Hvad er Kulturradikalismens
idémæssige rødder?
Kulturradikalismen trækker sine rødder langt tilbage i den danske og
europæiske kulturhistorie:
· Der er store sammenfald mellem Kulturradikalismens ideologiske
grundlag og tænkningen i 1700-tallets Oplysningstid. Mange af periodens
toneangivende filosoffer fremhævede ‘det fornuftige, det naturlige og det
nyttige’. Oplysningstidens kritiske tænkere beskød den måde, samfundets magt
var fordelt på. Kritikken var især rettet mod kirkens og adelens mænd, der
mange steder i Europa havde siddet på magten siden Middelalderens start. Denne
magt udnyttede de to stænder primært til at udbytte de europæiske
landbefolkninger – både i form af voldsomme økonomiske krav og i form af
snærende bånd på de tanker og ideer, der fik lov til at udfolde sig. Den
tradition for kritisk tænkning føres videre i Kulturradikalismen. Dagbladet
Politikens tidligere chefredaktør Tøger Seidenfaden betegner slet og ret
Kulturradikalismens idealer som ‘en lokal aftapning af Oplysningstidens
tanker’.
· Det Moderne Gennembrud og Brandesianismen trak ligeledes på
væsentlige idealer fra Oplysningstiden. Det gjaldt ideer om det enkelte
menneskes fornuft og på dets evne til at gennemskue og ændre samfundsnormer,
hvis disse ikke kunne begrundes rationelt. Denne tro på fornuften og den
kritiske tilgang til virkeligheden omkring mennesket blev givet videre til
Kulturradikalismen. Det samme gjorde Brandesianismens praktiske tilgang til
virkeligheden – det var vigtigt, at strømningens ideer fandt praktisk anvendelse
i menneskets konkrete liv og virke.
· Kulturradikalismen trak desuden veksler på arven fra
psykoanalytikeren Sigmund Freud (1856-1939) og på den økonomiske filosof Karl
Marx (1818-1883). Dermed blev en forståelse af individets drifter og sjæleliv
og et blik for samfundets økonomiske og sociale mekanismer centrale dele af
Kulturradikalismen.
For mere om Kulturradikalismens ideologiske rødder se
Faktalink-artiklerne om “Oplysningstiden” og “Naturalismen og Det Moderne
Gennembrud”.
Hvad var sammenhængen mellem Kulturradikalismen og Det Moderne
Gennembrud?
Med en radikal og kritisk tilgang til de vedtagne normer og
traditioner, der styrede det omkringliggende samfund, hyldede begge de to typer
tænkning det enkelte menneskes fornuft og evne til at begå sig i en moderne
verden. Kulturradikalisternes kritiske projekt var altså i stor udstrækning
sammenfaldende med de tanker, der var centrale i Det Moderne Gennembrud godt 40
år tidligere. Både Det Moderne Gennembrud i 1880’erne og dets arvtagere i
Kulturradikalismen satte skub i udviklingen af en ny, moderne type af
individer. Med det oven for skitserede frisindede fundament under fødderne var
kulturradikalisterne parate til at udfordre samfundets normer.
Morten Thing, der er docent i historie, opsummerer det fælles ved de to
typer for radikalisme – Det Moderne Gennembrud og Kulturradikalismen: “De to
former for radikalisme var fælles om at være det modernes spydspids, men også
om at repræsenterer en ny dannelse, som i sin selvforståelse ikke var nogen
klassedannelse, men bare den gode og rigtige dannelse”. Begge radikalismer
tilhører ikke noget parti, men er i højere grad en fritsvævende, autonom,
ideologisk, politisk og æstetisk holdning. Ikke en bevidsthed, der var bundet
til en særlig samfundsklasse, men et sæt af værdier, der betonede eksempelvis
frisind og tolerance i en moderne verden.
For mere se Faktalink-artiklen om “Naturalismen og Det Moderne
Gennembrud”.
Hvad var kulturkampen?
Ordet kulturkamp kommer fra det tyske Kulturkampf, der dukkede op i
begyndelsen af 1870’erne som en betegnelse for den tyske kansler og
statsminister Otto von Bismarcks kamp imod den katolske kirke. Bismarck ønskede
at adskille den katolske kirke fra Rom og fra staten. Ordet blev siden overført
direkte til dansk, da kulturradikale kræfter i mellemkrigsårene samlede sig i
kamp mod nazismen i organisationen Frisindet Kulturkamp (se senere).
Kampen om, hvilke værdier, der skulle være dominerende i det danske
samfund, blev voldsomt tilspidset i tiden efter Det Moderne Gennembrud.
Gennembruddet var med til at skabe et debatklima, hvor samfundets grundlæggende
værdier – i modsætning til tidligere – nu kunne diskuteres. Siden Det Moderne
Gennembrud har den ene side i denne strid bestået af forskellige former for
kritisk radikalisme – altså fordomsfrie og frisindede tænkemåder med udspring i
Oplysningstidens tænkning. På den anden side har stået forkæmpere for
samfundets traditionelle og rodfæstede værdier. I tiden inden Anden Verdenskrig
– der brød ud i 1939 – var de værdipolitiske fronter trukket skarpt op.
Brudfladen i tidens danske kulturkamp løb generelt set mellem:
· De konservative: De forsvarede den bestående, borgerlige kultur og
ønskede at bevare respekten for traditionen i samfundet. De konservative
kræfter nærede en dyb mistillid til Modernismens ukontrollable og løsagtige
kunstpraksis og Kulturradikalismens kritiske tilgang til traditionelle værdier.
· De kulturradikale: De ville forny og provokere ud fra en frisindet
brug af fornuften. Hermed trak de tydelige spor tilbage til Georg Brandes og
arven fra Det Moderne Gennembrud. Samtidig hyldede kulturradikalisterne mange
af de tanker, der var centrale for Modernismen – eksempelvis dyrkelsen af Freud
og psykoanalysen.