Nike

Artikel type
faktalink
journalist og cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2009
Main image
Person i Nike sko fotograferet på mobiludstilling i Staples Center i Los Angeles. 18. februar 2011.
Person i Nike sko fotograferet på mobiludstilling i Staples Center i Los Angeles. 18. februar 2011.
Foto: Scanpix

Nike er navnet på den græske sejrsgudinde, der var indbegrebet af triumf i det antikke Grækenland, men det er ligeledes navnet på et verdensomspændende firma, der sælger sportstøj. Siden opstarten i USA i begyndelsen af 1960’erne har virksomheden haft en kolossal tilvækst, og i 2007 landede overskuddet på 18,6 milliarder dollars.

Nike har været en pioner i forhold til at udnytte såvel brandingens som globaliseringens muligheder. Virksomheden har skabt sig et uhyre stærkt brand, hvor abstrakte og eksistentielle betydninger er knyttet til løbeskoene med slogans som “Just do it”. Nike har desuden formået at leve højt på globaliseringsmuligheder for at producere hurtigere til færre penge og at investere besparelsen i innovativt design og reklamekampagner. Men der har også været kraftig kritik af Nike for at udnytte billig arbejdskraft i lande uden for USA.

Introduktion til Nike

Hvad er Nike?

Frakke fra Nike factory outlet store 23.9.2008 i Park City, Utah. Foto=Douglas C. Pizac/AP Photo/Polfoto
Frakke fra Nike factory outlet store 23.9.2008 i Park City, Utah.
Foto: Douglas C. Pizac/AP Photo/Polfoto

Nike Inc. er en amerikansk virksomhed, der sælger tøj og udstyr til sportsfolk over hele verden. Nikes tre hovedprodukter er sko, beklædning og sportsudstyr. Faktisk er Nike det største sportsbrand i verden og ifølge virksomhedens hjemmeside “det 20. århundredes fodtøj, der løfter verdens største atleter til nye højder af dygtighed og præstationer” (se kilder).

På Nikes hjemmeside forklares det, at navnet er taget fra sejrsgudinden Nike, der ifølge den græske mytologi sad ved siden af Zeus, der var herskeren over Olympen. Nike herskede således over historiens tidligste slagmarker.

Nikes logo, der er placeret på alle virksomhedens produkter, bærer navnet swoosh. Det blev designet i 1971 af Carolyn Davidson, en grafisk designelev fra Portland State University. Ifølge virksomhedens hjemmeside er logoet inspireret af den græske gudindes vinge og skal altså symboliserer Nikes ånd eller sejrsmentalitet.

 

Nikes historie og udvikling

Hvordan startede Nike?

I slutningen af 1950’erne studerede Phil Knight virksomhedsadministration på University of Oregon i USA. Ved siden af studierne dyrkede han atletik og løb på universitetsholdet, hvor Bill Bowerman var træner. Under et semesterprojekt skulle Phil Knight sammen med en medstuderende udvikle konceptet for en lille virksomhed. De tog udgangspunkt i en ide, som Knights træner Bill Bowerman havde luftet om, at man kunne importere højkvalitets-sko fra Japan til en overkommelig pris.

I 1962 blev Knight færdiguddannet og besluttede at rejse til Japan for at forsøge at føre idéen ud i livet. Kort efter var den første aftale med en løbeskoproducent i hus, og året efter solgte han de første 200 par sko fra bagagerummet i sin bil for det japanske firma Tiger Onitsuka Ltd. – i dag kendt under navnet ASICS.

Phil Knight kontaktede derpå sin løbetræner fra universitetsholdet, Bill Bowerman, og den 25. januar 1964 gav de to hinanden hånd på et partnerskab omkring salg af sportssko og enedes om at investere 500 dollars hver. Den næste ladning på 300 Tiger-sko ankom i april samme år og blev solgt i løbet af få uger. I 1965 blev den første fuldtidsmedarbejder ansat i virksomheden, der i mellemtiden havde fået navnet Blue Ribbon Sports. Samme år begyndte Bill Bowermann at arbejde på udvikling af prototyper til nye løbesko. I 1966 åbnede Blue Ribbon Sports sin første forretning på Pico Boulevard i Santa Monica i Californien.

I 1968 åbnede en forretning i Eugene i Oregon, og Bill Bowermanns første skomærke Cortez blev en stor salgssucces. I 1970 begyndte Bowermann at eksperimentere med piggede gummifodsåler ved at hælde flydende gummi i et vaffeljern. Resultatet var skabelsen af en sål, som fuldstændig forandrede designet af løbesko.

Sommeren 1971 lancerede Blue Ribbon Sports fodboldskoen med navnet Nike, som bar symbolet swoosh - den bølge, som den dag i dag er varemærkets symbol. En t-shirt der promoverede denne sko blev virksomhedens første vare, som ikke var sko. I 1972 ledte en uoverensstemmelse omkring distribution til, at Blue Ribbon Sports og Onitsuka Tiger brød deres forretningsaftale.

Den 30. maj 1978 skiftede Blue Ribbon Sports officielt navn til NIKE, Inc. 

Hvordan har Nike udviklet sig som virksomhed?

Siden Blue Ribbon Sports i 1978 skiftede navn til NIKE, Inc., har virksomheden undergået følgende udviklinger:

· I 1980 åbnede The Exeter Research & Development Center med et biomekanik laboratorium, som tester sko. I december afsluttede Nike salget af 2.377.000 aktier. Forhandlinger blev indledt med Kina angående produktion af Nike-sko.

· 1981 indledte Nike salgsbestræbelser i Kina ved at sponsorere både mændenes og kvindernes nationale baseballhold med sko. Samme år åbnede det første hovedkvarter i Europa, nemlig i Amsterdam i Holland.

· 1988 betrådte Nike ny grund ved opkøb af virksomheden Cole Haan - et amerikansk luksusmærke, der blandt andet laver fodtøj og accessories til mænd og kvinder.

· 1990 blev dørene åbnet til Nike World Campus, som i dag er virksomhedens hovedsæde, lokaliseret i den vestlige del af Portland nær Beaverton i Oregon. Samme år åbnede den første ‘Niketown’ i Portland i Oregon - en 23.095 kvadratmeter udstillingsbutik.

· 1992 blev Nike Golf stiftet.

· 1993 opkøbte Nike virksomheden Sports Specialities Corporation, verdens største leverandør og distributør af teamlogo hovedbeklædning. Virksomheden ændrede senere navn til Nike Team Sports, Inc., som blev en del af Nike.

· 1995 opkøbte Nike virksomheden Canstar Sports Inc., der er specialiseret i hockeybeklædning. Tre år senere ændredes brandnavnet til Bauer Nike Hockey.

· 1996 åbnede Niketown i New York - en 85.000 stor kvadratmeter udstillingsbutik.

· 1999 åbnede Nikes europæiske hovedkvarter i Hilversum i Holland. Samme år trak Bill Bowerman sig fra Nikes ledelse. Til ære for Bowermann grundlagde Phil Knights Bowerman Track Renovation Program, der benyttes til at renovere baner verden over.

· 2002 opkøbte Nike Hurley International LLC - et surfer, skater og snowboardbrand.

· 2003 var det første år, hvor virksomhedens internationale salg overgik det amerikanske salg. Samme år opkøbte Nike Converse Inc.

· 2004 grundlagdes Exeter Brands Group LLC, en operationsenhed under Nike, der er dedikeret til at skabe brands indenfor detailhandelen.

· 2008 opkøbte Nike Umbro Ltd., et førende brand inden for amerikansk fodbold-gear. 

Hvordan har Nikes produkter udviklet sig?

· 1970 skabte Nike en gummisål med pigge, og året efter lanceredes den første løbesko med den sål. På Nikes hjemmeside (se kilder) hedder det, at det var en skabelse, der for altid forandrede den måde, hvorpå løbesko designes.

· 1978 skabte Nike den første Air-Sole pude til at placere i fodsålen. Den bestod af slidstærke sække fyldt af sammenpresset gas, som komprimeres under stød, og som derefter udvides igen. Året efter lanceredes den første Nike-sko med denne Air-Sole pude i. På Nikes hjemmeside (se kilder) betegnes luftpuden som den bedste og mest innovative del til sko, der nogensinde er udviklet.

· 1993 lanceredes programmet Reuse-A-Shoe, der samlede brugte atletiksko, skilte dem ad og samlede dem til et materiale, der kan benyttes til at lave atletikbaner.

· 1997 designes det første Nike løbeur, der i 2003 blev præmieret med The Industrial Designers Society of Americas (IDSA) pris “Design of the Decade”.

· 2000 lanceredes Nike Air Presto under sloganet “t-shirts for your feet”. På Nikes hjemmeside (se kilder) beskrives skoen med følgende ord: “en revolutionær tilgang til pasform, komfort og størrelse i en letvægts løbesko”. Samme år skabtes skoen Nike Shox, der er lavet af samme materiale, som bruges i en racerbils maskine. I hælen er placeret stabile, fjederagtige søjler.

· 2005 lanceredes skoen Nike Free, der imiterer de fordele, der er ved at løbe barfodet.

· 2006 lanceredes Nike Air Max 360 med en Air-Sole pude, der ifølge Nikes hjemmeside (se kilder) praktisk talt gør, at bæreren kan løbe på luft. Samme år lanceredes et samarbejde mellem Nike og Appel under navnet Nike+, hvor en skridttæller indbygget i Nike-skoene sender signaler til en iPod.