Hvad leder du efter?

Tomt klasselokale

Ufrivilligt skolefravær eller langvarigt bekymrende skolefravær er et stigende problem i de danske folkeskoler. I løbet af de sidste 10 år er skolefraværet blandt skoleelever i folkeskolen nemlig steget markant.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ufrivilligt skolefravær eller langvarigt bekymrende skolefravær er et stigende problem i de danske folkeskoler. I løbet af de sidste 10 år er skolefraværet blandt skoleelever i folkeskolen nemlig steget markant. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ufrivilligt skolefravær

Hovedforfatter

  • Maria Roslev, cand.mag., dec. 2025

Læsetid: 1 min

Cases

Case 1

15-årige Frida: Gør noget ved de skader, I selv har forårsaget, og red de penge, I ikke endnu har spildt

Elev rækker hånd op. I baggrunden ses lærer utydeligt
Kilde: Jesper Nørgaard Sørensen/Ritzau Scanpi

I et debatindlæg fortæller 15-årige Frida, at hun har overlevet fem skoletilbud og skolevægring, men ikke uden ar – både konkret og i overført betydning. Hun fortæller, hvordan skolen med larm og alt for lange dage og uinspirerende undervisning har påvirket hende negativt. I løbet af sin skolegang fik hun diagnosen generaliseret angst, som blev årsagsforklaringen på hendes skolefravær, men det stiller Frida spørgsmålstegn ved i indlægget. Hun er sikker på, at skolemiljøet også har haft stor betydning for hendes mistrivsel. Hun slutter debatindlægget med et opråb til politikere og voksne om at gøre noget ved skolerammerne, så de bliver nemmere for børn og unge at være i. Hun skriver: ”Og jeg er bange for, at for mange andre skal stå i min situation. Det er derfor, jeg skriver. Gør noget ved de skader, I selv har forårsaget, og red de penge, I ikke endnu har spildt.”[1]

Citerede kilder