Introduktion til voodoo

Citat
Ingen skal fortælle mig, at voodoo er fup og overtro
Jørgen Roos, Filminstruktør

Hvad betyder ordet voodoo?

Ordet stammer fra det vestafrikanske Fon-sprog, hvor ordet "vodun" betyder gud, ånd eller hellig ting (2)(3)(4) 

Hvorfra stammer voodoo?

Voodoo stammer fra flere forskellige steder i Afrika og blev i årene 1510-1888 bragt med slaverne til Haiti, til sydstaterne i USA og til Brasilien (2)

Hvor gammel er voodoo-troen?

Voodoo-religionen kan være op til 7.000 år gammel (5)(6)

Hvor dyrkes voodoo idag?

Voodoo dyrkes stadig i nogle vestafrikanske stater som Togo, Nigeria og Benin. Staten Benin anses som voodoo'ens hovedsæde.
Haiti er stedet, som har gjort voodoo kendt, men lignende gamle afrikanske religioner findes flere steder, de kaldes ofte noget andet. I USA kaldes det hoodoo eller juju og findes mest i sydstaterne, for eksempel i Louisiana. I USA har voodoo også fundet trosfæller i den hvide befolkning i New York, Miami og Los Angeles. I Cuba kaldes en lignende tro santeria. I Brasilien candomblé, macumba, santeria, lucumi, umbanda eller quimbanda (5,7)(8) 

Er det tilladt at dyrke voodoo?

I Benin blev voodoo tilladt i 1996 (1)

I en periode i 1950erne blev voodoo benyttet af præsident Francois Duvalier ("Papa Doc") (7)(9) 

Hvordan betragtes voodoo af udenforstående?

I den vestlige verden og blandt kristne over hele verden (selv i Vestafrika) anser man Voodoo for at være overtro, præsternes lægegerning for at være udokumenteret healing, voodoo-ritualerne for at være Satans værk (6)

Hvor mange dyrker voodoo?

Voodoo har mange millioner tilhængere i verden. Nogen siger 50 millioner på verdensplan. Andre at der blot i Vestafrika er over 50 millioner voodoo-troende, og at over 30 millioner dyrker en eller anden form for voodoo i Brasilien (1,6)

Hvorfor dyrker hvide amerikanere voodoo?

I USA findes en del nye tilhængere blandt den hvide middelklasse. En præstinde forklarer "succes'en" med, at voodoo focuserer på det åndelige. Problemerne bliver løst ad åndens vej. Voodoo er healing, både i fysisk og følelsesmæssig retning. Voodoo er en naturlig måde at opnå velvære på, at realisere sig selv på. I USA er voodoo-troen mere individuel og fetisch-dyrkende end på Haiti (7)

Præstinden forklarer behovet for voodoo-troen med, at det er en jordbunden religion, der er naturlig og primitiv og den leder de troende tilbage til deres rødder. Folk søger efter formål, mål og frelse (7)

Hvorfor vandt voodoo særlig udbredelse i Haiti?

Der var mange fra Fon-stammen og dermed mange voodoo-tilhængere blandt de slaver, der kom til Haiti. Forholdene for slaverne var specielt strenge på Haiti. Det betød, at slaverne holdt mere fast i deres gamle tro som en sidste forbindelse til deres hjemland (7)(9) 

Hvordan skjulte slaverne deres voodoo-dyrkelse?

Slaverne på Haiti fik hurtigt forbud mod at dyrke voodoo og blev i stedet påtvunget katolicisme. For at skjule den fortsatte voodoo-dyrkelse, indlemmede slaverne nogle katolske ritualer som skalkeskjul. Disse katolske elementer ses stadig i nutidens voodoo-tro på Haiti (7)(9)

Hvordan er voodoo blevet brugt i politiske magtkampe?

  • I begyndelsen af det 18. århundrede "overtog" den kongelige familie i Abomey (Benin) nogle af de stærke guder, der egentlig tilhørte deres fjender. I kampen om magten blev nogle guder udstødt, mens andre kom ind i varmen (9).
  • I Haiti i 1750erne undslap slaven Francois Macandal, der også var troldmand. Han afsagde voodoo-forbandelser mod de franske plantageejere, og forgiftede deres mad. Han spredte frygt blandt herskerne og indgød mod blandt slaverne og lagde grunden til senere slaveopstande (7).
  • Voodoo spillede en rolle i Haitis frigørelseskamp mod kolonimagten Frankrig. Voodoo indgød mod i de haitiske slaver, så de kæmpede frygtløst i kampen for at bevare deres identitet og kultur. Det hemmelige netværk og organisation, voodoo'en udgjorde blandt slaverne, kunne bruges til at organisere kampen. Den eneste slaveopstand, der havde rigtig succes, var den haitiske (10).
  • En særlig gren af voodoo-troen, Petro voodoo, udviklet af Don Juan Felipe Pedro, blev brugt af flere politiske ledere i Haiti i det 19. århundrede. Petro voodoo er en voldelig og ondsindet udgave af voodoo, der kan bruges til at indgyde frygt.
  • Præsident Francois Duvalier ("Papa Doc") brugte voodoo-tilhængernes frygt for troldmænd og frygt for at blive forvandlet til zombier. Han kontrollerede voodoo-tilhængerne ved at bestikke deres præster og ved at oprette et slags hemmeligt politi, som han påstod havde magiske evner. Voodoo'en blev brugt til at undertrykke folket (7).
  • Det ny-duvalieristiske parti FRAP (Fronten for Haitis Fremgang og Udvikling) siges at tælle 175.000 tilhængere, heriblandt 60.000 voodoo-præster (11)

Findes der en voodoo-bibel?

Der findes ikke nogen voodoo-bibel. Der findes ikke noget nedskrevet for de voodoo-troende. Troen videreføres fra mund til mund. Dette forklarer, hvorfor voodoo dyrkes på forskellige måder og har forskellige ritualer. Det gør det også svært at indsamle viden om og studere voodoo og har da også ledt til mange misforståelser af religionen (6)(12)  

Videre læsning

Under videre læsning henvises til enkelte konkrete dokumenter som for eksempel én artikel eller én bog. Der kan være henvisninger til dokumenter i både trykt og elektronisk form. Dokumenterne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning i danske såvel som internationale databaser samt søgning på Internettet.

Blumenthal, P.J.: Voodoo. - Det ukendte. - 1984, nr. 3. Side 100-104.
Fin introducerende artikel om baggrunden for voodoo, om ceremonierne og de vigtigste af loa'erne (ånderne).

Damm, Inge: Afrikas ægte voodoo. - Illustreret videnskab. - 1996, nr. 9. Side 42-47.
Lille artikel, der kan læses som introduktion til afrikansk voodoo.

Desmangles, Leslie G.: The faces of the gods - vodou and roman catholicism in Haiti. The University og North Carolina Press, 1992. 217 sider.
Forfatteren analyserer forholdet mellem voodoo og katalocismen på Haiti fra 1492 til idag. Engelsk tekst.

Hurbon, Laënnec: Voodoo - truth and fantasy. Thames and Hudson. London, 1995. 175 sider. Engelsk tekst.
Denne rigt illustrerede bog beskriver voodoo-troens overlevelse og forhold på Haiti trods forbud gennem 400 år. Der gennemgåes de vigtigste ritualer.

Hurston, Zora: Voodoo gods. J.M. Dent & Sons Ltd. London, 1939. 290 sider. Engelsk tekst.
En rejse ind i Jamaica's og Haiti's myter og magi. Om de vigtigste voodoo-guder, om zombier. Voodoo-sange med noder.

Laguerre, Michel S.: Voodoo and politics in Haiti. Macmillan Press. London, 1989. 152 sider. Engelsk tekst.
Bogen beskriver og analyser hvilken rolle voodoo'en har spillet i forskellige historiske perioder på Haiti, og hvordan voodoo'en er brugt politisk fra slavetiden til i dag. Desuden beskrives samfundsudviklingens påvirkning af voodoo-troen fra at være et privat anliggende til at være et statsanliggende. Mange litteraturhenvisninger.

Leth, Jørgen: Haiti - uden titel.
Filmen skildrer Haiti i perioden 1991-1994, hvor landets første folkevalgte præsident Jean-Bertrand Aristide var tvunget i eksil. I 1994 vender han tilbage. I filmen er der sekvenser med voodoo-ceremonier og interviews omkring voodoo'ens betydning og popularitet under voldsomme politiske forhold.

Singer, André: Guddommelig magi - det overnaturliges verden / André & Lynette Singer. DR. København, 1996. 192 sider. Heri side 10-19.
Kort introduktion til voodoo. Hvor troen stammer fra, hvordan troen overlevede, hvordan troen er blevet brugt.

Tingstedt, Borgny: Voodoo - frygtens religion. - Columbus. - 1988, nr. 4. Side 10-17.
Introduktion til voodoo'ens oprindelse, ritualer og ceremonier.

Aarsleff, Klaus: Mysteriet om voodoo - slavernes magiske religion. Gyldendal. København, 1998. 44 sider.
Lille bog, der kan læses som introduktion til voodoo. Kan læses af børn fra 12 år.

Videre links

Under videre links henvises til hjemmesider og databaser på Internettet med flere eller mange dokumenter. Videre links kræver således at man selv udvælger og vurderer hvilke dokumenter man har brug for, eventuelt efter en søgning på hjemmesiden eller i databasen. Hjemmesiderne og databaserne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning på Internettet.

The Haitian Art Wing.The Electric Gallery.
Dette online galleri har masser af malerier af haitiske kunstnere. Malerierne har ofte voodoo-temaer.

Interactive Voodoo. The New Orleans Historic Voodoo Museum. Engelsk tekst.
Et besøg på Voodoo-museets hjemmeside er mere en visuel oplevelse end indhentning af information. Museet arrangerer ceremonier. Der findes et online-ritual. Mest er hjemmesiden dog en butik, hvor der kan købes gris-gris, lys, olier, kærlighedspulvere, dukker.

Kilder

  1. Aarslef, Klaus: Mysteriet om Voodoo - slavernes magiske religion. Gyldendal, 1998. 44 sider.
  2. Man, myth and magic - an illustrated encyclopedia of the supernatural / editor Richard Cavendish. London. Purnell, 1970-71. 7 bind. 3152 sider.
  3. Desjeux, Bernhard: Voodoo styrer livet / Bernhard Desjeux, Catherine Desjeux. - Fakta. - 1992, nr. 12. Side 48-53.
  4. Hinge, Helle: Når sjælen er guddommelig. - Chaos. - 1992, nr. 17. Side 32-43.
  5. Interactive Voodoo. Hjemmeside for The Voodoo Museum i New Orleans. http://www.voodoomuseum.com/
  6. Christoph, Henning: Voodoo. Taschen, 1996. 240 sider.
  7. Singer, André: Guddommelig magi. DR, 1996. 192 sider.
  8. Beckwith, Carol: The african roots of voodoo / Carol Beckwith, Angela Fisher. - National Geographic. - 1995, nr. 2. Side 102-113.
  9. Hurbon, Laënnec: Voodoo. Thames and Hudson, 1995. 175 sider.
  10. Laguerre, Michel S.: Voodoo and politics in Haiti. Macmillan Press, 1989. 152 sider.
  11. Leth, Jørgen: Haitis hemmelige våben. - Information. - 1994-08-06.
  12. Ussing, Bjarne: Voodoo på museet. - Kristeligt Dagblad. - 1989-10-05.