Hvilke spilsystemer bruges til computerspil?
Computerspil udvikles til forskellige platforme. De mest udbredte spilsystemer er:
· Spilkonsoller
· PC’er
·Mobile computere
De forskellige systemtyper har deres styrker og svagheder i forhold til at afvikle computerspillene. Moderne computerspil stiller typisk store krav til maskinens kapacitet. Skal grafik og lyd være i top, kræver det derfor en kraftfuld og stationær maskine i form af enten en PC, en MAC eller en spillekonsol. De førende konsoller er Sonys Playstation, Microsofts Xbox og Nintendos Wii.
Med mobile computere eller diverse smartphones er det i modsætning til ovennævnte muligt at medbringe spillene overalt.
Hvilke forskellige typer spil findes der?
Man taler overordnet om fem computerspilgenrer:
· Actionspil
· Adventurespil
· Rollespil
· Strategispil
· Simulationsspil
Mange computerspil kombinerer dog flere af disse typer og kan derfor være svære at kategorisere.
Hvad er actionspil?
Actionspil findes i mange varianter – for eksempel skydespil, sportsspil, kørespil, kampspil og lignende. Spillene er ofte kendetegnet ved, at kamp eller konkurrencehandlinger indgår. Det handler altså om at skyde, dræbe eller kæmpe, og det gælder om at have hurtige reflekser.
Det dansk producerede "Hitman" er et godt eksempel på et skydespil. Hovedpersonen – og dermed spilleren – er en kronraget lejemorder, der som navnet antyder lever af at slå folk ihjel. Det samme gælder det populære ”Counter Strike”, hvor man i hold enten bekæmper eller udfører terrorisme.
Af populære sportsspil kan nævnes fodboldspillet ”FIFA” og basketspillet ”NBA Basket”. Et par markante kørespil er ”Grand Theft Auto” og ”Need for Speed” og blandt kampspillene er de mest kendte ”Tekken”, ”Mortal Combat” og ”Street Fighter”.
Beskrivelse af spillet Hitman og hvordan det blev udviklet. På engelsk.
Hvad er adventurespil?
I adventurespil udspiller handlingen sig ofte som en fortælling eller en form for eventyr. Adventurespil er som regel meget tidskrævende, og spilleren må sætte sig grundigt ind i spillets univers og historie. Spillerens opgave i adventurespillet er at løse en mission eller et mysterium ved at bevæge sig rundt i spillets univers, kigge nærmere på ting og tale med forskellige mystiske karakterer. Der er ingen eller få kamphandlinger i adventurespil. Modsat actionspillet er det derfor primært logisk sans, hukommelse og overblik, der lønner sig i adventurespil.
”Tomb Raider” og ”Monkey Island” er kendte eksempler på adventurespil.
Hvad er rollespil?
Rollespil eller RPG (Role Playing Games), som det kaldes i ”gamer” kredse, tager afsæt i ”real life” rollespil og foregår ofte i et fantasy eller science fiction inspireret univers. Rollespillene kan ses som en undergenre eller en lillebror til adventurespillet, men adskiller sig dog på afgørende punkter. Rollespil er nemlig ikke på samme måde som adventurespil formålsbestemte. Der kan ganske vist forekomme opgaver og kampe undervejs, men mere end det handler om at løse en overordnet mission, handler rollespillene om at udvikle og opbygge og evt. opruste og berige sin valgte karakter. I rollespillets verden handler det om at gå på opdagelse og interagere med det eksotiske virtuelle landskab og de mennesker, man møder undervejs. På den måde kan man i skikkelse af en barbar eller en elver bruge timevis på blot at vandre rundt i rollespillets univers uden egentligt formål. Kendte eksempler på denne type spil er ”The Elder Scrolls” serien og ”Mass Effect”.
Hvad er strategispil?
Strategispillene handler ofte om at konkurrere med andre om at opbygge noget – for eksempel et samfund, et fodboldhold eller en by. Det gælder om at bruge strategi, taktik og overblik. I et strategispil er der ofte elementer af handel, krig, historiske situationer, økonomi og lignende. I spillet ”Football Manager” skal man f.eks. være manager for sit eget fodboldhold, hvilket består i alt fra at købe og sælge spillere, planlægge taktik på banen, træne spillerne og udtænke de forskellige forretningsstrategier.
Andre eksempler på populære strategispil er ”The Sims”, ”World of Warcraft” og ”Civilization”.
Hvad er simulationsspil?
Simulationsspil kan have mange forskellige typer handling, men har det til fælles, at de er meget realistiske. Det kan gælde om alt fra at flyve et jagerfly, sejle en ubåd, spille golf eller køre en racerbil. Bilspillet ”Gran Turismo” er et populært simulationsspil. Her skal spilleren køre sin bil gennem forskellige baner med både landskaber og byer og slå de andre spillere i racerløb.
Andre eksempler på simulationsspil er Microsofts ”Flight Simulator” og ”Train Simulator”.
Simulationsspil er dog ikke kun anvendelige som underholdning. Der er en lang tradition for at anvende simulationsspil til træning i forskellige militære teknikker. For eksempel kunne spilleren i kampvognsspillet ”Battlezone”, der blev udviklet i 1980'erne, opleve kampen i såkaldt førstepersonperspektiv. Det vil sige, at man oplevede handlingen gennem øjnene på føreren af kampvognen. På den måde blev spillet særligt levende og virkelighedstro. Det amerikanske militær var så imponerede over ”Battlezone”, at man bestilte en ekstra avanceret udgave, som militæret kunne bruge i træningen. I dag indgår computerspilslignende simulationer i undervisningen af piloter til eksempelvis militærfly, rutefly og rumfærger.
Hvad betyder computerspiludtrykkene?
Computerspilverdenen er fyldt med forkortelser, slang og begreber. Nogle af de mest anvendte er:
· Edutainment: Sammentrækning af ordene Education (uddannelse) og Entertainment (underholdning). Dækker over spil med specifikt pædagogisk sigte.
· 1st person shooter: Den person, der spiller computerspillet, har oplevelsen af selv at bevæge sig rundt i spillet. I stedet for at se en figur ser man med figurens øjne.
· 3rd person shooter: Når man ser figuren, man styrer, oppefra eller bagfra og altså ikke har indtrykket af selv at bevæge sig i spillet.
· Platformspil: Spil der er bygget op af forskellige platforme, som spilleren skal springe rundt på. Platformspil startede i 2D med spil som ”Prince of Persia”, men er siden blevet udviklet i 3D som i for eksempel ”Crash Bandicoot”.
· Openworld/ Sandbox: Betegnelse for spiltyper á la ”Skyrim” og ”Second Life”, hvor man som spiller har tiden og friheden til at udforske og interagere med spillets univers uden, at det er et bestemt mål for ens handlinger. Spilverdenen står med andre ord åben til fri leg og interaktion.
· Online games: Spil der spilles over internettet.
· Multiplayer: Når flere kan spille samtidig med eller imod hinanden.
· Massively Multiplayer Online Games (MMOG): Internetbaserede multiplayerspil, der kan trække op til hundredetusindevis af spillere samtidig.
· Artificial intelligence/AI (kunstig intelligens): Kunstig intelligens er det, der finder sted, når et computerspil ændrer sig ud fra spillerens valg og handlinger.
· Avatar: En avatar er den virtuelle persona eller stedfortræder, som man selv skaber i sociale online rollespil som for eksempel ”Second Life”.
· Level: Som regel skal man igennem en bane for at komme til en ny, og banerne kaldes levels. En stigning i levels kan også finde sted, når spillerens figur i et computerspil for eksempel bliver stærkere ved at finde nye våben.
· Boss: Computerspil med flere baner har typisk en boss i hver bane. Bossen er den sidste fjende, man støder på, inden man må gå videre, og denne fjende er som regel stærkere end de andre fjender, man har mødt på sin vej.
· NPC: Det er en forkortelse for Non Player Character. En NPC er en figur skabt af spillet – der er altså ikke en spiller bagved.