Baggrund om selfie

Hvad er en selfie?

En selfie er et engelsk udtryk for et selvportræt, som man tager med en mobiltelefon eller et digitalkamera og deler på sociale medier som Instagram, Snapchat, Facebook, Flickr, Twitter og Pinterest. Det er en ny visuel genre forbundet til det digitale liv. Oxford Dictionary har kåret ’selfie’ som Årets Ord 2013 og definerer det som ”et fotografi, man har taget af sig selv; typisk taget med en smartphone eller et webkamera og uploadet til et socialt medie”. Selfie vandt titlen som Årets Ord, fordi brugen af ordet, ifølge The Guardian, selfie steg med 17.000 procent på 12 måneder (se kilder).

Hvor stammer ordet fra?

Selv om ordet selfie først har meldt sig over for den brede befolkning i de senere år, har ordet over et årti på bagen. Den tidligste brug af ordet kan ifølge Information spores til et australsk internetforum i 2002, hvor en ung fyr deler et billede af sin hævede læbe ledsaget denne tekst: ”Fuld til en vens 21 års, jeg faldt og landede med læben først (med fortænderne lige bagefter) på et trappetrin. Jeg havde et hul omkring 1 cm langt lige igennem min underlæbe. Jeg beklager fokus, det var et selfie” (se kilder). I 2004 etablerer det sociale billednetværk Flickr en gruppe for digitale selvportrætter under navnet ’selfy’. I 2005 leverer det sociale videonetværk MySpace den første definition til Urban Dictionary: ”self portrait of yourself usually by teen girls”.

Ifølge medieforsker Bent Fausing bliver ordet første gang brugt uden for et socialt medie i 2007 af TMZ, som er et nyhedswebsite om kendisser (se kilder). TMZ bruger ordet, da skuespilleren Rosario Dawson fotograferes sammen med en fan. Det er dog med smartphonens indtog på markedet, at selfien får et viralt liv, og ifølge Oxford Dictionaries er det først i 2012, at ordet for alvor bliver kendt og brugt (se kilder).

Er selfies et nyt fænomen?

Selfie er som genre en forlængelse af selvportrættet. Selvportrætter er langtfra et nyt fænomen. Det fotografiske selvportræt har eksisteret siden omkring år 1900, hvor Kodak udviklede det transportable Brownie-kamera. Flere digitale nyhedsmedier peger på, at verdens måske ældste selfie er et selvportræt taget af amerikaneren Robert Cornelius i 1839. Dengang tog det ikke bare et splitsekund at tage et selvportræt, men adskillige minutter.

Ifølge Wikipedia var den russiske storfyrstinde Anastasia Nikolaevna en af de første, da hun som 13-årig tog et fotografi af sig selv i spejlet og sendte det til en ven i 1914 (se kilder).

Selvportrættet har også eksisteret i kunst og litteratur i flere hundrede år. Et eksempel er kunstneren Andy Warhols berømte selvportrætter fra 1970’erne, der er beslægtet med selfie-genren. Man kan sige, at med selfie-begrebets opkomst har selvportrættet fået en massiv genopstandelse. Ifølge medieforsker Bent Fausing adskiller en selfie sig dog fra historiens andre selvportrætter ved, at det er uhyre let og hurtigt at lave en selfie.

Hvad kendetegner en selfie?

En selfie er et udtryk for, at man forsøger at få kontrol over, hvordan man præsenterer sig selv, men der findes ikke én type selfies. Overordnet kan man dog sige, at en selfie adskiller sig fra det professionelle fotografi ved, at det typisk er mere ”håndholdt” med dårlig lyssætning og skæv billedbeskæring. Det er kendetegnet ved at være et slags spejlbillede, hvor ansigtet er i fokus. Før i tiden tog man typisk en selfie ved at stille sig foran et spejl og vende kameraet mod spejlet. Selv om der ikke er konkrete spejle med i de fleste selfies i dag, handler det stadig om spejling, for kameraet bliver brugt som et spejl. Med udbredelsen af smartphones er en udstrakt arm blevet et kendetegn, for det markerer, at man selv har taget billedet.

Hvilke typer selfies er der?

Der findes mange forskellige typer af selfies på sociale medier. Der findes for eksempel én type selfies, som dyrker det ironiske eller det ikke-attraktive som en reaktion mod det polerede selvportræt. En velkendt selfie-genre er ’braggies’ (brag, dvs. at prale), som handler om at blære sig over for sine venner. Det kan være billeder taget på ferie af for eksempel udsigten fra hotellet eller fra en strand. Og der findes et stigende antal særlige kategorier som for eksempel ’helfie’ (hair, fokus på håret), ’belfie’ (bum, fokus på numsen), ’drelfie’ (drunk, fuldebilleder), ’felfie’ (farmer, landmands-selfie) og ’welfie’ (workout-selfie). Der findes også nicheblogs med særlige temaer, som for eksempel selfies taget ved begravelser.

På Facebook kan man for eksempel finde flere welfie-grupper, blandt andet Female Fitness Selfies og Fitness Selfies Extreme. Medieforsker Bent Fausing beskriver ’healthies’ (sunde selfier) som en kæmpe trend på sociale medier, men de adskiller sig fra selfies ved, at de ikke har den samme ironi, spontanitet og humor, som ellers kendetegner selfies. Hashtags som #fit og #fitness er meget populære. Det mest brugte hashtag i 2013 var dog #love.