Indledning
De fleste kender til mobning fra skoletiden eller fra arbejdspladsen. Både børn og voksne bliver udsat for mobning, og konsekvenserne kan være ødelæggende og forfølge den mobbede gennem hele livet med psykiske symptomer som angst, lavt selvværd, ensomhedsfølelse og depression. Derfor har danske skoler, organisationer og politikere de seneste år haft øget fokus på problemet og iværksat både forskningsprojekter og kampagner. En række sager i Danmark har skabt debat om mobning. F.eks. debatten om, at der i årevis har fundet systematisk mobning sted på den prestigefyldte privatskole Herlufsholm i Næstved som led i skolens såkaldte præfektordning, der giver skolens ældste elever ret til at disciplinere yngre elever. Sagen om mobningen på Herlufsholm rejste krav om politiske sanktioner og medførte, at rektor på skolen måtte gå af. Ligeledes skabte den tidligere elitesvømmer og VM-medaljevinder Jeanette Ottesen debat om mobning, da hun i sin selvbiografi sagde undskyld for at have mobbet sin tidligere svømmemakker. I Sverige og Norge har man indført mulighed for at tildele bødestraf for at forebygge mobning.
"Hvorfor opstår mobning?". BørneTelefonen, 09-03-2021.
Mange børn tror, at det er deres egen skyld, at de bliver mobbet. Men mobning er ikke et individuelt problem; det er et såkaldt ”vi-problem” – et mønster, der opstår i en gruppe.