Introduktion til nettets generationer

Hvad var Web 1.0?

Web 1.0 var den første generation af World Wide Web (internettet), som blev opfundet af englænderen Tim Berners-Lee i 1989 og året efter blev til den første hjemmeside. Op gennem 1990’erne udviklede internettet sig i hastigt tempo, og Web 1.0 var måden, vi brugte nettet på. Brugerens rolle var begrænset til at læse information leveret af indholdsproducenterne. Der var således ikke mulighed for, at brugeren kunne kommunikere tilbage til indholdsproducenterne. Web 1.0 blev også kaldt ‘The Syntactic Web’. Eksempler på den første generation af internettet er de statiske hjemmesider (f.eks. de første nyhedssider) og personlige hjemmesider, som mange prøvede kræfter med at lave i de år.

Hvad er Web 2.0?

Web 2.0 er betegnelsen for den anden generation af hjemmesider og platforme på internettet. Her blev det almindeligt aktivt at inddrage brugerne, som selv kunne deltage og skabe sociale relationer med hinanden i cyberspace. Brugervenlighed og brugergenereret indhold banede vej for sociale medier som MySpace, Facebook og LinkedIn og for hjemmesider som Wikipedia og YouTube, podcasts og personlige blogs, hvor brugeren selv skaber indholdet og kan indgå i dialog med andre brugere.

Begrebet Web 2.0 optrådte første gang i 1999, men blev populariseret i 2004 af IT-iværksætteren Tim O’Reilly, da han arrangerede konferencen O’Reilly Media Web 2.0. O’Reilly var på det tidspunkt en af de fremmeste fortalere for open source-bevægelsen, der kæmpede for at gøre software frit tilgængeligt. Selvom termen Web 2.0 indikerede en helt ny udgave af World Wide Web, var der ikke tale om en fundamental ændring af den grundlæggende teknologi. Det var snarere måden, vi brugte internettet på, der ændrede sig. Web 2.0 er også kendt som ‘The Social Web’. Dets fremkomst op gennem anden halvdel af 2000’erne og ind i 2010’erne gav folk over hele verden mulighed for at dele deres perspektiver, meninger, tanker og erfaringer, og mængden af indhold eksploderede, fordi alle nu kunne bidrage til internettet.

Hvad var MySpace?

I 1999 gik MySpace i luften som et af de første succesfulde Web 2.0-produkter. Oprindeligt var det et musik-fællesskab på internettet, men efterhånden udviklede det sig til et socialt netværk, hvor alle gratis kunne oprette en profil og socialisere med idoler samt nye og gamle venner over hele verden. Ligesom det senere blev muligt på Facebook (der blev lanceret i 2004), kunne man på MySpace dele videoer, billeder og skrive om sig selv. Det sociale medie havde sin storhedstid fra 2005 til starten af 2008, hvor det var det mest besøgte sociale netværk i cyberspace. I 2008 blev sitet overhalet indenom af Facebook, der satsede hårdt på at forbedre og udvikle fænomenet ‘social networking’. Der har været gjort flere forsøg på at redesigne og dermed relancere MySpace, men det er endnu ikke lykkedes at komme på højde med de nyere sociale medier. I januar 2015 havde MySpace over en milliard registrerede brugere (se kilder).

Hvad er en Wiki?

En software, der i høj grad er blevet synonym med udviklingen af Web 2.0, var den såkaldte Wiki. En Wiki gjorde det muligt for brugerne at samarbejde om at forfatte dokumenter. Blandt det, der karakteriserede Wiki-teknologien og stadig gør det i dag, er den lethed, hvormed hjemmesider kan skabes og opdateres. I de fleste tilfælde er der ingen kontrolinstanser på sådanne sider ud over brugernes kontrol og redigering af hinandens skriverier. I mange tilfælde kan folk frit redigere i hinandens tekster, uden at de behøver registrere sig med en brugerkonto. Det bedst kendte eksempel på en Wiki er det brugergenerede onlineleksikon Wikipedia (lanceret i 2001).

Forskellen på onlineversionen af Encyklopædia Britannica og Wikipedia eksemplificerer udviklingen fra Web 1.0 til Web 2.0. Førstnævnte fungerer udelukkende som et opslagsværk, hvor man kan slå definitioner af ord op og læse, hvad de ord betyder, som bogudgaven tilbyder. På Wikipedia kan man også slå ord op, men opslagene er skrevet af brugerne selv, som løbende redigerer dem, efterhånden som  fakta ændrer sig, eller hvis de finder fejlagtige informationer i opslagene.

Hvilke andre eksempler på Web 2.0 var med til at skubbe til udviklingen?

  • LinkedIn er et internationalt netværk, skabt af amerikaneren Dan Nye og lanceret i maj 2003 (og opkøbt af Microsoft i 2016). Hovedformålet med sitet er professionel networking. Alle registrerede brugere har en side, hvor de kan skrive oplysninger om uddannelse og jobtitel samt oprette lister med såkaldte forbindelser, altså personer de kender og stoler på i forretningssammenhænge.
  • Skype er skabt af to iværksættere, svenskeren Niklas Zennström og danskeren Janus Friis. Det er et open source-softwareprogram, det vil sige en gratis og frit tilgængelig onlineservice, der siden 2003 har udbudt billig telefoni og videoopkald
  • Den virtuelle verden Second Life blev grundlagt i 1999. Selve hjemmesiden blev lanceret i 2003, men blev først for alvor et verdenskendt fænomen i 2006. I Second Life kan man skabe sin egen figur, købe huse, strande, tøj, og hvad man ellers måtte begære. Desuden kan man møde venner, gå på arbejde og tjene penge.
  • Desuden har sociale medier som Facebook (lanceret i 2004), YouTube (2005 og opkøbt af Google i 2006), Twitter (2006) og Instagram (2010 og opkøbt af Facebook i 2012) sat fart på udviklingen for Web 2.0.

Hvad er Web 3.0 (eller Web3)?

Den tredje generation af internettet kaldes Web 3.0 – eller bare Web3, som mange også er begyndt at kalde det. Og nu bliver det hele en smule mere kompliceret, fordi Web 3.0 anno 2022 er et sammensurium af mange forskellige ting. Overskriften er blockchain, som er en decentral teknologi, der ifølge dets fortalere gør det muligt for brugerne at tage magten tilbage fra de omstridte techgiganter (bl.a. Google, Facebook, Amazon og Apple), som har sat sig på store dele af internettets infrastruktur og den måde, vi bruger nettet på.

Web 3.0 kaldes også ‘The Semantic Web’, og missionen med det er at fordele magten over verdens information på en mere rimelig måde, end hvad tilfældet er i dag. Web 3.0 skal give ejerskab til brugerne i stedet for til techgiganterne. Det indebærer også et skifte fra internettet som et sted, hvor nøgleord og tal (algoritmer) styrer brugernes søgeresultater, til et sted, hvor betydningen af ord og evnen til at forstå dem bliver afgørende for søgeresultaterne. Der er altså overlap med kunstig intelligens (AI), som muliggør maskinlæring og andre teknologier, der minder mere om den menneskelige intelligens end om computerens oprindelige funktion. Med andre ord kan det intelligente søgeværktøj bruge maskinlæring og kunstig intelligens til at ræsonnere om information og lave nye konklusioner – i stedet for blot at matche brugerens søgeord.

Hvem står bag Web 3.0?

Hovedideologen bag Web 3.0 er IT-iværksætteren Gavin Wood. Det var ham, der i 2014 opfandt begrebet og satte det i forbindelse med blockchains og kryptovalutaer. Han er selv medskaber af Ethereum, som er den næststørste kryptovaluta efter Bitcoin, og i dag er han præsident for Web3 Foundation, som er en organisation, der forsøger at støtte og udbrede Web 3.0-teknologier.