Influencer-fænomenet i Danmark

Hvorfor bruger man influencere?

Argumentet for at bruge influencere er ofte, at et budskab fremstår mere troværdigt, når det kommer fra en influencer frem for direkte fra en virksomhed. En influencer er ofte en person, som mange mennesker følger og måske ser op til, og derfor kan et budskab formidlet via en influencer have større gennemslagskraft end gennem traditionel reklame.

Rasmus Fisker, der har mange års erfaring med sociale medier, beskriver influencer-effekten således i en artikel på TV2.dk den 18. december 2017 (se kilder): ”Når de unge sidder og kigger på Instagram og YouTube, har de paraderne nede, derfor går budskabet mere ind (…) metoden er rigtig effektiv, fordi influenterne kender deres publikum og derfor laver troværdigt indhold, som følgerne faktisk gider at se.”


Hvilke regler er der for influenceres arbejde?

Da en influencers arbejde er reklame, skal det ifølge Forbrugerombudsloven deklareres, det vil sige, at det skal fremgå af influencerens indslag på sociale medier, at der er tale om reklame. Hvis en influencer for eksempel reklamerer for en virksomhed ved at nævne den eller vise dens logo, skal det være tydeligt for den, der ser videoen eller indlægget, at det er reklame. Det kan for sikres ved at skrive ”sponsoreret”, ”reklame”, ”annonce” eller lignende.

Der dukker dog jævnligt sager op, hvor influencere bryder markedsføringsloven ved at glemme at deklarere, når de laver reklame.

Hvordan går det for influencere i Danmark?

Influencer-fænomenet er stadig ret nyt i Danmark, men industrien er i vækst. Flere og flere virksomheder bruger især unge influencere til at markedsføre deres produkter. Siden 2016 har omsætningen for nogle af landet største influencer-bureauer, det vil sige bureauer, der formidler kontakt mellem virksomheder og influencere, været stigende. Det viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen (se kilder). I 2017/2018 omsatte de 14 største selvstændige influencerbureauer i Danmark samlet for 108 millioner kroner mod 46 millioner kroner i 2016/2017.

Specialkonsulent ved Slots- og Kulturstyrelsen, Anders Sebastian Kauffelt, siger om udviklingen: ”Analysen viser, at de virksomheder, som medvirker i analysen, og som alle primært arbejder med markedsføring ved hjælp af influencere, på kort tid har formået at øge både omsætningen og beskæftigelsen markant. Udviklingen er interessant, fordi den finder sted på platforme som for eksempel YouTube og Instagram, der står uden for det etablerede, danske annoncemarked. Samtidig står mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning i øjeblikket stille eller er faldende.”