Hvad er baggrunden for de somaliske pirater?
I 1991 blev den socialistiske diktator, Mohamed Siad Barre, væltet efter 22 år ved magten i Somalia. Barre flygtede og efterlod Somalia i kaos. Staten var brudt sammen, og borgerkrigen, som på det tidspunkt havet raset i tre år, fortsatte.
Efter statens kollaps var der hverken en velfungerende politistyrke eller nogen kystvagt, der kontrollerede Somalias 3.300 kilometer lange kyststrækning. Manglen på kontrol tiltrak udenlandske fisketrawlere, der kom sejlende fra Mellemøsten, Asien og nabolandene i Østafrika og fra europæiske lande som Tyskland, Frankrig og Spanien. Uden at tænke på fiskekvoter, kontrol og afgifter hev de tun, hajer, hummere og andre fisk og skaldyr op af vandet. Havet var et af verdens rigeste, og et skib kunne på kort tid fange flere tons fisk illegalt, som de kunne sælge videre for millioner af dollars.
Mange af de omkring 60.000 somaliske fiskere følte, at de udenlandske skibe pressede dem væk og forhindrede dem i at fange fisk, og flere af dem fortæller, at der blev færre fisk i havet. Om de har ret, er svært at dokumentere, da det er over 30 år siden, at der sidst er blevet foretaget en grundig undersøgelse af forholdene i det somaliske farvand. Men to somaliske forskere ved Det Maritime Institut i Mogadishu har fremlagt et studie, hvor de bekræfter, at de udenlandske fiskebåde overfiskede, ødelagde de lokale fiskeres net og beskadigede koralrevene ved at fiske med dynamit.
Var de første pirater frihedskæmpere?
Flere af de lokale fiskere blev angiveligt så vrede på de udenlandske fiskeskibe, at de omkring 1994 begyndte at gå til modangreb, og konfrontationerne mellem de somaliske fiskere og industrifiskerne udviklede sig siden til pirateri. De første pirater opfattede sig selv som en form for frihedskæmpere, og en af de første piratgrupper kaldte sig for ”Badaadinta badah” (Havets beskyttere).
De første pirater påstår, at de i begyndelsen udelukkende angreb fiskerbåde og lod fragtskibene være i fred. Alligevel er det fragtskibe, der optræder øverst i statistikkerne over angreb og kapringer ud for Afrikas Horn i midten af 1990’erne. Forklaringen på det kan være, at fisketrawlerne ikke fortalte nogen om angrebene, da de ikke ville afsløre, at de havde fisket ulovligt. En anden forklaring kan dog også være, at piraterne taler usandt for at styrke deres image som beskyttere af havets fisk.
Lederen af ”Havets beskyttere”, Abshir Abdullahi ”Boyah” har i et interview indrømmet, at piraterne efter et par år begyndte at gå efter fragtskibe. Han forklarer udviklingen med, at det blev livsfarligt at gå efter fiskerfartøjerne, da de udenlandske fiskere selv havde våben eller bevæbnede vagter om bord. Oveni var piraternes vrede ikke længere kun rettet mod fiskerskibene, men hele den udenlandske handelsflåde, blandt andet fordi det rygtedes, at flere af skibene dumpede giftige affald i Somalias farvande. Boyah og hans mænd blev derfor ved med at kalde sig ”Havets beskyttere”, og gennem årene har gruppen og mange andre pirater holdt fast i, at de ikke kun er pirater for pengenes skyld: ”Vi ser os selv som helte, der flygter fra fattigdom. Vi opfatter ikke kapringerne som ulovlige, men som en afgift, vi opkræver, fordi vi ikke har nogen regering til at kontrollere vores farvand”, har Boyah sagt til den britiske avis The Guardian.
Er det rigtigt, at Somalias hav er en giftlosseplads?
Ja, det er ikke pure opspind, når piraterne fortæller, at Somalias hav er blevet brugt som giftlosseplads. Hovedstaden Mogadishu blev efter statens sammenbrud i 1991 styret af to stridende krigsherrer. Den ene var Ali Mahdi, og han havde brug for midler til at styrke kampen mod sin rival, og en kilde til våben og penge var at indgå aftaler med europæiske firmaer om dumping af farligt affald i Somalia. I 1992 indgik han en aftale med et italiensk firma om projektet URANO 2, hvor den italienske forretningsmand Gianpierro Sebri var ansat til at stå for dumpingen i Somalia. I en dokumentarfilm fortæller han: ”Det lyder måske kynisk, men jeg var der ikke for at forære kager eller slik til børn, jeg var der for at eksportere farligt, giftigt og radioaktivt affald”.
I slutningen af 1990’erne blev det desuden afsløret, at også et schweizisk firma og en italiensk renovationsvirksomhed havde indgået aftaler med Ali Mahdi. Affaldet fra Europa blev dumpet i havet og på øde strande i containere og tønder, der lækkede. Men det var først, da den voldsomme tsunami ramte Somalia i 2004, at affaldet for alvor kom op til overfladen. Minimum 40 store tønder røg ind på kysten. Nogle var revet op, mens andre stadig var forseglede. FN’s miljøprogram UNEP havde svært ved at undersøge, hvad der var i tønderne på grund af den manglende sikkerhed i Somalia, men under et kort feltstudium i foråret 2005 så folk fra programmet flere somaliere, der var syge af radioaktiv stråling og fortalte, at flere mennesker omkring byerne Hobyo og Benadir havde åndenødsbesvær, åbne sår og voldsomt udslæt, og at de led af blødninger fra munden og underlivet. Det er aldrig siden blevet undersøgt om den radioaktive stråling kom fra det dumpede affald.
Selvom der blev dumpet giftigt affald i Somalias farvand, vurderer pirateksperter, at det var penge og ikke hævn, der var hovedårsagen til, at de fleste pirater begyndte at gå efter handelsskibene. De tidligere fiskere blev simpelthen grådige. De havde opdaget, hvor mange penge udenlandske firmaer var villige til at betale for at få et fiskeskib og dets besætning frigivet, og de var ikke blinde for, at det var en endnu bedre forretning at kapre handelsskibe end fiskekuttere.
Trods fiskernes vrede var pirateriet ikke særlig omsiggribende i de første mange år. Fra 1991 og frem til 2005 var der i gennemsnit ”kun” syv angreb og kapringer om året ud for Afrikas Horn. I 2005 steg tallet til gengæld til 48.
Hvorfor er der kommet flere kapringer siden 2005?
I 2005 steg antallet af angreb og kapringer foretaget af somaliske pirater fra syv til 48. I 2008 var antallet steget til 111, og i 2010 var tallet 189.
I årene siden 2005 er pirateriet vokset til en reel industri. Det skyldes særligt den somaliske forretningsmand Mohamed Abdi Hassan ”Afweyne”. Han gennemskuede, at man kunne tjene flere penge på pirateriet, hvis man formåede at overbevise folk med penge i, at de skulle investere i piraterne. På den måde kunne piraterne få bedre udstyr og våben, så de på den måde havde større chance for at kapre skibe. Afweyne startede gruppen ”Somali Marines”, som benyttede sig af investorer, var bedre organiseret, og så var det den første gruppe, der benyttede sig af såkaldte moderskibe.
Moderskibene har fået deres navn, fordi det er større skibe, der fragter de små joller, som piraterne bruger til at angribe. Moderskibet er oftest en dhow, som er en arabisk træbåd med et lille styrehus og lastrum, som somaliske, yemenitiske, pakistanske og iranske fiskere benytter. Det er ikke svært for piraterne at få fat i en dhow. Enten skaffer de en fra kysten i Somalia, eller også sejler de ud og kaprer en på havet i deres joller.
Om bord på dhowerne er piraterne bedre beskyttet mod havets bølger og de to årlige monsuner, og de større skibe gør dem i stand til at være på havet i længere tid ad gangen. Hvad dhowen kan tilbyde af robusthed, er dog ingenting i forhold til, hvad de store tankere og containerskibe kan præstere. Piraterne begyndte at bruge dem som moderskibe i 2010, og det har betydet, at de kan sejle længere væk fra Somalias kyst. Det har været med til udvide deres jagtmark, som nu strækker sig som en trekant fra Yemen og Oman i nord til Seychellerne, Tanzania, Madagaskar og Mozambique i syd til Indien i øst. Et hold pirater satte rekord, da de i februar 2011 angreb et tankskib kun 40 sømil fra Indiens kyst, omkring 1.700 sømil eller lidt over 3.000 kilometer fra Somalia.
For piraterne er der også andre fordele ved at bruge de store handelsskibe som moderskibe, da de får adgang til radarer og andet kommunikationsudstyr. Radaren kan fortælle dem detaljer om skibe op til 60 sømil væk. De kan få oplyst, hvor andre handelsskibe sejler hen og styre moderskibet mod dem.
Alt i alt er Somalias pirater især siden 2008 blevet bedre organiseret og tungere bevæbnet. Det har en større bevidsthed og erfaring om, hvad der virker og ikke virker. Derudover formår de hele tiden at udvikle deres taktik, så de kan tackle de modforanstaltninger rederierne, og den internationale flåde sætter op for dem. Da FN’s generalsekretærs tidligere rådgiver Jack Lang i januar 2011 fremlagde en piratstrategi, sagde han: ”I kapløbet mellem omkring 1.500 pirater og det internationale samfund har piraterne klart vundet”.