Justin Bieber og Baby ft. Ludacris
Justin Bieber og Baby ft. Ludacris musikvideo på YouTube.
Foto: VEVO/YouTube.com / Scanpix

YouTube

Artikel type
faktalink
cand.mag. Anne Vindum, iBureauet/Dagbladet Information. 2011. Opdateret af journalist og cand.comm Anne Anthon Andersen, maj 2017.
Top image group
Justin Bieber og Baby ft. Ludacris
Justin Bieber og Baby ft. Ludacris musikvideo på YouTube.
Foto: VEVO/YouTube.com / Scanpix
Main image
Dette klip, som er taget den 12. maj 2009, viser en YouTube video af en guatemalansk advokat Rodrigo Rosenberg, som undskylder landets præsident for at have arrangeret hans mord.
Dette klip, som er taget den 12. maj 2009, viser en YouTube video af en guatemalansk advokat Rodrigo Rosenberg, som undskylder landets præsident for at have arrangeret hans mord.
Foto: STR/Scanpix

Indledning

Med mere end en milliard brugere og visninger af flere hundrede millioner timers indhold hver dag er YouTube det mest populære forum, hvis du ønsker at se og dele videoklip på internettet. Man kan blandt andet finde videoklip under kategorierne musik, underholdning, sport, nyheder og politik. Den kolossale popularitet har skabt internationale YouTube-kendisser som teenageidolerne Bree og Justin Bieber. Også i Danmark skaber en række unge deres egen karriere via YouTube som professionelle YouTubere.  

YouTube er et eksempel på den udvikling af nettet, der kaldes web 2.0. Her er brugerne selv med til at skabe indholdet, hvilket er en sejr for det demokratiske internet, men som også har vist sig at have en problematisk bagside. YouTube har således være involveret i flere copyright-konflikter, fordi der ud over brugernes egne producerede videoklip også lægges populære musik- og filmklip ud på internetsiden. Senest er YouTube blevet mødt af massiv kritik for problemer  omkring annoncering, hvor virksomheder risikerer at blive eksponeret sammen med IS-relateret og terrorpropaganderende indhold eller andre kontroversielle video-klip. Det har fået en række internationale selskaber til at trække deres annoncer fra YouTube og presset YouTubes ejer Google til at lede efter en løsning.

 

Indledning

Med mere end to milliarder visninger om dagen er YouTube det mest populære forum, hvis du ønsker at se og dele videoklip på internettet. Man kan blandt andet finde videoklip under kategorierne musik, underholdning, sport, nyheder og politik. Den kolossale popularitet har skabt særlige YouTube-kendisser, for eksempel teenagepigen Bree og teenageidolet Justin Bieber.

YouTube er et eksempel på den udvikling af nettet, der kaldes web 2.0. Her er brugerne selv med til at skabe indholdet, hvilket er en sejr for det demokratiske internet, men som også har vist sig at have en problematisk bagside. YouTube har således haft flere problemer med copyright-konflikter, fordi der ud over brugernes egne producerede videoklip også lægges populære musik- og filmklip ud på internetsiden. Samtidig kan den nemme adgang til alle slags videoklip give især børn ubehagelige oplevelser.

YouTubes historie og udvikling

Hvad er historien bag YouTube?

Skaberne af YouTube hedder Steve Chen, Chad Hurley og Jawed Karim. De tre kolleger arbejdede sammen for det amerikanske firma PayPal, da de en aften i februar 2005 for sjov optog videoklip med hinanden. Da de nogle dage senere ville udveksle videoklippene, løb de ind i problemer, fordi videoklippene var optaget med forskellige telefoner og kameraer og derfor med forskellige programmer. Det fik dem til at overveje muligheden af en internetside, hvor man nemt kunne udveksle videoklip.

Gennem de næste måneder udviklede de ideen, og i maj 2005 gav de offentligheden mulighed for at se et udkast af siden. I november 2005 investerede Venturekapitalvirksomheden Sequoia Capital, ifølge artiklen “Raw and Random” (se kilder), 3,5 millioner dollars i YouTube, og i december 2005 blev internetsiden lanceret. Fordi det havde været muligt at udveksle videoklip på siden i flere måneder, lå der allerede omkring tre millioner videoklip på YouTube, da internetsiden gik i luften.

Hvordan har YouTube udviklet sig?

I april 2006 investerede Sequoia Capital, ifølge artiklen “Raw and Random” (se kilder), yderligere otte millioner dollars i YouTube, som i sine første måneders levetid havde oplevet en enorm vækst. I løbet af sommeren 2006 var YouTube en af de hurtigst voksende websider, og ifølge en undersøgelse foretaget i juli 2006 af Nielsen/NetRatings (se kilder) var YouTube den internetside, der havde størst stigning i antallet af besøgende fra januar 2006 (med 4,9 millioner besøgende) til juni 2006 (med 19,6 millioner besøgende). Det er en vækst på 297 procent. Væksten er fortsat, og i 2011 melder YouTube selv, at de har mere end en milliard brugere verden over.

Hvilken rolle spiller Google?

I oktober 2006 blev det annonceret, at Google ville købe YouTube for 1,65 milliarder dollars, altså omkring 9,8 milliarder danske kroner. Købet skete efter, at YouTube havde indgået en række aftaler med mediefirmaer i et forsøg på at imødegå risikoen for sagsanlæg angående copyright (se Del 4). Forhandlingerne blev kraftigt omtalt i medierne, hvor det blev diskuteret, om YouTube virkelig var den enorme sum værd – man forventede, at YouTube ville løbe ind i flere og flere sagsanlæg om copyright. Den 13. november 2006 overtog Google YouTube, men  YouTube har siden været en af Googles mest succesrige dele af koncernens annoncetjeneste, og i 2016 var Googles omsætning på YouTube alene på over 5,5 milliarder dollar ifølge eMarketer, der udfører erhvervsresearch. Det svarer til omkring 38 milliarder kroner. Tallene fremgår af et Ritzau-telegram bragt i Kristeligt Dagblad i marts 2017 (se kilder).

Hvilke konkurrenter har YouTube?

YouTube er suverænt den største aktør inden for deling af video, men der findes et hav af andre steder at dele sine videoer. Mange bruger YouTube, fordi det er det mest kendte, mens andre vælger alternative sites for f.eks. at vise et specifikt tilhørsforhold, fordi ens venner bruger det, eller fordi det er funderet i ens eget land.

I november 2004 blev videofildelingstjenesten Vimeo lanceret af Zach Klein og Jake Lodwick. Ordet Vimeo er opfundet af Lodwick som en sammentrækning af video og me (mig) og er samtidig et anagram over ordet movie (film). Vimeo er grundlagt i New York og præsenterer sig selv om et site for filmskabere og videokunstnere. Siden lanceringen er Vimeo vokset til at have over 40 mio. månedlige brugere. Vimeo fungerer som et alternativ til YouTube, til hovedsagligt musik- og filmfolk, der er de primære brugere af Vimeo. F.eks. havde Britney Spears’ video ”Radar” premiere på Vimeo. Vimeo gav i oktober 2007 brugerne mulighed for at uploade film i HD (high definition) kvalitet og var de første på markedet til at understøtte HD.

Andre populære videofildelingssites er det franske dailymotion.com og det japanske nicovideo.jp.