Perspektivering af fantasy

Hvorfor har fantasygenren haft et dårligt ry?

Fantasy har i mange år – især i Danmark – haft ry for at være triviel og fordummende lavkultur. I artiklen ”Det fantastiske i det fantastiske” i Kristeligt Dagblad (se kilder) siger lektor og forsker i fantasylitteratur Mathias Clasen om dette: ”Der hang en slags genrestigma omkring fantasybøgerne herhjemme. Man anså det som noget infantilt, en eskapistisk litteratur, der, fordi det foregik i andre verdener, ikke kunne beskæftige sig med reelle problematikker. Det var svært at skrive til børn og unge om det overnaturlige i et litterært landskab, der op gennem halvfjerdserne og firserne havde været præget af en betongrå socialrealisme, hvor alt måtte tage afsæt i noget virkeligt og genkendeligt.”
Der er bred enighed om, at det var med Harry Potter-bøgerne og deres hidtil usete evne til at få unge drenge og piger til at blive helt opslugte af læsning, at der for alvor skete et gennembrud for og en legitimering af fantasygenren. Forfatteren Kristian Leth understreger ligeledes i artiklen ”
Sci-fi og fantasy er også litteratur” på hjemmesiden Forlagsliv.dk (se kilder), at fantasy ikke længere kan betragtes som underlødig: At betragte SFF (sci-fi og fantasy) som ’underlødig’ litteratur er et forældet synspunkt, som resten af verden for længst har forladt”.
Også inden for filmens verden er fantasygenren blevet stueren. Og det er ikke udelukkende, fordi der er penge i genren, men også pga. høj kunstnerisk kvalitet, som forfatter, tv-vært og filmanmelder, Jacob Stegelman, giver udtryk for i artiklen ”Fantastisk fantasy” i filmmagasinet Ekko: ”Premieren på Guillermo del Toros ”Pans labyrint” demonstrerer, at fantasyfilmen nu også har et publikum i kunstbiograferne i storbyerne, tidligere et af de steder, hvor talende insekter, feer og magi ellers var forment adgang” (se kilder).

Findes der realistisk fantasy?

Fantasy kan synes meget urealistisk – med ildsprudlende drager, trylleformularer og sære skabninger. Men fantasy har mere realisme i sig, end man umiddelbart tror. Den kan være psykologisk realistisk i sin skildring af fiktive karakterers møde med det utrolige og rædselsfulde og deres forsøg på at løse problemer og overvinde forhindringer. Som lektor og forsker i fantasylitteratur Mathias Clasen skriver i artiklen ”Fantasy” på litteratursiden.dk (se kilder), så handler Harry Potter-bøgerne også om ”at vokse op, de handler om afsavn og tryghed, om jalousi og forelskelse, om mobning og socialt tilhørsforhold. Det er temaer, der er relevante for læsere i alle aldre, og historierne bliver kun mere spændende og dramatiske ved at finde sted i en utrolig, fantastisk verden, hvor alt kan ske, hvor de store temaer trækkes op”. Fantasy kan ligesom realistiske genrer belyse og debattere temaer og problemstillinger og tage eksistentielle spørgsmål op. Den oscarvindende, spanske film ”Pans labyrint” er et eksempel på en politisk fantasy, der gør netop dette, hvilket beskrives således i en anmeldelse i Berlingske Tidende i 2007 (se kilder): ”Denne film dyrker på den ene side en benhård realisme i sin til tider blodige skildring af fascistiske soldater, der i en slags forlængelse af den spanske borgerkrig kæmper mod oprørere i et øde bjergområde i 1944, og på den anden side fører filmen os ind i et eventyrligt univers befolket af alfer, fauner og andre mystiske skabninger”.
Også en forfatter som Kenneth Bøgh Andersen bruger fantasygenren til at stille spørgsmål til livets realistiske problemstillinger og eksistentielle prøvelser: ”Jeg bruger fantasygenren til at diskutere Gud, skæbnen, døden, ondskab og livets mening. Det er der, jeg kan gøre det”, udtaler han i artiklen ”
Det fantastiske i det fantastiske” i Kristeligt (se kilder).

Hvad kan vi bruge fantasy til i det virkelige liv?

Fantasy underholder, fængsle og betager læsere og publikum i alle aldre over hele verden. Men kan genren andet end det?
Den danske gyserforfatter Carina Evytt mener, at fantasygenren i forhold til børn kan skubbe de holdninger, børn adopterer fra deres forældre, lidt i baggrunden og stille børnene frit til selv at danne sig en mening om tingene. Hun giver følgende eksempel i artiklen ”Det fantastiske i det fantastiske” i Kristeligt Dagblad: ”I fantasy kan indvandrere byttes ud med rumvæsener, og så skærer vi forældrenes input fra og lader den unge læser selv tage stilling til, om alle rumvæsener er onde. Det er den samme problemstilling, bare ikke farvet af noget eller nogen.”

Fantasy kan også give os modet og troen på, at det kan betale sig at kæmpe, og at det gode kan sejre imod alle odds. Det mener forfatter Freya Pernille Anduin, der udtrykker det således i artiklen ”Tolkien og den mentale elastik” i Jyllands-Posten (se kilder): ”Det er et øveunivers, hvor vi kan udvide vores horisonter, træne de mentale elastikker og få de pejlemærker, der kan få vores hverdagsvirkelighed til at fungere bare sådan nogenlunde. Et sted, hvor vi kan tanke op og hente inspiration og se de gode vinde over de onde, så vi kan løfte hovedet og slås videre for de ting, vi tror på, fordi vi dér har lært, at det ikke altid handler om odds, og at én mand kan ændre verden”.