Boyband og girlband

Artikel type
faktalink
cand.mag. Anne Vindum, iBureauet/Dagbladet Information. 2011
Main image
Det sydkoreanske boyband Teen Top optræder ved et show i Seoul den 20. april 2013.
Det sydkoreanske boyband Teen Top optræder ved et show i Seoul den 20. april 2013.
Foto: Starnews / Scanpix

Fænomenet handler ikke blot om popmusik, men i høj grad også om idoldyrkelse, drømme, fiktionalisering, rollespil og om dobbelt iscenesættelse Fem forskellige typer, nogle fængende popsange og en velsmurt markedsføringskampagne. Det er opskriften på de succesrige boy- og girlbands, som vi kender dem fra bl.a. Take That, Spice Girls og New Kids On The Block.- bands og fans imellem. Mange af disse grupper havde deres storhedstid i 1990’erne, men flere er blevet gendannede og kan melde alt udsolgt til deres koncerter. Tv-koncepter som ”Popstars” og ”X Factor” har skabt nye rammer for det, man også kalder designbands, og givet genren nyt liv.

Introduktion til boy- og girlbands

Hvad er et boyband og et girlband?

Et boyband er en musikgruppe med typisk 4-5 unge mænd, som er blevet særligt udvalgt til at passe ind i gruppen. På samme vis med et girlband, hvor det så udelukkende er unge kvinder, der deltager. Når medlemmerne indtræder i bandet, indtræder de også i et helstøbt koncept, der på forhånd er konstrueret. Gruppens image bliver ikke tilrettelagt af medlemmerne selv, men af professionelle inden for marketing- og musikbranchen, der sørger for alt omkring idéudvikling og markedsføring af bandet; fra sangtekster, dans og tøjstil til musikvideo og merchandise. De enkelte bandmedlemmer markedsføres ofte som særlige typer, f.eks. ’den søde’, ’den sexede’, ’den rå’, ’den skægge’. Et boy- eller girlband kan sammenlignes med en musikalsk teateropførsel, hvor medlemmerne spiller særlige roller, de har fået tildelt, samtidig med at bandet samlet fremstår som en enhed. At disse grupper er designede og iscenesat som et stykke fiktion, forhindrer ikke begejstrede teenagefans i at følge dem i tykt og tyndt eller at drømme om idolerne og identificere sig med deres forskellige roller.

Omkring slutningen af 1990’erne dukkede betegnelsen ’designbands’ op i pressen som et samlet begreb for de kunstigt sammensatte popgrupper.

Hvordan designer man et popband?

Når man designer et popband, skaber man et stykke iscenesat virkelighed, som kan minde om produktionen af en film eller et teaterstykke: En gruppe unge castes til ’rollerne’ som bandmedlemmer, mens teksterne og musikken bliver skrevet af tekstforfattere og komponister, og en koreograf bestemmer, hvordan medlemmerne skal optræde på scenen. Det er typisk bandets manager, der koordinerer, hvordan konceptet skal omsættes fra drejebog til virkelighed. Desuden er manageren ansvarlig for, at gruppen får omtale i medierne. For manageren handler det om at forbinde bandets musik med dans og popkultur og et nøje tilrettelagt image som teenageidoler - og sælge det som et produkt på popmusikkens marked.

Designede bands gennem tiden

Hvad var det første designede bands?

Det første egentligt designede band blev konstrueret tilbage i 1966, da fire unge mænd blev valgt blandt 400 kandidater til en rolle i en tv-serie om en imaginær musikgruppe. De fik navnet The Monkees og var til at begynde med et helt igennem fiktivt produkt, men med tv-seriens store succes strøg gruppen til tops på hitlisterne med en sådan fart og gennemslagskraft, at de opnåede en popularitet, der næsten var på linje med tidens allerstørste navn, The Beatles. Det var producenterne Bert Schneider og Bob Rafelson, der havde udtænkt det amerikanske tv-serie-koncept, efter at de havde set, hvor populære The Beatles’ film ”A Hard Day’s Night” og ”Help” var blevet. I slutningen af 1960’erne rasede The Monkees-feberen i den vestlige verden, hvor der blev solgt bunker af merchandise; f.eks. var en Monkees-madkasse et stort hit i USA.

The Monkees solgte millioner af plader, selv om medlemmerne hverken selv spillede på instrumenter eller skrev sangene på de første indspilninger. Tv-serien stoppede i 1968, og The Monkees forsvandt fra toppen af poppen i 1970. Siden er de gledet over i musikhistoriebogen, selv om bandet med jævne mellemrum har forsøgt at genopstå. Senest skete det i 1996, da The Monkees udgav albummet ”Justus” og tog på turné i anledning af deres 30-års jubilæum. Imidlertid fik gruppen så dårlig kritik, at de ikke siden har forsøgt at genoplive succesen fra 1960’erne.

Hvilke andre designede bands har der været?

1960’erne skabte ikke blot The Monkees, men bragte også en bølge af amerikanske pigegrupper som The Ronettes, The Supremes og The Crystals, der var skabt og stylet af bl.a. manageren Phil Spector. I 1975 blev den rebelske og anti-kommercielle punk-bevægelse født med den britiske punkgruppe Sex Pistols, som blev markedsført af manageren Malcolm McLaren, der havde en god sans for pr og mediemanipulation. Det er i høj grad McLarens fortjeneste, at Sex Pistols blev det største ikon for punken.

I 1980’erne og især 1990’erne dukkede der utallige boybands og en hel del girlbands op på popscenen, først og fremmest i USA og England. Her er tre af de helt store:

· New Kids On The Block

Amerikansk boyband, der blev en kæmpe popsucces i 1980’erne. New Kids On The Block, også kaldet NKOTB, blev dannet i midten af 1980’erne af produceren Maurice Starr og bestod af fem fyre fra Boston i USA. NKOTB-feberen rasede for alvor i slutningen af 1980’erne, hvor de solgte bunker af cd’er og især merchandise, men gruppen blev opløst i 1994. Man siger, at NKOTB samlet har omsat for en milliard dollars, hvoraf de 800 millioner dollars kommer fra salg af merchandise. Læs i Del 3 om gendannelsen af NKOTB og den verdensturne, NKOTB sammen med et andet fremtrædende boyband, Backstreet Boys, var på i 2010-12.

· Take That

Engelsk drengegruppe, som for alvor slog igennem i 1992. De fem Take That-fyre blev markedsført som typer og fik millioner af fans blandt teenagepiger verden over. I starten havde de et sødt og sexfrit image, men efterhånden kom der flere og flere erotiske undertoner i deres musik og udseende. Gruppen gik i opløsning i 1996, hvorefter de udløste en boyband-lavine. Flere af Take That-medlemmerne er gået solo, blandt andet Robbie Williams, som stadig er et stort teenageidol. Læs i Del 3 om gendannelsen af Take That i 2006.

· Spice Girls

Engelsk pigeband, der lynhurtigt blev kendt under sloganet Girl Power i sommeren 1996. Den romantiske historie om Spice Girls’ begyndelse handler om, hvordan de fem Spice Girls efter adskillige års hårdt slid i musikbranchen endelig fik en pladekontrakt, da de trængte ind på Virgin Records og tvang chefen til at lytte til deres sange. Men i virkeligheden var det revisoren Chris Herbert og hans far Bob, der fik den ide at skabe et kvindeligt alternativ til de mange indbringede boybands. De valgte fem piger blandt 400 ansøgere og anbragte dem i et hus i Maidenhead vest for London, hvor de befandt sig i ni måneder for at træne sang og sceneoptræden. Herefter solgte Bob Herbert pigegruppen til manageren Simon Fuller, som videreudviklede konceptet ’Spice Girls’ og skaffede gruppen en pladekontrakt med Virgin Records. Spice Girls slog igennem i sommeren 1996 med megahittet ”Wannabe”, og foreløbig har de solgt over 75 millioner cd’er. Gruppen blev dog opløst, efter at Spice Girl-medlemmet Geri Halliwell gik solo i slutningen af 1990’erne. Læs i Del 3 om gendannelsen af Spice Girls.

I sidste halvdel af 1990’erne dukkede der mange andre designbands op, bl.a. drengegrupperne Backstreet Boys, East 17, Boyzone, N’Sync og Westlife.