Introduktion til TikTok

Hvad er TikTok?

TikTok er et socialt medie, der blev lanceret i 2016 i Kina, og som er kendetegnet ved, at brugerne deler korte videoer med hinanden, oftest med et musikalsk underlæg. TikTok er det i øjeblikket hurtigst voksende sociale medie og hed tidligere Musical.ly. Mediet har aktuelt omkring 800 millioner brugere på verdensplan. Det fremgår af Red Barnets leksikonopslag om TikTok (se kilder).

Kendetegnende for videoerne på TikTok er, at de er korte og oftest underholdende og mere ’bizarre’ og ’autentiske’, end hvad man formentlig vil kunne finde på for eksempel Instagram.

TikTok bliver betegnet som en blanding mellem Instagram, YouTube og Snapchat. Men i modsætning til disse, lidt ældre, sociale medier er det nemmere at få mange visninger (views) på TikTok, og mediet er skabt til at sprede indhold til flest mulige mennesker. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” fra 2020 (se kilder). Rapporten er udarbejdet af Eva Fog, der beskæftiger sig med børn og unges brug af sociale medier.

Hvordan opstod TikTok?

TikTok er et relativt nyt socialt medie, der kom til Vesten fra Kina i 2018. TikTok er en blanding af to eksisterende apps, Musical.ly og Douyin. De kinesiske ejere, Bytedance, kombinerede de to apps til TikTok. I Kina hedder TikTok-appen Douyin.

TikTok og Douyin er ikke helt det samme, og TikTok findes ikke i Kina, ligesom Douyin ikke findes uden for Kina. Der er nogle forskelle mellem de to apps, hvad angår blandt andet data og sikkerhed. Når Bytedance, ejerne af TikTok, gør op, hvor mange der bruger appen, skelner de dog ikke mellem TikTok og Douyin. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

TikToks ejere, Bytedance, står også bag en række andre apps. Bytedance er blevet anslået til at være 600-700 milliarder kroner værd. Det fremgår af artiklen “TikTok blomstrer i karantæne-tider: Bytedance ansætter 10.000” på Finans.dk (se kilder). Det gør Bytedance til en af verdens mest værdifulde nystartede virksomheder.

Hvor mange bruger TikTok?

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden og har omkring 800 millioner brugere på verdensplan, langt de fleste i Asien. I 2020 er appen indtil videre blevet hentet mere end to millioner gange. Det fremgår af rapporten “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

I Danmark er der mere end 200.000 aktive brugere af TikTok. Det fremgår af artiklen ”TikTok giver forældrene kontrollen tilbage” fra Finans.dk (se kilder).

På verdensplan har TikTok flere månedlige brugere end henholdsvis Twitter og Snapchat, selvom appen kun har eksisteret kort tid.

TikToks popularitet kommer også til udtryk i det omfang, TikTok-brugerne benytter appen. Teleselskabet 3, der har 1,4 millioner brugere i Danmark, lavede en opgørelse over TikToks dataforbrug i 2019, der viste, at appen overgik sin videokonkurrent YouTube i at trække mest data flere dage i træk – selvom TikToks videoer oftest er kortere end YouTubes og derfor i sig selv trækker mindre data. Det fremgår af artiklen ”TikTok er ikke en dille, men det nye internet. Beviset er 1,6 millioner mennesker, der ser Oscar fra Lyngby ’føle den’” fra Zetland (se kilder).

Hvem bruger TikTok?

TikTok henvender sig på verdensplan især til unge mellem 16 og 24 år. I Danmark er målgruppen lavere, da de fleste af TikToks danske brugere er i alderen 9-14 år. Derfor anses TikTok her i landet mere som et medie til børn.

TikTok har en aldersbegrænsning på 13+ år, hvilket betyder, at brugerne skal være 13 år eller ældre for at kunne bruge mediet. Det fremgår af “TikTok – musik, stemninger og skjulte algoritmer” (se kilder).

Ifølge EUs lovgivning på området, som Danmark følger, skal forældre skal give tilladelse til, at børn under 13 år kan færdes på sociale medier. I praksis kan dette dog være svært at kontrollere, og derfor er mange børn under 13 år på TikTok, selvom de ikke optræder i statistikken.

Også flere kendte mennesker er begyndt at bruge TikTok, for eksempel Lakserytteren, kendt fra YouTube, og Lukas Graham samt en række organisationer og medier.