslen af det ridende politi i København, som var blevet afskaffet i 2012.

Københavns politi ønskede dog ikke selv at få genoprettet det ridende politi, og beskrev i et notat hestene som for dyre, ufleksible og risikable at bruge i moderne operativt arbejde. [3] På trods af dette insisterede Dansk Folkeparti på, at politihestene kom tilbage på finansloven, og er trods kritik fra centrum-venstre forblevet der siden. I 2024 havde den danske stat brugt knap 70 millioner på at finansiere det ridende politi. Samtidig har Københavns Politi dog stadig ikke nogen arbejdsbeskrivelse for enheden. Politiforsker ved Syddansk Universitet, Adam Diderichsen udtalte til Tv2 Kosmopol: ”Jeg læser det sådan, at man ikke ved, hvorfor man har dem. Jeg tror helt grundlæggende, at politiet ikke ved, hvad de skal bruge dem til.” [4]

Citerede kilder