Danske analysevirksomheder

Hvor mange danske analysebureauer er der?

Indtil slutningen af 1990’erne var der blot en håndfuld virksomheder, der udførte opinionsundersøgelser, men i de sidste tyve år er mange nye analysevirksomheder skudt op, og mange af dem er uden varedeklaration og etisk regelsæt. Det betyder, at det bliver endnu mere uoverskueligt at gennemskue troværdigheden af de undersøgelser, der bliver refereret i medierne. Og det gør det ikke nemmere, når også mange medier er begyndt selv at foretage rundspørger og tager internettet i brug til hurtige temperaturmålinger på befolkningens sindelag. Både på mediernes websider og partiernes internetsider bugner det med forskellige daglige undersøgelser, som læserne kan fornøje sig med. Fordelen er, at svarene kommer prompte, men til gengæld er resultatet ikke det mindste repræsentativt.

I det følgende gennemgås de danske analysebureauer, der har mest gennemslagskraft i medierne.

Hvad er TNS Gallup?

Den danske pendant til det amerikanske The Gallup Organization blev åbnet i 1939. Under en rejse til USA i 30’erne var reklamepioneren Haagen Wahl Asmussen blevet inspireret af Dr. Gallups forbrugerfokus og analytiske evner. Wahl Asmussen havde etableret sig som et nytænkende reklamebureau med kontorer i København, Stockholm, London og New York og ønskede at lave undersøgelse i norden med Gallup som forbillede. Sønnen John Wahl Asmussen blev direktør for den nye analysevirksomhed og udviklede Gallup de følgende årtier til det, vi kender i dag. Siden har virksomheden lavet en lang række af undersøgelser for en lang række firmaer, blandt andet landets dagblade og mediehuse. I dag ejes TNS Gallup af Kantar, der arbejder med analyse og konsulentydelser.

Indtil 1991 blev alle opinionsundersøgelser gennemført som personlige interview, men derefter gik man over til telefoninterviews, og siden er også interview over internettet blevet almindeligt. Siden 2002 har Gallup haft et internetpanel, GallupForum, med 45.000 personer over 14 år med bopæl i Danmark, som repræsenterer alle grupper af befolkningen. Det betyder ikke, at Gallup adspørger alle 45.000 hver gang, de laver en undersøgelse, men det betyder, at Gallup kan anvende en ny stikprøve hver gang de foretager en ny meningsmåling.

Hvad er PLS Rambøll?

PLS Rambøll er en international managementvirksomhed, som har eksisteret siden 1968. Rambøll har blandt andet en analyseafdeling, som er blandt Danmarks tre største analyseinstitutter. Analyseinstituttet foretager skræddersyede undersøgelser, herunder medlems-, kunde- og markedsundersøgelser, og analyserne foretages via postsendte spørgeskemaer, online spørgeskemaer, telefoninterview og fokusgruppesamtaler.

Hvad er Voxmeter?

Voxmeter laver en lang række af undersøgelser og analyser for virksomheder og myndigheder – politiske analyser, undersøgelser om vaner, adfærd og holdninger hos danskerne samt økonomiske analyser. Analyseinstituttet foretager evalueringer og borgerundersøgelser for landets kommuner, blandt andet via det årlige ’Kommunebarometer’, ligesom Voxmeter også har foretaget partimålinger for nyhedsbureauet Ritzau siden 2001. Det sker via telefoninterviews.

Hvad er Megafon?

Megafon er et analyse- og rådgivningsfirma, som blev etableret i 1991. Virksomheden gennemfører markedsundersøgelser via forskellige metoder og teknikker. Eksempelvis laver Megafon undersøgelser indenfor børne- og ungeområdet, ældreområdet, sundhedsområdet og miljøområdet. Den benytter både personlige interviews, gruppeinterviews, telefoninterviews og internetundersøgelser, og ved hver undersøgelse benytter virksomheden et nyt panel af folk i et forsøg på at opnå repræsentativitet. Virksomheden foretager desuden politiske meningsmålinger for TV2 og Politiken.

Hvad er YouGov Danmark?

YouGov Danmark er den danske afdeling i et globalt analyseinstitut, der servicerer virksomheder, medier, organisationer og institutioner med analyser og meningsmålinger om folks politiske holdninger, forbrugeradfærd, livsstil og vaner. YouGov laver udelukkende internetbaseret analyser og indsamler oplysninger gennem forbrugerpaneler over hele verden, som tæller i alt 8 millioner mennesker i 44 lande. Analysevirksomheden leverer blandt andet politiske meningsmålinger til B.T.

Hvad er Epinion?

I 2000 blev konsulentfirmaet Epinion etableret. Virksomheden har oprettet et selvstændigt forretningsområde, der hedder Sociologisk Analyse, som leverer ydelser til offentlige myndigheder i Danmark og EU. Kerneområderne er her praksisnær analyse og udvikling inden for sektorerne social- og arbejdsmarked, integration, socialt udsatte, ældrepolitik samt børn- og ungepolitik.

Epinion laver også politiske meningsmålinger, og ifølge artiklen ”DR og Altinget går sammen om meningsmålinger” (se kilder) har Epinion de sidste ti år vist sig at være blandt de analysevirksomheder, der har leveret de mest præcise politiske prognoser i forbindelse med folketingsvalg.

Siden Folketingsvalget i 2005 har Epinion været fast leverandør af meningsmålinger og analyser til DR Nyheder, og i januar 2020 indgik DR og Epinion et samarbejde med netmediet Altinget for i fremtiden at kunne levere endnu mere præcise politiske analyser og meningsmålinger.