PISA undersøgelser

Artikel type
faktalink
cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. Opdateret af journalist Ane Nordentoft og stud.mag. Julie Lystbæk-Hansen, april 2014
Main image
Analyse fra tænketanken Kraka har regnet på hvordan Danmarks placering vil være i en Pisa-test hvis børnene starter tidligere i skole end i dag.
Analyse fra tænketanken Kraka har regnet på hvordan Danmarks placering vil være i en Pisa-test hvis børnene starter tidligere i skole end i dag.
Foto: Johan Gadegaard / Scanpix

Selv om den danske folkeskole hører til blandt verdens dyreste, er eleverne langt fra de bedste. Når de danske elever måles og vejes i forhold til andre landes elever, ligger de lige omkring gennemsnittet, og især med læsningen halter de bagud. Det viser de store internationale PISA-undersøgelser, der foreløbig er foretaget fem gange. Hver gang er de blevet fulgt op af politiske krav om bedre undervisning, og de har været styrende for dansk skolepolitik i over 10 år. I kølvandet på offentliggørelsen af undersøgelserne diskuterer politikere, lærere, forældre og eksperter livligt, hvad der må gøres for, at de danske elever bliver blandt eliten, og adskillige revideringer af Lov om Folkeskolen har fundet sted.