Skandinaviske og danske land art initiativer

Citat
Havets fugle ligner ikke skovens fugle, men dog er de fælles i det at være fugle. Mine skulpturer er knyttet til højst uens steder og ligner derfor heller ikke umiddelbart hinanden. Men de er fælles i deres trang til både at blive ét med stedet og at give stedet nye perspektiver
Kunstneren Ole Videbæk om sine kunstværker

Har man land art i Skandinavien?

Konceptkunst blev introduceret i Skandinavien sidst i 1960'erne og i 1970'erne blev der lavet mange eksperimenter med elementerne lyd, lys, jord, vand, ild og naturmaterialer såvel indendørs som udendørs. Det var dog ikke specielt med naturen som fokus. Først i 1980'erne begyndte de første land art projekter at finde sted (2)

Kunstens spejderlejre

De første nordiske eksperimenter med naturen som tema var karakteristiske ved, at det var fællesprojekter iværksat af kunstnere, og at der var tale om kortvarige projekter. Den danske kunstner Mikael Hansen har omtalt dem som kunstens spejderlejre, hvor mulighederne for at eksperimentere var en del af drivkraften for de inviterede kunstnere. Det første større projekt med naturen som tema var "Experimental Environment 2", hvor 143 kunstnere mødtes ved Korpúlfsstadir i Island og arbejdede med forskellige projekter i 12 dage. I 1983 blev Projekt Vadehavet afholdt i Danmark. Norge er det land i Norden, der har flest eksempler på kunst i naturen, hvilket er oplagt i betragtning af den varierede natur. Mest kendt er nok Skulpturprojekt Nordland, hvor mellem 30 og 40 kunstnere fra mange forskellige lande er inviteret til at besøge Nordland og lave skulpturer på udvalgte steder området (2)

Hvad siger den offentlige mening om land art kunstværkerne?

Både i Norge og Sverige har der været debat om hvorvidt land art kunstværkerne skæmmer eller beriger naturen. I forbindelse med et kunstprojekt i anledning af Kristiansands byjubilæum har der direkte været øvet hærværk på kunstværkerne. Det samme er tilfældet med den svenske kunstner Lars Vilks Nimis projekt på Kullen, hvor han siden 1980 har bygget på sine grenskulpturer under stor bevågenhed fra de svenske myndigheders side. I 1984 solgte han skulpturerne til den tyske kunstner Joseph Beuys. Kunstværket blev derved pludselig værdifuld fremmed ejendom. Da Joseph Beuys døde i 1986 blev det videresolgt til den amerikanske kunstner Christo. I Danmark har der ikke været den type debat med rindalistiske undertoner (2,3)

Hvem arbejder med land art i Danmark?

Det er forholdsvis få kunstnere i Danmark, der udelukkende arbejder med land art. De fleste kunstnere, der har eksperimenteret med land art er også engageret i andre kunstneriske udtryk, især skulpturer og installationer af forskellig art.

Hvilke større initiativer og udstillinger har der været i Danmark?

Især i 1990'erne har der gennem udstillinger været sat fokus på kunstarten land art. Udover kunstnernes egne udstillinger, er der også taget initiativ til at præsentere kunstretningen land art mere bredt fra 1960'erne til idag. Et betydningsfuldt initiativ i den forbindelse er den tredobbelte udstilling "Trilogi", der løb af stablen i 1996, samt udstillinger på Vestsjællands Museum af blandt andet den amerikanske kunstner Dennis Oppenheim. "Trilogi" bestod af tre udstillinger forskellige steder i Danmark: i Botanisk Have i København, på Kunsthallen Brandts Klædefabrik i Odense og på Tickon, Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur, på Langeland. I alt 14 kunstnere udførte arbejder i naturen på Botanisk Have og på Tickon, og på udstillingen i Kunsthallen Brandts Klædefabrik blev der vist en historisk oversigt over Land art og Art in nature fra 1960'erne til i dag (2)

I 1998 blev der fra maj til september på Dragsholm Slot afholdt den første europæiske naturkunstudstilling "European ArtNature Triennial", hvor syv europæiske kunstnere fra syv lande skabte værker i parken og skoven omkring slottet. De deltagende kunstnere var: Alfio Bonanno (Danmark), Chris Drury (England), Gloria Friedmann (Frankrig), Guiliano Mauri (Italien), Herman Prigann og Vera David (Tyskland), Helge Røed (Norge) og José Maria Yturralde (Spanien) I 1998 blev der fra maj til september på Dragsholm Slot afholdt den første europæiske naturkunstudstilling "European ArtNature Triennial", hvor syv europæiske kunstnere fra syv lande skabte værker i parken og skoven omkring slottet. De deltagende kunstnere var: Alfio Bonanno (Danmark), Chris Drury (England), Gloria Friedmann (Frankrig), Guiliano Mauri (Italien), Herman Prigann og Vera David (Tyskland), Helge Røed (Norge) og José Maria Yturralde (Spanien) (4)

Land art som undervisningsprojekter og kulturprojekter

Land art projekter udføres i dag også ofte i pædagogisk øjemed, såvel i folkeskolens billedkunstundervisning som på kunsthøjskolerne. Eksempler på dette kan blandt andet ses på Danmarks Billedkunstlæreres hjemmeside, hvor en række undervisningsforløb under temet "Projekt Bakketop " er beskrevet. I højskoleregi og især på kunsthøjskoler undervises der i og eksperimenteres med land art projekter. Også på de højere uddannelsesinstitutioner arbejdes der med land art projekter, for eksempel udførte landskabsarkitektstuderende ved Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i august i 1998 et land art projekt, som led i deres kursus i landmåling. Projektets formål var at synliggøre forskellen mellem det kunstige landskab, som ses på kort eller i computeren, og virkelighedens landskab. 410 hvide pæle blev den 27. august 1998 sat op på Eremitagesletten i Dyrehaven nord for København (5,6)

Skulpturparker

Gennem årene er der der etableret en række skulpturparker, hvor såvel danske som udenlandske kunstnere med jævne mellemrum inviteres til at lave kunstværker i og af naturen de pågældende steder. Skulpturparkerne kan være placeret i parker og skovområder tilhørende slotte og herregårde, for eksempel Tranekær Slot på Langeland og Dragshom Slot ved Odsherred. Det kan også være i åbne landskaber som Krakamarken ved Randers eller i nedlagte industriområder som Hedeland vest for København eller Tørskind Grusgrav ved Egtved (2)

Hvad er Tørskinds Grusgrav?

Tørskinds Grusgrav ved Egtved er eksempel på, hvodan industriomårder kan reetableres. I 1991 blev grusgraven åbnet, hvor grusgravens skrænter danner baggrund for værker af kunstnerne Jean Clareboudt og Robert Jacobsen (7)

Hvad er Krakamarken?

Krakamarken er en offentlig skulpturpark, der ligger 7 km syd for Randers. Krakamarken ligger i et naturområde midt i Danmark, hvor billedkunstnere fra hele verden arbejder skulpturelt med naturmaterialer og naturens processer. Krakamarken er en form for eksperimentarium for kunstnere, som arbejder med kunst skabt til stedet, på stedet og af naturens råmaterialer. Krakamarken er en selvstyrende institution under Kulturel Forvaltning i Randers kommune. Parken åbnede i 1992. Leder er billedhugger Jørn Rønnau, som også er idé-manden bag naturkunstparken. Der er afholdt 3 symposier: ExNatura 1, 1992 med deltagelse af 16 kunstnere, ExNatura 2, 1994 med deltagelse af 6 kunstnere samt ExNatura 3, 1995 med deltagelse af 7 kunstnere (2,8)

Hvad er Landskabsprojekt Hedeland?

På initiativ af kunstneren Mikael Hansen blev der i september åbnet en skulpturpark i området Hedeland, der ligger vest for København mellem Hedehusene, Tune og Vindinge. Området er et cirka 1.500 hektar stort grusgravsområde som allerede i 1978 blev udlagt til naturpark. Igennem en del år har der været planer om at integrere skulpturer i Hedeland og i forbindelse med Kulturby 96 blev det muligt at realisere denne plan. De inviterede kunstnere har i samarbejde med initiativtagerne tilrettelagt og udarbejdet deres værker i løbet af foråret og sommeren 1996. Den officielle åbning af Hedeland som skulpturpark fandt sted den 28. september 1996 (9)

Hvad er Tickon?

Tickon er en forkortelse for Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur, som ligger i slotsparken på Ahlefeldt-Laurvigs gods på Langeland. Initivtager til Tickon er den italiensk fødte kunstner Alfio Bonanno, som de sidste 20 år har boet i Rudkøbing på Langeland. Kunstneren har siden sin debut sidst i 1960'erne som maler beskæftiget sig med forskellige former for land art (10,11)

Hvad er 'Land art i Frederikssund ved Kunsthøjskolen Thorstedlund'?

Gennem et samarbejde mellem kunstneren Alfio Bonanno, Kunsthøjskolen Thorstedlund og Komiteen Blå Billed By skabtes i 1994 et land art projekt lige syd for Kunsthøjskolen Thorstedlund ved Frederikssund. På et lille plateau med udsigt ud over Roskilde Fjord er skabt en plads brolagt med sten i et mønster, der afspejler elmebarkbillens gnaven i de syge elmetræer, der plejede at vokse på stedet. Land art projektet var kulminationen på et større samarbejdsprojekt, der dels indeholdt en retrospektiv udstilling af den italiensk fødte kunstner Alfio Bonannos værker, dels indeholdt en række foredrag om land art (12)

Illustrationer

Under illustrationer henvises til enkelte billeder på Internettet som for eksempel en tegning eller et foto. Billederne er udvalgt efter søgning på Internettet for at supplere og/eller visualisere faktaoplysningerne. Her er en liste over fortrinsvis danske kunstnere, som overvejende eller sporadisk har beskæftiget sig med land art, med eksempler på deres kunst. Listen er ikke fuldstændig, blandt andre, der ikke her er repræsenteret med et værk, kan nævnes Mikael Hansen, Lone Mertz, Carsten Nash og Maria Nicolaisen.

Barslund, Ole: Grove with Washing Machine Beech. ExNatura 1, 1992.
Land art værk i Krakamarken ved Randers.

Bonanno, Alfio: Fossil Snail. ExNatura1, 1992.
Land art værk af træ og sten i Krakamarken ved Randers 1992.
Alfio Bonanno har stiftet Tickon (Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur) på Langeland. Han har arbejdet med skulptur og jordkunst i mange år - både nationalt og internationalt. Er også bidragsyder til Krakamarken. Han repræsenterer i 1998 Danmark ved Bienalen i Østrig (for Kunst og Natur) og er med i Trienalen for Kunst og Natur i Danmark på Dragsholm Slot.

Glarbo, Vibeke: Meeting Place for Earth and Sky. ExNatura 3, 1995.
Land art værk i Krakamarken ved Randers.

Hesselbjerg, Marianne: Rhombic shape with frozen rainwater.
Land art værk i Krakamarken ved Randers, vinteren 1993.

Buffin, Mike: Echoes of the past - Traces of the future. Jord og græs. Land art projekt i Krakamarken ved Randers.

McCoy, Karen: Uprooted. Spruce, hazel, thatching etc. Land art projekt i Krakamarken ved Randers.

Rasmussen, Kent: Yin-Yan Form. ExNatura 1, 1992.
Land art værk af træ, jord og limsten i Krakamarken ved Randers.

Rønnow, Jørn: Green Man.
Initiativtager til i Krakamarken ved Randers, her med et af sine egne værker i elm, 1997.

Sørensen, William Louis: Sound Well. ExNatura 3, 1995.
William Louis Sørensen har siden 1962 udstillet maleri, grafik og skulpturer på danske udstillinger. Har blandt andet deltaget i Projekt Hedeland og her et værk i Krakamarken ved Randers, 1992-1995.

Sørensen, Teddy: Abandoned settlement. ExNatura 3, 1995.
Land art værk af træ, jord og kohud i Krakamarken ved Randers.

Videre læsning

Under videre læsning henvises til enkelte konkrete dokumenter som for eksempel én artikel eller én bog. Der kan være henvisninger til dokumenter i både trykt og elektronisk form. Dokumenterne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning i danske såvel som internationale databaser samt søgning på Internettet.

Land art i Frederikssund: - by og højskole i samarbejde: rapport / Komiteen Blå Billed By; i samarbejde med KunsthøjskolenThorstedlund. Frederikssund: Kunsthøjskolen Thorstedlund, 1994. 24 sider.
Rapport om samarbejdet mellem kunstneren Alfio Bonanno, Komiteen Blå Billed By og Kunsthøjskolen Thorstedlund om et land art projekt ved Roskilde Fjord.

Land art-projekt: - et samarbejde mellem Kunsthøjskolen Thorstedlund og Frederikssund. Frederikssund: Kunsthøjskolen Thorstedlund, 1994.
Videooptagelser af arbejdet med land art projekt i Frederikssund.

Ny dansk kunsthistorie / hovedredaktør: Peter Michael Hornung. Kbh: Fogtdal, 1993-1996.
Bind 9: Geometri og bevægelse / af Mikkel Bogh. 1996. 191 sider.
Bind 10: Kunsten i mediernes tid / af Mikkel Bogh et al. 1996. 271 sider.
I bind 9-10 er der en introduktion til efterkrigstidens kunst i Danmark, henrunder land art samt de tilgrænsende kunstretninger minimalisme, konceptkunst samt skulpturkunst.

Opstad, Gunvald: Makkverk, søppel, vanvittig, en skam! - Hrymfaxe. - Årg. 21, nr. 4 (1991), side 15-21.
I anledning af 350 års jubilæet for den norske by Kristiansand blev 11 nordiske kunstnere indbudt til at lave naturkunst og installationer på øen Bragdøya ud for Kristianssand. Fællestitlen var "Skulptur i landskap". De lokale protester var imidlertid så voldsomme, at der blev begået hærværk mod kunstværkerne. Artiklen beskriver de forskellige kunstneres værker og især reaktionen imod dem.

Petersen, Bent: Landskabsprojekt Hedeland 1996. Roskilde: North, 1996. 28 sider.
Bogen beskriver seks forskellige kunstneres projekter i anledning af Kulturby-96. De seks kunstnere er Steen Høyer, Susanne Ussing, William Louis Sørensen, Hans Hagens, Anders Krüger og Mikael Hansen.

po: Flugten fra virkeligheden. Del af serien: I stedets ånd. - Berlingske tidende. - 1998-08-08.
Om den danske billedhugger Mikael Hansen, der med sine skulpturer i natur og byrum lægger sig i forlængelse af 1960'ernes tradition for land-art. Om værket "Eskapisme" på Nikolaj plads i København.

Sutton, Gertrud Købke: Naturkunst. - Landskab. - Årg. 73, nr. 7 (1992), side 150-153, 168.
Beskrivelse af Krakamarken, et areal med kunst i naturen på Brusgård Produktionshøjskole syd for Randers.

Tikjøb Olsen, Kristian: "...og brændingen slår på kysten med djærveste kno". - Billedpædagogisk tidsskrift. - 1998, nr. 2, side 10-15.
Om et pædagogisk land art projekt for egnens skoleklasser i anledning af hundredåret for maleren og thyboen Jens Søndergaard.

Trilogi: kunst, natur, videnskab / redaktion: Andreas Jürgensen, Gertrud Købke Sutton. Odense: Kunsthallen Brandts Klædefabrik, 1996. 233 sider.
Beskrivelse af projektet Trilogi, der støttet af Kulturby 96 fandt sted sommeren 1996 og havde til formål at sætte forholdet mellem kunst, natur og videnskab under debat. Bogen indeholder artikler af fagfolk inden for kunst, natur og videnskab samt et katalog over udstillingen på Kunsthallen Brandts Klædefabrik og en præsentation af kunstnere og deres værker udført på Langeland i landskabsparken TICKON og Botanisk have i København. Udgivet i forbindelse med udstillinger i Kunsthallen Brandts Klædefabrik, 28.6.-8.9.1996, i Botanisk Have, 27.6.-31.12.1996 og i landskabsparken TICKON, fra 29.6.1996.

Videbæk, Ole: Mine skulpturer. - Hrymfaxe. - Årg. 27, nr. 1 (1997), side 42-47.
Beskrivelse af udvalgte værker, herunder to teglskulpturer ved Millesgården, Stockholm, tre byporte i Haderslev, samt kunstværker i Visby på Gotland og Krakamarken.

Videre links

Under videre links henvises til hjemmesider og databaser på Internettet med flere eller mange dokumenter. Videre links kræver således at man selv udvælger og vurderer hvilke dokumenter man har brug for, eventuelt efter en søgning på hjemmesiden eller i databasen. Hjemmesiderne og databaserne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning på Internettet.

ArtguideDenmark. Foreningen Kunstguiden. Fuldtekst, dansk tekst.
Guide til navne og adresser på tæt ved 2.300 kunstnere med biografier af de fleste og flere tusinde værkgengivelser. For at komme videre til søgning på de enkelte kunstnere og deres værker skal man klikke for accept af copyright betingelser. For hver kunstner er angivet hvilke genrer vedkommende arbejder med. Man kan søge på kunstnernavn og herunder på emne, for eksempel på landart, landskabskunst, land art. På denne måde kan man finde frem til kunstnere, der har beskæftiget sig med land art.

Maps of Krakamarken. Fuldtekst, engelsk tekst.
Hjemmeside for naturkunstparken Krakamarken syd for Randers. Udover information om parken er der er oversigt over de deltagende kunstnere med gengivelse af deres værker.

 

Kilder

  1. Videbæk, Ole: Mine skulpturer. - Hrymfaxe. - Årg. 27, nr. 1 (1997), side 42-47.
  2. Trilogi: kunst, natur, videnskab / redaktion: Andreas Jürgensen, Gertrud Købke Sutton. Odense: Kunsthallen Brandts Klædefabrik, 1996. 233 sider.
  3. Opstad, Gunvald: Makkverk, søppel, vanvittig, en skam!. - Hrymfaxe. - Årg. 21, nr. 4 (1991), side 15-21.
  4. Sutton, Gertrud Købke: Om at begå sig kunstnerisk i natur. - Landskab. - Årg. 79, nr. 4 (1998), side 73-75, 96.
  5. Carlslund, Alice: Projekt Bakketop. Danmarks Billedkunstlærere, 1998.
    http://www.danmarksbilledkunstlaerere.dk/bakketop.htm
  6. Landskabskunst i Dyrehaven / Den Kgl. Veterinær- ogLandbohøjskole, 1998. Fuldtekst, dansk tekst. http://www.flec.kvl.dk/cab/landart98/index.html
  7. Tørskind Grusgrav: Robert Jacobsen & Jean Clareboudt: landskabsskulptur. Fuldtekst, dansk tekst.
    http://home2.inet.tele.dk/peterh/torskind.htm
  8. Ryge Petersen, Søren: Mellem himmel & jord. - Politiken. - 1995-08-05.
  9. Petersen, Bent: Landskabsprojekt Hedeland 1996. Roskilde: North, 1996. 28 sider.
  10. Sutton, Gertrud Købke: Trilogi: kunst - videnskab - natur. - Landskab. - Årg. 77, nr. 2 (1996), side 32-39, 48.
  11. Tickon: Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur. Fuldtekst, dansk tekst.
    http://www.langeland.com/html/tickon.html
  12. Land art-projekt: - et samarbejde mellem Kunsthøjskolen Thorstedlund og Frederikssund. Frederikssund: Kunsthøjskolen Thorstedlund, 1994.

Emnesøgning i Bibliotek.dk

Emnesøgning på 'Land art'  bibliotek.dk