Introduktion til skateboarding

Hvad er skateboarding?

Der er tre overordnede sportsgrene, der falder ind under begrebet skating: skateboarding, rollerblading (rulleskøjteløb) og iceskating (skøjteløb på is). Denne artikel handler udelukkende om skateboarding.

Skateboarding kan, afhængig af hvem man spørger, defineres som en sport, en subkultur, en hobby, en transportform eller en livsstil.

Ifølge en rapport fra Technavio anslås sporten at være omkring fem milliarder amerikanske dollars værd i årlige indtægter i 2020, og rapporten anslår, at der findes omkring 11 millioner aktive skateboardere i verden. Det kan man læse i artiklen ”Esports should follow skateboarding’s lead to going mainstream” (se kilder).

Skateboarding er en såkaldt selvorganiserende sportsgren. Sammenlignet med klassiske idrætsgrene, som for eksempel gymnastik, er den afgørende forskel, at disse typisk har et idealbillede, som man indlærer til perfektion ved hjælp af instruktion fra en lærer, mens at være skater handler om at eksperimentere, opbygge og udtrykke sin egen stil, at udforske sine egne fysiske grænser og søge et æstetisk udtryk. Det fremgår af artiklen “Skating – en livsstil mellem sport og leg” (se kilder). Skateboarding handler om hjul og bræt, fart og forhindringer, for eksempel brug af ramper og byrummets arkitektur.

Hvad er et skateboard?

Rullesport Danmark (se kilder) besvarer spørgsmålet helt simpelt: ”Et skateboard er et kort, smalt bræt med to små hjul fastgjort til bunden af hver ende.

Skateboardere kører på dette bræt for at udføre en serie tricks, herunder hop, grinds, flips og spins. Skateboarding er Rullesports Danmarks eneste olympiske disciplin, der gør debut til legene i Tokyo 2021.”

Hvor og hvornår opstod skateboarding?

Der findes ingen historiske kilder, der nøjagtigt fastslår skateboardets oprindelse. Men myten fortæller – ifølge bogen ”Skateboarding” (se kilder) – at skateboardet udsprang af surfboardet. Der herskede en stærk surferkultur på USAs vestkyst i Californien i 1940erne og 1950erne. Surfboardet, brættet, der bruges til at ride på havbølgerne, fik i skateboardet en form for lillebror, som surferne tyede til, når de skulle bevæge sig rundt på landjorden. Det allerførste skateboard blev sat sammen af hjul fra et par gamle rulleskøjter og et lille træbræt formet som et surfbræt, og dermed var asfalt-surfboardet opfundet.

I 1959 kom de første masseproducerede skateboards på markedet, og allerede her skete skateboardets første bevægelse fra undergrunden og over mod den kulturelle mainstream. I 1960erne blev skating så populært i USA, at surfboard-firmaerne begyndte at producere skateboards. Mærket Makaha solgte ifølge ”Skateboarding” (se kilder) i perioden 1963-1965 for fire millioner dollars skateboards, og enhver surfer med respekt for sig selv havde efterhånden også et skateboard. Allerede i samme årti fik skateboarding dog en nedgangsperiode.

Hvad er polyurethane og kicktail?

Efter en nedgangsperiode i 1960erne vendte skateboard-trenden stærkt tilbage i 1970erne. Det skyldtes nok især, at ingeniøren Frank Nasworthy i 1972 fandt på at bruge materialet polyurethane, en slags plastik, til skateboardenes hjul. Det kan man læse på Wikipedia (se kilder). Indtil da havde skateboardenes hjul været lavet af ler, hvilket ikke var et særligt godt materiale. De nye polyurethane-hjul gav et kæmpe løft til skateboardets muligheder, kvalitet og bevægelighed.

En anden afgørende teknisk forbedring af skateboardet i 1970’erne, kicktailen, nævnes i artiklen ”En grind og 540 grader McTwist” (se kilder). Kicktailen er den lille opadvendte bue bagest på et skateboard. Kicktailen gjorde skateboards mere manøvredygtige og fremmede mulighederne for at finde på nye tricks.

Hvordan udviklede skateboarding sig i 1970erne og 1980erne?

Skaterne fik endnu en uventet mulighed i 1976. En tørke ramte Californien, og manglen på vand fik myndighederne til at udstede forbud mod at fylde private swimmingpools. Straks øjnede skaterne nye baner, der bare ventede på at blive taget i brug. Dermed var en ny disciplin inden for skateboarding født – senere kendt som ’bowl’.

Samme år poppede de første skaterparker op i USA. De var kommercielle i den forstand, at de blev lavet af folk, der så muligheder for at tjene hurtige penge på trenden. Men efterhånden som skaterne begyndte at udføre mere og mere farlige tricks, blev forsikringspræmierne for parkerne hævet til enorme summer, og i begyndelsen af 1980erne lukkede mange af parkerne, og antallet af skatere faldt drastisk.

Hvad var det første moderne skateboarding-trick?

I 1976 i Florida på USAs østkyst opfandt Alan ’Ollie’ Gelfand det første moderne skateboarding-trick, Ollien, hvor skateren sparker brættet op i luften og hopper, så skateboardet bliver hængende under fødderne. To år senere tog Gelfand ifølge ”Skateboarding” (se kilder) til Californien og rystede de californiske skateres verdensbillede med sit nye trick. Herfra blev tricket via medierne udbredt til resten af verden. I starten mistænkte man Gelfand for på en eller anden måde at have fastgjort skateboardet til sine fødder. Men da man først indså skateboardets store potentiale, satte Gelfands trick gang i en lang række nye tricks.

Hvad var Thrasher og Transworld?

I 1981 kom det legendariske skater-magasin Thrasher på gaden. Magasinet findes endnu, nu også online (se kilder), og mange skateere har en t-shirt eller hættetrøje med magasinets ikoniske logo.

Thrasher, – et andet ord for skateboarder – blev talerør for skaterkulturen med mottoet “Skate and Destroy”. Nu, hvor mange skateparker var lukket, opfordrede magasinet sine læsere til i stedet at udnytte byrummets muligheder. Parkeringspladser, legepladser på skoler, tomme varehuse, alt, hvad der var belagt med asfalt, blev taget i brug.

Et andet blad, Transworld Skateboarding (se kilder), blev lanceret i 1983. Transworlds reaktion på Thrashers lidt rå motto var strategien “Skate and Create” – en opfordring til, at skaterne selv skulle bygge deres forhindringer og skatermiljøer. Ifølge bogen “Skateboarding” (se kilder) fulgte skaterne begge opfordringer, og overalt skød det op med ramper, miniramper i haver, garager og hvor man ellers kunne komme af sted med at bygge forhindringer.

Hvordan udviklede skateboarding sig i 1990erne?

Fra midten af 1990erne steg skateboarding atter i popularitet, og sporten fik blandt andet et skub fremad af Mega-eventet ”X Games”, som blev lanceret i 1995 i USA. Ifølge National Geographic (se kilder) er X Games en årligt tilbagevendende ekstremsports-konkurrence, der fungerer som en slags ekstremsportens OL. Til X Games dyster blandt andre BMXere, snowboardere, surfere og skateboardere om store pengepræmier samt guld-, sølv- og bronzemedaljer.

En af de mest berømte begivenheder ved X Games fandt sted i 1999, da den professionelle skater Tony Hawk gennemførte tricket ’900’ på rampe. ’900’ går ud på, at man flyver op i luften på sit skateboard, drejer to en halv gange rundt om sig selv (900 grader), lander på rampen og kører videre.

Andre events og konkurrencer indenfor skateboarding er siden kommet til, blandt andet Street League, hvor 25 af de største professionelle skatere siden 2010 har dystet om æren og 200.000 dollars.

Hvad er THPS?

Tony Hawk’s Pro Skate (med forkortelsen THPS) var et kritikerrost og populært konsolspil til Playstation, der udkom i 1999. Spillet har haft og har fortsat enorm betydning for skaterkulturens udbredelse og popularitet. En af årsagerne til spillets popularitet er, at det lykkes spillet at formidle følelsen af at skate, både i forhold til de forskellige kombinationer af tricks, stemning og musik. Man kunne vælge en avatar mellem ti professionelle skatere, heriblandt Tony Hawk, der har lagt navn til spillet og er en af verdens mest kendte skatere. Spillet har siden første udgivelse udviklet sig til en spilserie, findes nu på flere platforme og er solgt i over 100 millioner eksemplarer. Det fremgår af artiklen ”'It inspired a generation': Tony Hawk on how the Pro Skater video games changed lives” (se kilder).