Hvordan opstod ideen til Hello Kitty?
Der ligger en sirlig proces bag udviklingen af Hello Kitty. Sanrio lavede i første omgang en undersøgelse for at finde ud af, hvad der var det mest populære dyr hos børn. Ifølge artiklen “Killing me softly” (se kilder) fandt man ud af, at det mest populære dyr var en hund, dernæst kom en hvid kat, mens en bjørn landede på tredjepladsen. Sanrio valgte at satse på den hvide kat, fordi der allerede var en populær hund på markedet, nemlig Nuser - som Sanrio for øvrigt har rettighederne til i Japan. Resultatet blev figuren Hello Kitty, som ifølge direktøren i Sanrios europæiske hovedkvarter, Stefano Mastropietro, appellerer til alle aldre, “fordi hun bærer på gode værdier og inspirerer mennesker”, som han udtaler i ovennævnte artikel.
Hvad er markedsføringskonceptet bag Hello Kitty?
Hello Kitty er en lille kat, der er helt simpelt tegnet. Den er kridhvid, har seks små knurhår, to prikker til øjne og en gul næse. Hendes ører er små og stumpe, og omkring det venstre er placeret en sløjfe. Hun har ingen mund, og da hun kom til verden som figur på diverse produkter, stod der blot placeret et ‘Hello’ hen over hendes hoved. Filosofien bag den manglende mund er, at katten taler til og fra hjertet – og til alle folkeslag.
I det hele taget er det enkelheden, der præger katten, hvilket betyder, at katten er let at afkode. I forhold til markedsføringen af et produkt er det enkle smart, fordi det betyder, at designet er let at opfatte i forbifarten, og det er også derfor, at flere brandingeksperter taler om, at Hello Kitty er blevet et decideret ikon.
En anden ting, der skal til for at skabe et godt koncept, er en fortælling, der skal forsøge at give produkterne menneskelige egenskaber. Ifølge virksomhedens hjemmeside (se kilder) kom Hello Kitty således til verden den 1. november 1974 i London. Her lever hun med sine forældre, Mary og George, og med tvillingesøsteren Mimmy. Mens Mimmy er genert, så er Kitty nysgerrig, og hun har mange venner. Både Mimmy og Kitty går i 3. klasse, og de oplever mange eventyrlige ting med hinanden og deres venner. Det, Kitty elsker allermest, er at gå til teselskaber, og hendes hobbyer er musik, bøger og at spise de kager, hendes mor bager. Og allervigtigst: at få nye venner. Kitty beskrives således: “Hun er en meget energisk lille pige, som elsker at lege udendørs, i parken eller skoven. Men du kan også finde hende glad, når hun øver sig på at spille klaver eller når hun bager kager.”
Hvordan har Hello Kitty udviklet sig som produkt?
I første omgang blev Hello Kitty lanceret som en figur på brevpapir og skriveredskaber. I 1970’erne var der nemlig en bølge i Japan, hvor børn og unge skrev noter og breve. Magasiner, reklamer og tegneserier begyndte derfor at benytte et sprog, der mindede om det, børnene brugte i brevene, for at ramme den unge målgruppe. Der var tale om en dyrkelse af det søde, det nuttede og det barnlige, og den bølge blev Hello Kitty en del af.
Hurtigt dukkede Hello Kitty op på diverse børneprodukter, især målrettede til piger. Katten blev placeret på eksempelvis penalhuse, blyanter, madkasser og krus. Siden er produkter med den hvide kat eksploderet. Hun lanceres på hårtørrere, børnemøbler, badekåber til voksne, på badeforhæng og på vægstickers, og så er hun desuden blevet en figur i sig selv, så man kan købe plasticfigurer og bamser og så videre med Hello Kitty.
I de første 34 år var der meget lidt baggrundshistorie om den hvide kat. I modsætning til mange andre figurer, der har et liv som tegneseriefigurer - eksempelvis Anders And -, så var Hello Kitty stort set historieløs. Men i dag er det anderledes, for nu er der lavet en tv-serie, der hedder “The Adventures of Hello Kitty & Friends”, og den første sæson med 26 afsnit havde premiere i Europa og Asien i 2008.
Hvad er Hello Kitty-forlystelsesparken?
Tokyo vrimler med temaparker. Den har et Disneyland, en DisneySea Park, parken Sesame Place, der bygger på den engelske serie Sesame Street, og så har den Sanrio Puroland. Sidstnævnte er en indendørs park, som har Hello Kitty som tema. Parken åbnede den 7. december 1990 og har en masse Hello Kitty-karruseller og rutchebaner. Derudover har parken en række restauranter, og desuden spilles en række musicals. Ifølge artiklen “Cute Inc.” (se kilder) er Sanrio Puroland en af Japans mest populære attraktioner. Hvert år tiltrækker parken omkring 1,5 million besøgende.
Hvem køber Hello Kitty-produkterne?
Det er især unge piger i Asien og USA – men også i Europa – der køber produkter med Hello Kitty-figuren. Nogle unge japanske teenagepiger dyrker Hello Kitty som et idol. De skriver fanbreve til katten og hænger plakater og andet med den op på deres vægge. Også i Danmark er der fans. På internetmødestedet Arto.dk har 500 danske børn og unge oprettet en fanklub for Hello Kitty. På deres debatforum diskuterer de for eksempel, om drenge godt må kunne lide Hello Kitty, hvilke butikker der fører de fedeste Hello Kitty-produkter og hvor mange forskellige ting med Hello Kitty, de ejer.
Der findes også voksne, som dyrker Hello Kitty. Kvindelige celebriteter som Britney Spears, Paris Hilton og Mariah Carey bærer tasker og t-shirts med Hello Kitty, og også mere ‘almindelige’ voksne er bidt af den ‘nuttede’ killing. I Japan er det hovedsageligt de generationer, der er vokset op med Hello Kitty-produkterne, som holder fast i dem, selvom de er blevet voksne. En amerikansk mand bosat i Japan er blevet så frustreret over konens dyrkelse af Hello Kitty, at han har oprettet bloggen www.kittyhell.com, hvor han skriver om sin kones 500 Hello Kitty-bamser, -toiletbræt og -bestik med mere.