unge i et klasselokale
Undervisningsmaterialer er blevet digitale og indsamler big data fra eleverne.
Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix

IT og samfund

Redaktionen, 2015.
Top image group
unge i et klasselokale
Undervisningsmaterialer er blevet digitale og indsamler big data fra eleverne.
Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix

Med hastige skridt har computerteknologi og digitale medier gradvist infiltreret det moderne samfund og menneskeliv. Hvad end vi skal administrere vores bankkonto, socialisere med andre, opereres på hospitalet eller blot fordrive tiden, er computeren efterhånden involveret.

I IT-teknologiens ungdom frygtede mange, at den ville føre til en kølig og overfladisk verden, hvor computere efterhånden ville tage magten fra mennesket. I dag er der bred enighed om fordelene ved de nye teknologier. Alligevel diskuterer vi stadig, hvor stor en rolle computeren skal spille i vores samfund. For er vores fortrolige informationer sikre i en computer? Hvad sker der med den mellemmenneskelige relation, når det sociale flyttes over i en virtuel verden? Og risikerer vi at blive voldelige og afstumpede af at spille computerspil? 

Kilderne herunder kommer omkring de forskellige diskussioner og giver en solid baggrundsviden om IT og samfund.

Faktalink-artikler

Big data

Computerens historie

Microsoft

Computerspil

Facebook

 

Se også filmene Min Avatar og mig og Mechanical Love  (denne film kan kun ses på dit lokale  bibliotek) på Filmstriben.

Andre undervisningsmaterialer

Den digitale revolution – fortællinger fra datalogiens verden

Artikelsamling fra Datalogisk Institut på KU om den digitale revolution, der har fundet sted de sidste 40 år med alt , hvad den har båret med sig fra supercomputere til robotter og spørgsmål om IT-sikkerhed. Bogen kan hentes gratis her:

https://di.ku.dk/ominstituttet/jubilee/ (Konstateret utilgængelig 2021-05-20)

 

Computerspillets fortællinger 

I denne bog kan du lære, hvordan man analyserer et computerspil.

Med udgangspunkt i fire populære spil introducerer bogen blandt andet nye analyseværktøjer udviklet specielt til computerspilsanalyse i folkeskolens danskundervisning (mellemtrin og udskoling). Bogen er skrevet af Trine May og Bo Kampmann Walther og udkom på Gyldendal i 2012.

Artikel type
News Item