Tour-start i Danmark

Hvordan lykkedes det at få de første etaper af Tour de France 2022 til Danmark?

Efter mange års arbejde for at få Le Grand Départ – de første etaper af Touren, som ofte begynder i udlandet – til Danmark lykkedes det officielt i februar 2019. Her kunne daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) melde ud, at Touren i 2021 skulle begynde på dansk jord: ”Denne mulighed faldt ikke ned fra himlen. Det er resultatet af hårdt og dedikeret arbejde. Tak til alle, der har være involveret, I har gjort et fantastisk stykke arbejde,” sagde Løkke på et pressemøde ifølge Ritzaus artikel ”Officielt: Tour de France kommer til Danmark (se kilder).

Ifølge Tour-direktør, Christian Prudhomme, var det åbenlyst, at Touren skulle forbi cykelglade Danmark: ”Det er en stor ære for os. Og vi er stolte af, at vi får Tour-starten i København. Jeg har under mine besøg i Danmark indset, hvor stor passion, I har for Touren. Jeg var meget imponeret af VM i cykling i Danmark 2011,” sagde han på pressemødet.

Pga. coronapandemien måtte planerne ændres, så det i stedet blev i juli 2022, at Danmark bliver vært for de tre første etaper af verdens hårdeste cykelløb.
Både på statsligt, regionalt og kommunalt niveau har mange aktører arbejdet på at få Touren til Danmark, siden Danmark i juni 2016 afleverede et officielt bud på en dansk Tour-start til organisationen bag Tour de France; ASO, under sloganet "The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world". Det fremgår af Erhvervsministeriets hjemmeside (se kilder).

Hvilken rute køres der på de danske landeveje?

Når Tour de France starter i Danmark den 1. juli 2022, bliver det med hele tre etaper på dansk jord. Åbningsetapen, Grand Départ, bliver en ca. 13 km lang enkeltstart rundt i det centrale København. De to efterfølgende dage afholdes yderligere to etaper i Danmark. Den 2. juli 2022 går ruten fra Roskilde til Nyborg via Storebæltsbroen, som kommer til at byde på sidevind og masser af spænding i feltet. Den 3. juli 2022 skal rytterne køre fra Vejle til Sønderborg, hvorefter Touren fortsætter i Frankrig.

Hvilken effekt ventes den danske Tour-start at få økonomisk og brandmæssigt?

I juni 2022 – tre uger før Le Grand Départ – udkom Idrættens Analyseinstitut med en rapport, der viser, at det formentlig ikke vil have nogen langsigtet effekt for beskæftigelsen eller den overordnede økonomi, at Tour de France kommer til Danmark. Rapporten er lavet af forskere på Syddansk Universitet, som har undersøgt den økonomiske udvikling i 107 tidligere værtsbyer i bl.a. Belgien, Holland og Tyskland. Her er de kommet frem til, at Touren formentlig ikke bliver en guldgrube for Danmark, og at det ikke skaber en målbar økonomisk effekt for kategorien ”handel, transport, hoteller og restauranter”. Det fremgår af Idrættens Analyseinstituts analyse ”Tour de France bliver ikke en guldgrube for de danske værter” (se kilder).

Danmark investerer mange millioner kroner i at afholde en del af Tour de France på dansk jord. Værtskommunerne København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg har samlet budgetteret med 55 millioner kroner. Erhvervsministeriet må hoste op med 13,7 millioner kroner. Det fremgår af Berlingskes artikel ”Touren er på lang sigt en sikker vinder, vurderer hotelbranchen. Den egentlige gevinst er dog svær at pege på” (se kilder).