Hvad skal man bemærke om produktet i analyse af markedsføring?
· Hvad er det for et produkt, der sælges?
· Hvem appellerer produktet umiddelbart til?
· Hvilke konkurrerende produkter findes der?
· Hvordan passer det i forhold til virksomhedens brand?
· Hvordan er prisen i forhold til konkurrenterne?
· Hvad signalerer emballagen? (luksus, discount, ungdom, seriøsitet ol.)
Hvad skal man bemærke om markedsføringsstrategien?
· Hvilken overordnet strategitype er der anvendt? (udifferentieret, differentieret eller koncentreret?)
· Er der tale om push- eller pull-strategi?
Hvad skal man lægge mærke til om markedsføringens brug af medier? - Hvilke medier er anvendt i markedsføringen? (moderne og/eller traditionelle?).
· Hvem når mediet primært ud til / hvor bredt når det ud?
· Lægger mediet op til envejskommunikation eller dialog og brugerinddragelse?
· Fremgår afsenderen og reklamegenren tydeligt – ligner det en reklame?
Hvad skal man lægge mærke til for at kunne afkode reklamens indhold?
· Hvilke virkemidler anvender den og hvordan? (billeder, tekst, video, happenings)
· Er der en tydelig fortælling eller et tydeligt budskab?
· Hvad er argumentet for, at man skal købe produktet?
· Knyttes der en oplevelse, drøm eller signalværdi til produktet?
· Hvordan forsøger reklamen at påvirke modtageren? (via følelser, fornuft, overraskelse, humor)
· Hvilke værdier udtrykker reklamen?
· Hvem er reklamens målgruppe?
· Hvordan stemmer reklamen overens med produktet og virksomheden i øvrigt? · (Er der tale om en fornyelse eller en bekræftelse af, hvad firmaet står for?)
Hvordan kan man samlet set vurdere en markedsføring?
· Virker kampagnen troværdig?
· Når den sin målgruppe eller skyder den forbi?
· Bemærker man kampagnen, eller drukner den i informationsstrømmen?
· Lykkes det at få et klart budskab igennem?