Piercing

Main image kapitel
Grafik: DreamModels.dk
Citat
For mig er det et spørgsmål om fuld skrue derudad. Et spørgsmål om, hvad jeg kan gøre med min krop, og hvad jeg kan tåle. Mine tatoveringer og min piercing er en slags bekræftelse på, jeg er til
Alex Borgstrøm, ung piercet.

Hvor og hvornår er piercing opstået?

Piercinger

Piercing har rødder tilbage til årtusinde gamle stammetraditioner (2) 

Hos Den Tredje Verdens stammefolk har tatovering og piercing altid indgået som en bevidst social markering. Begge typer kropsbesmykning benyttes til at angive stadier i livet, som f.eks. overgangen fra barn til voksen (3)  

De gamle egyptere var blandt de første til at benytte sig af tatovering og piercing som kropslig udsmykning. I deres kunst findes både eksempler på navlepiercinger, brystvortepiercinger og næsepiercinger (4)

Første kendte skriftlige beskrivelse af piercing findes i 1. Mosebog, hvor Isaks hustru Rebakka omtales med en kostelig næsering af guld (3) 

Selve begrebet piercing, som vi kender det i dag, er opstået en gang i 1970'erne, først som sub-sub-subkultur blandt bøsserne i San Fransico og siden er det blevet mere og mere almindeligt (5)  

Det var også i 1970'erne at punkbevægelsen pludselig tog fart, og det blev helt almindeligt at se punkere med indtil flere ringe i ørerne og sikkerhedsnåle i kinderne eller læberne (3)

En af personlighederne inden for piercing-kulturen er Fakir Musafar, der ofte bliver omtalt som den person, der introducerede piercingen til den amerikanske kultur. Han var bl.a. var med til at udgive piercingbladet 'P.F.I.Q.' i slutningen af 1970'erne og er i dag med til at udgive bladet 'Body Play' (5, 6) 

Hvem bliver piercet?

Da piercing efterhånden har udviklet sig til at være et modefænomen, er det alle typer der bliver piercet, ofte uden anden grund, at de gerne vil se smarte ud, ligesom f.eks. deres pop-idoler, der også er piercede (7) 

Det er hovedsageligt unge mennesker fra 13 års alderen til sidst i 30'erne der vælger at blive piercet (2)  

Ifølge Mette Hintze er der sket en pudsig udvikling, idet de hellerupborgere, der tidligere valgte at blive piercet, valgte at blive piercet steder på kroppen hvor det ikke kunne ses, mens punkerne valgte at blive piercet hvor det var allermest synligt, og dermed allermest provokerende; nu er hellerupborgerne begyndt at pierce sig i ansigtet, mens punkerne er begyndt at få lavet intimpiercinger (1)

Tidligere var kropskunst som tatovering og piercing kun noget der sås i de laveste sociale lag, hos kriminelle, søfolk og ludere.

Hvor mange mennesker er piercede?

Det er svært at sige hvor mange mennesker der er piercede, især eftersom det er folk fra alle sociale lag der lader sig pierce, og at piercingerne kan placeres mere eller mindre åbenlyst.

Hvordan er kønsfordelingen inden for piercede?

Det vides ikke præcist hvordan kønsfordelingen er, men ifølge de forskellige piercere er der flest kvinder, der bliver piercede (8)

Hvilke love findes der for piercing?

Der findes, i modsætning til ved tatovering, ingen lovgivning omkring piercing i Danmark (2) 

I Danmark er alle former for piercing lovligt, men Mette Hintze, som ejer piercingklinikken 'Mette Hintze's Piercingklinik', er fortaler for en lovgivning på området, da hun i adskillige tilfælde har måtte sende folk på skadestuen for at få fjernet dårlige piercinger der ikke ville hele (2)    

Videre læsning

Under videre læsning henvises til enkelte konkrete dokumenter som for eksempel én artikel eller én bog. Der kan være henvisninger til dokumenter i både trykt og elektronisk form. Dokumenterne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning i danske såvel som internationale databaser samt søgning på Internettet.

Movin, Lars: De moderne primitive. - Information. - 1992-08-22.
Artikel der diskuterer subkulturen Modern Primitives, og giver en række bud på, hvad det er der får folk til at pierce sig, og hvorfor fænomenet pludseligt er blevet så udbredt.

The Fakir Home Page.
Fuldtekst, engelsk tekst.
Hjemmeside under opbygning og kommer til at indeholde en biografi om Fakir Musafar. P.t. indeholder siden en reklame for Fakir Musafar’s tidsskrift Body Play samt en kursusbeskrivelse af de kurser der afholdes på Fakir Intensive, som er Fakir Musafar's piercingskole i Californien. (Konstateret utilgængelig 2020-10-16)

Thesander, Marianne: Dekorationene som kropssprog - om tatovering, piercing og kropsbemaling. - HUG!. - Årg. 14, nr. 65 (1995). - Side 76-90.
Fyldig artikel der gennemgår menneskets trang til de forskellige former for kropsudsmykning igennem tiderne.

 

Kilder

  1. Bang Jessen, Linda: Hul i kroppen. - Berlingske Tidende. - 1994-04-29.
  2. Trudsø, Mette: Højsæson for huller. - Jyllands-posten. - 1996-05-12.
  3. Raaholt, Lennart: Den dekorerede krop. - Jyllands-posten. - 1994-02-26.
  4. Egyptian Body Arts / Dawn's TatZine.
    http://shoga.wwa.com/~dcollopy/egypt.htm
  5. Schönherr, Johannes: Body play / Jack Stevenson, interview med Charles Gatewood. - Levende Billeder. - Årg. 11, nr. 111 (1995), side 14-16.
  6. Merriman, Anne T.: Body Piercing - Is It the New Form of Modern Art?. - Super AM.
    http://www.superam.com/journals/merriman/merriman1.html
  7. Møller Jørgensen, Lene: Hotte huller. - Politiken. - 1994-05-08.
  8. Movin, Lars: De moderne primitive. - Information. - 1992-08-22.