Børn og diagnoser

Artikel type
faktalink
cand.mag. Camilla Mehlsen, iBureauet/Dagbladet Information. December 2013
Main image
På specialskolen Søgårdsskolen i Gentofte har eleverne ADHD, Aspergers, autismediagnoser, Downs og generelle indlæringsvanskeligheder.
På specialskolen Søgårdsskolen i Gentofte har eleverne ADHD, Aspergers, autismediagnoser, Downs og generelle indlæringsvanskeligheder.
Foto: Malte Kristiansen / Scanpix

Børn med diagnoser bliver en stadig større del af hverdagen i danske institutioner. I de seneste 15-20 år er der sket en voldsom stigning i antallet af børn, der får stillet en psykiatrisk diagnose og kommer i behandling. Den mest udbredte diagnose blandt børn er ADHD, som især drenge får. I de kommende år vil flere børn med diagnoser eller funktionsnedsættelser blive en del af den almindelige skole. Politisk er der en klar målsætning om at inkludere børn fra specialområdet, og størstedelen af dem er børn med diagnoser.