Kilder

Kilder på nettet

London School of Economics
Børnerådet er et statsligt råd, der skal sikre børns rettigheder. På hjemmesiden finder du rapporter og undersøgelser om børns forhold til blandt andet alkohol, tobak, skilsmisser, mobning og computerspil.
Projekt om 3-12-årige børn, som Syddansk Turisme, Spinderihallerne og Center for Kultur og Erhverv står bag.

Avisartikler

De unge forbrugere, Næstved-Bladet, 2011-25-06.
Friislund, Michael:
Forældre presses ud i gadget-ræs, Berlingske Tidende, 2011-03-06.
Andersen, Tem Frank:
We need Tweens, Nordjyske Stiftstidende, 2011-05-24.
Stryhn, Lisbeth:
Tweens - børn på en ny måde, Randers Amtsavis, 2011-04-28.
Schultz-Jørgensen, Per:
Tweens er født til forbrug, Politiken, 2011-04-07.
Albæk, Peter:
Børn er ikke egoistiske forbrugere, 24timer, 2011-03-06.
Olesen, Jesper:
De små voksne, Jyllands-posten, 2011-03-04.
Videnskab.dk:
Hvem præger børneforbrugerne?, Videnskab.dk, 2010-03-12.
Aarøe Pedersen, Poul Anders
Få styr på din tween med ny selvhjælpsbog, Politiken, 2010-04-20.
Gjødesen, Tessa:
Tweens brug af brands, Fyns Stifttidende, 2010-09-07.
Kristensen, Kent:
Børn er opflasket med forbrug, Videnskab.dk, 2009-06-09.
Coninck-Smith, Ning de:
”Børn på arbejde: Børn har altid arbejdet”. Politiken, 2007-06-02.
Pynt Andersen og Lars , Jeanette Rasmussen , Birgitte Tufte :
”Har du en tween derhjemme?”: Kommunikationsforum, 2006.
Grundtvig, Annemette:
Makeup - nu som legetøj, 2002-01-26.
Ilsøe, Trine Maria:
Børn bliver tidligt forbrugere, Politiken, 2002-01-16.
Thomsen, Signe:
Børnene bestemmer i butikkerne, Jyllands-Posten, 2002-01-16.
Nyholm, Sidsel:
Fuldvoksne forbrugere i børneværelset, Information, 2002-01-15.
Danielsen, Anne Bech:
Ny børnegruppe på 10-12 år, Politiken, 2001-11-25.
Danielsen, Anne Bech:
Piger på 8 siger nej til legetøj, Politiken, 2001-11-25.

Radio-programmer

Fra ble til G-streng, udsendelsen Netværket på DR P1, bragt 2010-09-04.
Tweens, udsendelsen Dokumentarzonen, DR P1, bragt 2005-10-01.

Tv-programmer

DR Magasinet Penge, sendt 2007-10-17.

Faglitteratur

Pynt Andersen, Lars (red.):
Tweens - mellem medier og mærkevarer, Samfundslitteratur, 2011.
Borker, Lisbet (red.):
Børn og unges medieforbrug. Særnummer af MedieKultur, Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark, 2000.
L. P. Andersen, B. Tufte, J. Rasmussen & Kara Chan:
The tweens market and responses to advertising in Denmark and Hong Kong, bragt i Young Consumers Volume 9, nr. 3, 2008, Emerald.
Kortlægning med fokus på nye markedsføringskanaler. Nordisk ministerråd, 31. oktober 2006.
Coninck-Smith, Ning de:
For barnets skyld. Byen, skolen og barndommen 1880-191: (disputats) Gyldendal, 2000.
Drotner, Kirsten:
Medier for fremtiden: børn, unge og det nye medielandskab. Høst & Søn, 2001. Undersøgelsen bygger på 1.392 interview med børn og unge mellem 6 og 16 år. Undersøgelsen er gennemført af Socialforskningsinstituttet på udvalgte folkeskoler.
Hansen, Flemming m.fl.:
Børns opvækst som forbrugere. Samfundslitteratur, 2002. Den første samlede danske publikation om børn og unges økonomi, forbrug, aktiviteter, interesser og medievaner. Bogen bygger på data fra Gallup/TNS’ årlige børne- og ungdomsmediaindex fra sommeren 2000.
Kongsholm, Louise Byg:
Livsfaser og forbrug - fra barnevogn til kørestol. Pejgruppens forlag, 2010.
Lewis, David og Darren Bridger:
Den ny forbrugers sjæl: autenticitet i den nye økonomi: hvad vi køber og hvorfor, oversat af Ingelise Gullack, JP Bøger, 2000.
Lindstrøm, Martin og Patricia B. Seybold:
Brandchild. Et enestående indblik i moderne globale børns tanker og deres forhold til medier. Forlaget Markedsføring, 2003.
Lindstrøm, Martin:
Buyology. Sandheder og løgne om, hvorfor vi køber. Børsens Forlag, 2010.
Linn, Susan:
Forbrugerbørn: varernes erobring af barndommen. Informations Forlag, 2006.
McNeal, J.U.:
On becoming a consumer. The development of consumer behaviour patterns in childhood. Butterworth-Heineman, 2007.
McNeal, J.U.:
Kids as customers: A handbook of marketing to children. Lexington Books, 1992.
Medierådet for Børn og Unge:
Digitalt børne- og ungdomsliv anno 2009. Medierådet 2009.
Nordisk Ministerråd:
Otraditionella marknadsföringsmetoder mot barn och unga, Nordisk Råd, 1993.
Olesen, Jesper:
Det forbrugende barn. København: Hans Reitzels Forlag, 2003.
Olesen, Jesper:
Børn som tv-seere, Gyldendals Forlag, Socialpædagogisk Bibliotek, 2000.
Olsen, Marta Karolina:
Tweens - et kulturanalytisk casestudie af forbrugerbarndommen i forandring. Kandidatafhandling indleveret ved Københavns Universitet, januar 2008.
Quarts, Alisa:
Branded. The Buying and Selling of Teenagers, Basic Books, 2003.
Roedder, Deborah:
”Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research” In: Journal of Consumer Research, april, 1999. Artikel af Deborah Roedder Johns om 25 års internationale erfaringer med forskning om børn og deres rolle som forbrugere.
Rydahl, Pia Beck og Pernille Lauritsen:
Tweens - børn af en ny tid i alderen 8-13 år med indre kaos og ydre x-faktor, Politikens Forlag, 2010.
Schor, J.B.: Born to buy:
“The commercialized child and the new consumer”. Schribner, 2004.
Scott Sørensen, Anne:
Pi´r, pink og power, Gads Forlag, 2002.
Siegel, David L., Gregory Livingstone og Timothy J. Coffey:
The Great Tween Buying Machine - Marketing to Today’s Tweens. New York: Itchaca, 2001.
Tufte, Birgitte:
“Børn, medier og marked: om at være barn i et medie- og forbrugersamfund.” Samfundslitteratur, 2007.
Tufte, Birgitte:
"Børn i det nye medielandskab" Forskningsrapport udarbejdet af Birgitte Tufte fra Sekretariat for Børnekulturnetværk, juli 2001. Rapporten, der ser på "mediernes betydning for pigers og drenges identitetsdannelse og selvopfattelse", har også et europæisk og internationalt perspektiv.
Tufte, Birgitte og Ole Christensen::
Pigers og drenges mediebrug og hverdagsliv: et pilotprojekt / Birgitte Tufte og Ole Christensen, Danmarks Lærerhøjskole, 1998.
Tufte, Birgitte, Jeanette Rasmussen og Lars Bech Christensen (red.):
Frontrunners or Copycats?. København: Copenhagen Business School Press, 2005.
Tufte, Birgitte m.fl.:
Børns opvækst med medier og forbrug, Samfundslitteratur, 2009.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning i Tweens