En bruger poserer til et billede, som ses igennem TikTok-appen.
Gennem korte og underholdende videoer interagerer TikToks brugere med hinanden, og appen er designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt.
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

TikTok

journalist Lasse Skytt, marts 2023
Top image group
En bruger poserer til et billede, som ses igennem TikTok-appen.
Gennem korte og underholdende videoer interagerer TikToks brugere med hinanden, og appen er designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt.
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Indledning 

TikTok er et relativt nyt og meget populært socialt medie, som har mere end en milliard aktive brugere. Jævnligt kritiseres TikTok for at have forbindelse til den kinesiske stat. Det er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og hvor det i de første år siden lanceringen i 2017 især blev brugt af børn og unge, er mange voksne også hoppet med på bølgen, heriblandt politikere, medier og berømtheder. Gennem korte og underholdende videoer, som brugerne selv kan lave og dele, er appen designet til at sprede videoerne til så mange mennesker som muligt. På TikTok kan en video hurtigt gå viralt og blive set af mange millioner mennesker over hele verden. Men brugerne bestemmer ikke selv, hvad de vil se, og TikTok kritiseres jævnligt for at vise upassende indhold og undertrykke bestemte holdninger og personer samt ulovligt at dele brugernes oplysninger. I 2023 begyndte mange myndigheder i Vesten, også i Danmark, at forbyde appen for deres ansatte af frygt for, at de bliver overvåget af den kinesiske stat. TikTok har dog blankt afvist, at Kinas kommunistparti har nogen mulighed for at få adgang til de data, som appen genererer.

 

TikTok på 2 minutter. Indslag fra DR, produceret i 2020.

Artikel type
faktalink

Definition af TikTok

Print-venlig version af dette kapitel - Definition af TikTok

Hvad er TikTok?

Med over en milliard aktive brugere er TikTok det hurtigst voksende sociale medie i verden. Formatet på TikTok er videoer på op til 10 minutter, som kan tilsættes musik, tekst, emojis og forskellige filtre. Det kan minde om en blanding af visuelle sociale medier som Instagram, YouTube og Snapchat. Oprindeligt blev platformen kendt som Musical.ly, der startede i 2014, men i 2017 blev den omdøbt til TikTok og lanceret som en international version af den kinesiske app Douyin. Det er det Beijing-baserede firma ByteDance, der står bag både TikTok og Douyin, men firmaet har bl.a. åbnet et kontor i Californien for at understrege, at man har globale ambitioner.

Efter at flere berømtheder startede med at bruge TikTok omkring 2018, begyndte det sociale medie at vokse med høj fart. I 2021 rundede TikTok en milliard brugere på verdensplan, kun fire år efter at det blev lanceret. I lang tid var det særligt teenagere, der brugte TikTok til at lave alt fra dansevideoer til kommunikation med venner, men i de senere år har også politikere, medier, organisationer og almindelige voksne mennesker fået smag for den vanedannende videoplatform. 

Mens populariteten er steget, er også kritikken af TikToks mulige forbindelse til Kinas regering vokset, og i 2023 førte det til, at myndigheder og regeringer opfordrede deres ansatte til at slette TikTok fra deres telefon af frygt for kinesisk overvågning. 

Fakta om TikTok

Print-venlig version af dette kapitel - Fakta om TikTok

Hvor mange brugere har TikTok?

I 2021 rundede TikTok sin bruger nummer 1 milliard, kun fire år efter, at mediet blev lanceret internationalt af kinesiske Bytedance. I dag er det månedlige antal brugere cirka 1,4 milliarder. TikToks vej til en milliard brugere skete dobbelt så hurtigt som med Facebook, YouTube og Instagram og tre år hurtigere end WhatsApp. Det fremgår af Kforums artikel ”TikTok udkonkurrerer alt og alle” (se kilde 1). I Danmark er andelen af 15-29-årige, der ugentlig bruger TikTok steget fra 3 procent i 2019 til 41 procent i 2022. Det viser tal fra DR’s medierapport 2022 (se kilde 2). Her fremhæves det også, at de 9-14-årige danske børn er den største brugergruppe i Danmark trods TikToks aldersgrænse på 13 år. Blandt de 9-14-årige er den gennemsnitlige daglige brugstid for TikTok 1 time og 18 minutter mod YouTubes 1 time og 36 minutter, viser rapporten.

Hvordan fungerer TikTok?

Ligesom mange andre sociale medier er TikTok bygget op omkring en algoritme, som sørger for, at man som bruger får indhold i sit feed, der passer til ens interesser.

TikToks kinesiske ejere, ByteDance, er specialiseret i apps, der bruger kunstig intelligens til at skabe indhold, som kan gå viralt. På den måde finder appen ud af, hvad den enkelte bruger skal se, ved at registrere og analysere, hvad man tidligere har liket, kommenteret eller delt. I modsætning til andre sociale medier bestemmer brugeren altså ikke selv, hvad vedkommende vil se – videoerne er udvalgt af TikTok ud fra brugerens præferencer. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet” fra Zetland (se kilde 3).

Hvem kan tjene penge på TikTok?

Ifølge artiklen ”How much TikTok pays for views, according to creators” fra Business Insider (se kilde 4) er indtjeningsmulighederne på TikTok stadig betydeligt lavere end på eksempelvis Instagram eller YouTube. TikTok har udviklet forskellige værktøjer til at hjælpe brugere med at tjene penge, og udbetalingerne varierer fra et par cents til 8 dollars (cirka 0,50 til 55 kroner) per 1.000 visninger. En omdiskuteret funktion på TikTok er de såkaldte coins, som brugere over 18 år med flere end 1.000 følgere kan købe og give til andre brugere, eksempelvis i form af særlige emojis. Har man tilstrækkeligt med coins, kan man veksle dem til diamonds og til sidst få udbetalt i ”rigtige” penge, om end TikTok tager 50 procent af disse indtægter, som det fremgår af rapporten ”TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilde 5).

Tal og grafer 

Kigger man på antallet af månedlige brugere, har TikTok rykket sig fra 55 mio. brugere verden over i 2018 til 1.4 mia. brugere i 2022. I Danmark alene er andelen af ugentlige brugere blandt 15-29-årige steget fra 3 procent i 2019 til 41 procent i 2022. Det fremgår af DR’s medierapport for 2022 (se kilde 2).

I USA er TikTok virkelig populært. Ifølge Ritzau-artiklen ”Unge amerikanere bruger over en time på TikTok hver dag” (se kilde 6) har appen for længst overgået den ellers populære videoplatform YouTube og nærmer sig nu den gennemsnitlige brugstid for streaminggiganten Netflix hos amerikanere i alderen 25-54 år.