En bruger poserer til et billede, som ses igennem TikTok-appen.
Gennem korte og underholdende videoer interagerer TikToks brugere med hinanden, og appen er designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt.
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

TikTok

journalist Martine Stock, Bureauet, juli 2020.
Top image group
En bruger poserer til et billede, som ses igennem TikTok-appen.
Gennem korte og underholdende videoer interagerer TikToks brugere med hinanden, og appen er designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt.
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Indledning

TikTok er et relativt nyt og meget populært socialt medie, som herhjemme især bruges af børn og unge. Gennem korte og underholdende videoer interagerer TikToks mere end 800 millioner brugere med hinanden, og appen er designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt. På TikTok kan en video hurtigt gå viralt og blive set af mange tusinde mennesker over hele verden. Men brugerne bestemmer ikke selv, hvad de vil se, og TikTok er flere gange blevet kritiseret for at vise upassende indhold og undertrykke bestemte holdninger og personer samt ulovligt at dele brugernes oplysninger.

 

Se dette eksempel på en populær og viral TikTok-challenge, hvor brugerne foregiver at kunne stå på vandet i et sekund, kaldet #splashchallenge.

Artikel type
faktalink

Introduktion til TikTok

Hvad er TikTok?

TikTok er et socialt medie, der blev lanceret i 2016 i Kina, og som er kendetegnet ved, at brugerne deler korte videoer med hinanden, oftest med et musikalsk underlæg. TikTok er det i øjeblikket hurtigst voksende sociale medie og hed tidligere Musical.ly. Mediet har aktuelt omkring 800 millioner brugere på verdensplan. Det fremgår af Red Barnets leksikonopslag om TikTok (se kilder).

Kendetegnende for videoerne på TikTok er, at de er korte og oftest underholdende og mere ’bizarre’ og ’autentiske’, end hvad man formentlig vil kunne finde på for eksempel Instagram.

TikTok bliver betegnet som en blanding mellem Instagram, YouTube og Snapchat. Men i modsætning til disse, lidt ældre, sociale medier er det nemmere at få mange visninger (views) på TikTok, og mediet er skabt til at sprede indhold til flest mulige mennesker. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” fra 2020 (se kilder). Rapporten er udarbejdet af Eva Fog, der beskæftiger sig med børn og unges brug af sociale medier.

Hvordan opstod TikTok?

TikTok er et relativt nyt socialt medie, der kom til Vesten fra Kina i 2018. TikTok er en blanding af to eksisterende apps, Musical.ly og Douyin. De kinesiske ejere, Bytedance, kombinerede de to apps til TikTok. I Kina hedder TikTok-appen Douyin.

TikTok og Douyin er ikke helt det samme, og TikTok findes ikke i Kina, ligesom Douyin ikke findes uden for Kina. Der er nogle forskelle mellem de to apps, hvad angår blandt andet data og sikkerhed. Når Bytedance, ejerne af TikTok, gør op, hvor mange der bruger appen, skelner de dog ikke mellem TikTok og Douyin. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

TikToks ejere, Bytedance, står også bag en række andre apps. Bytedance er blevet anslået til at være 600-700 milliarder kroner værd. Det fremgår af artiklen “TikTok blomstrer i karantæne-tider: Bytedance ansætter 10.000” på Finans.dk (se kilder). Det gør Bytedance til en af verdens mest værdifulde nystartede virksomheder.

Hvor mange bruger TikTok?

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden og har omkring 800 millioner brugere på verdensplan, langt de fleste i Asien. I 2020 er appen indtil videre blevet hentet mere end to millioner gange. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

I Danmark er der mere end 200.000 aktive brugere af TikTok. Det fremgår af artiklen ”TikTok giver forældrene kontrollen tilbage” fra Finans.dk (se kilder).

På verdensplan har TikTok flere månedlige brugere end henholdsvis Twitter og Snapchat, selvom appen kun har eksisteret kort tid.

TikToks popularitet kommer også til udtryk i det omfang, TikTok-brugerne benytter appen. Teleselskabet 3, der har 1,4 millioner brugere i Danmark, lavede en opgørelse over TikToks dataforbrug i 2019, der viste, at appen overgik sin videokonkurrent YouTube i at trække mest data flere dage i træk – selvom TikToks videoer oftest er kortere end YouTubes og derfor i sig selv trækker mindre data. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet. Beviset er 1,6 millioner mennesker, der ser Oscar fra Lyngby ’føle den’” fra Zetland (se kilder).

Hvem bruger TikTok?

TikTok henvender sig på verdensplan især til unge mellem 16 og 24 år. I Danmark er målgruppen lavere, da de fleste af TikToks danske brugere er i alderen 9-14 år. Derfor anses TikTok her i landet mere som et medie til børn.

TikTok har en aldersbegrænsning på 13+ år, hvilket betyder, at brugerne skal være 13 år eller ældre for at kunne bruge mediet. Det fremgår af “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

Ifølge EUs lovgivning på området, som Danmark følger, skal forældre skal give tilladelse til, at børn under 13 år kan færdes på sociale medier. I praksis kan dette dog være svært at kontrollere, og derfor er mange børn under 13 år på TikTok, selvom de ikke optræder i statistikken.

Også flere kendte mennesker er begyndt at bruge TikTok, for eksempel Lakserytteren, kendt fra YouTube, og Lukas Graham samt en række organisationer og medier.

TikTok som forretning

Hvordan fungerer TikTok?

Ligesom mange andre sociale medier er TikTok bygget op omkring en algoritme, som sørger for, at man som bruger får indhold i sit feed, der passer til ens interesser. Dette indhold vises i sektionen ’For You’. Appen finder ud af, hvad den enkelte bruger skal se, ved at se på, hvad man tidligere har liket, kommenteret eller delt. I modsætning til andre sociale medier bestemmer brugeren ikke selv, hvad vedkommende vil se; videoerne er udvalgt af TikTok ud fra brugerens præferencer.

TikToks ejere, Bytedance, er specialiseret i apps, der bruger kunstig intelligens til at finde det mest virale indhold til sine brugere. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet. Beviset er 1,6 millioner mennesker, der ser Oscar fra Lyngby ’føle den’” fra Zetland (se kilder).

Derudover er der kategorierne ‘Following’, som viser indhold fra brugere, man følger, og ‘Discover’, hvor man præsenteres for indhold og populære hashtags, som TikTok mener, man vil kunne lide.

Eksempler på populært TikTok-indhold kan være korte videoer med sang og dans, hvor brugeren for eksempel mimer til en kendt sang. Såkaldte ‘challenges’, hvor brugere forsøger at få hinanden med på en trend via et hashtag, er også populære. For eksempel #splashchallenge, hvor man foregiver at kunne ‘stå’ på vandet.

Derudover findes en række funktioner for brugere over 18 år. Brugere over 18 år, der har over 1.000 følgere, kan for eksempel ’gå live’ og lave live videoer, alle kan se.

Typisk fungerer det sådan på TikTok, at én person finder på noget, som får mange likes – for eksempel en dans. Får videoen et par tusinde likes eller kommentarer, vil TikToks algoritme måske samle den op og sende den ud i andre brugeres feed, og nogle af disse vil så typisk prøve at efterligne eller remixe dansen igen og igen. Det kan betyde, at videoen hurtigt går viralt, indtil mange tusinde brugere har danset trin til samme sang. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet. Beviset er 1,6 millioner mennesker, der ser Oscar fra Lyngby ’føle den’” fra Zetland (se kilder).

Hvad kendetegner videoerne på TikTok?

Rapporten, “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder), skelner mellem tre hovedtyper af videoer på TikTok:

  • Virkeligheden: Forholdsvis upolerede videoer uden filter, som viser såkaldt virkelige mennesker i en hverdagsagtig situation, for eksempel iført hverdagstøj eller pyjamas.
  • Thirst trap: Et engelsk begreb, som dækker over, at man som bruger forsøger at indfange ’tørstige’ seere, for eksempel med smukke kvinder og mænd, der poserer for at være tiltrækkende.
  • Produkterne: Videoer, der har til hensigt at fremme et bestemt produkt, ved at brugeren har det med i sin video eller omtaler det. Ofte er disse typer videoer mere professionelt lavet.

Ifølge rapporten trender videoer med følgende indhold blandt danske børn og unge:

  • Dansevideoer.
  • Videoer, hvor der indgår mad og drikke.
  • ‘Sindsstemnings-videoer’, hvor brugeren gennem mimen, ord eller dans udtrykker sit humør eller et budskab. Rapporten nævner uvenskaber, kærestesorger og glæder som eksempler.
  • Gaming-videoer, hvor brugerne fortæller om forskellige computerspil og figurer.
  • Her og nu-videoer, som rapporten karakteriserer som en slags øjebliksbilleder. For eksempel fra frikvarteret, hvor der indgår dans og andre populære TikTok-trends.

I modsætning til YouTube er TikTok-videoerne korte, oftest omkring 15 sekunder, og kan maksimalt være 60 sekunder. Brugeren kan lægge musik, lyd, tekst, filtre eller emojis ind over sin video for at give den et mere personligt præg. TikTok giver adgang til samme musik, som findes på store musiktjenester som Spotify og iTunes.

Hvordan styres indholdet på TikTok?

TikTok er baseret på en algoritme, der bestemmer, hvilket indhold brugerne præsenteres for, ud fra hvad de tidligere har liket eller kommenteret. Hvordan algoritmen mere præcist fungerer, er der ikke mange, som ved, ifølge rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

Blandt TikToks brugere er der dog gået lidt sport i at finde ud af, hvordan algoritmen fungerer, for at kunne regne ud, hvordan man for eksempel får mange views og måske endda ender med at gå viralt med sin video. Ifølge førnævnte rapport er det kun gisninger, men den peger på fire tendenser, der formentlig har betydning:

  • Du får, hvad du ser: Hvad du liker eller kommenterer, får du mere af.
  • Hvad dine venner kan lide, kan du måske også: Hvis dine venner har liket eller kommenteret noget indhold, er det sandsynligt, at du også vil finde det interessant.
  • Du ser, hvad dit land laver: Du ser populære videoer fra dit land.
  • Virale videoer: Når en video går viralt, bliver den præsenteret for mange.

Hvem kan tjene penge gennem TikTok?

Ligesom andre sociale medier som Instagram og YouTube er TikTok skabt for at tjene penge. Det gælder også for de såkaldte influencere, som lever af at markedsføre bestemte holdninger eller produkter på sociale medier til sine følgere. Men hvor det på Instagram foregår gennem billeder, foregår det på TikTok gennem videoer. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet. Beviset er 1,6 millioner mennesker, der ser Oscar fra Lyngby ’føle den’” fra Zetland (se kilder).

Ligesom på andre sociale medier og blogs skal en bruger, der reklamerer for et bestemt produkt og bliver betalt for det af en virksomhed, gøre opmærksom på det. Der er i øjeblikket ingen retningslinjer om dette fra TikToks side, men ifølge dansk lovgivning i form af Forbrugerombudsloven kan man få en bøde, hvis man undlader at gøre opmærksom på, at man laver reklame. Det kan undgås ved at skrive ”sponsoreret”, ”reklame”, ”annonce” eller lignende.

En funktion på TikTok, som har været omdiskuteret, er ’coins’. Brugere over 18 år med mere end 1.000 følgere kan lave ’live chats’, som er offentligt tilgængelige for alle, der har registreret sig som bruger på appen. Brugerne kan købe coins, som kan omsættes til gaver til sin yndlings-TikTok’er og gives under en live chat. Gaverne vises på skærmen gennem forskellige ikoner afhængig af, hvor mange coins man giver – små gaver giver små animationer; store gaver store animationer. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

En bruger kan samle disse coins sammen til ‘diamonds’ og til sidst få udbetalt i ‘rigtige’ penge, hvis beløbet i coins overstiger 50 dollars. Ifølge nævnte rapport tager TikTok 50% af alle coin-indtægterne. Det betyder, at hvis du som bruger køber for 50 kroner coins, kan du kun give de 25 kroner væk. Resten beholder TikTok. TikTok har nu lukket ned for, at mindreårige kan købe coins gennem appen, hvilket var muligt indtil 2020.

Hvor sikkert er TikTok for mindreårige?

Ifølge rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder) gør TikToks algoritme sit for at beskytte børn og unge for upassende indhold, således at de i højere grad end på andre sociale medier præsenteres for alderssvarende indhold. Det skyldes, at brugerne – i modsætning til for eksempel YouTube og Instagram – ikke selv vælger, hvilke videoer de præsenteres for. Dermed bliver det endnu vigtigere, at indholdet er passende.

Ikke desto mindre sker det, at børn bliver udsat for upassende indhold på TikTok. TikTok prøver angiveligt at slå hårdt ned på nøgenhed på mediet, selvom deres strategi indimellem vækker undren. Rapporten nævner et eksempel med en 10-årig pige, som stod på hænder og kom til at vise sin mave, hvorefter hendes video blev fjernet, mens videoer med trænede, halvnøgne kroppe ikke bliver taget ned: ”I Danmark vil et barns mave ikke vække de store hævede øjenbryn, men hvis tanken er, at alt kan seksualiseres, så vil algoritmen se det som potentiel børneporno,” står der i rapporten.

Samtidig har der for nyligt været en sag, hvor flere børn er blevet udsat for seksualiserede videoer på TikTok (se nærmere under afsnittet ‘Debat om TikTok’ neden for).

TikTok introducerede for nyligt en funktion, som gør det muligt for forældre at styre, hvor meget tid deres børn bruger på TikTok, samt filtrere indhold. Visse eksperter så dog hellere, at forældre sætter sig ind, hvordan deres børn brugte appen. Det fremgår af artiklen “Nu kan forældre låse TikTok-appen. ‘Falsk tryghed’, lyder kritik” på DR.dk (se kilder).