Google

Artikel type
faktalink
cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. Opdateret af journalist og cand.comm. Anne Anthon Andersen. September, 2015
Main image
Søgemaskinen Google's logo. 16. september 2015.
Søgemaskinen Google's logo. 16. september 2015.
Foto: Frank May / Scanpix

Internetsiden google.com har på lidt over et årti revolutioneret søgning efter information, og ‘at google’ er i dag et hverdagsbegreb på linje med ‘at spise’ og ‘at snakke.’ Ifølge virksomheden selv er Google verdens hurtigste, mest præcise og objektive søgemaskine, og du kan finde vej med Google Maps, læse bøger på Google Books, få et nyhedsoverblik på Google News, se brugerskabte videoer på hjemmesiden youtube.com og søge specifikt efter videnskabelig litteratur via Google Scholar.
Succesen kan måles på bundlinjen, hvor virksomheden har aktiver for over 500 milliarder kroner, og på antallet af teknologiske priser. Men som altid er der en bagside af medaljen. Kritiske røster mener, at Google er ved at sætte sig for tungt på alverdens kommunikation, og frygter, at virksomheden vil ende med at kontrollere en meget stor del af verdens viden. Ifølge kritikere giver Googles globale dominans virksomheden mulighed for at få viden om stort set alle dele af sine brugeres privatliv. En viden, der på mange måder er mere omfattende end den viden, som eksempelvis den østtyske sikkerhedstjeneste Stasi havde om de østtyske borgere.
Mange er nervøse for, hvordan de personlige informationer kan misbruges til politiske eller kommercielle formål. Bekymringer, der kun er vokset, efter at den amerikanske whistleblower Edward Snowden i foråret 2013 startede en lavine af afsløringer af, hvordan den amerikanske efterretningstjeneste NSA systematisk overvåger telekommunikation i hele verden. Undervejs er det kommet frem, hvordan NSA har skaffet sig adgang til Googles data om borgere på hele kloden. 

Googles historie og udvikling

En fotograf tager et billede ved et arrangement i Google Data Center i Taiwan den 11. december 2013.
En fotograf tager et billede ved et arrangement i Google Data Center i Taiwan den 11. december 2013.
Foto: Sam Yeh / Scanpix

Hvad betyder navnet Google?

Navnet Google spiller på ordet ‘googol’, en matematisk betegnelse, der blev opfundet i 1938 af Milton Sirotta, som på det tidspunkt var ni år gammel. Efter sigende fandt han på det, da hans onkel, den amerikanske matematiker Edward Kasner, spurgte Sirotta om, hvad man skulle kalde det meget store tal 1 efterfulgt af hundrede nuller. Edward Kasner populariserede siden hen navnet i bogen “Mathematics and the Imagination”, som han i 1940 udgav sammen med matematikeren James Newman.

Googles brug af termen googol refererer til virksomhedens mission om at organisere den konstante, tilsyneladende uendelige samling af information, der er tilgængelig på nettet. 

Hvem skabte Google?

Mændene bag Google er amerikaneren Larry Page (født 1971) og russeren Sergey Brin (født 1972). De mødte hinanden på Stanford University, hvor de begge studerede datalogi. Efter sigende var de ikke specielt begejstrede for hinanden, da de i 1995 mødtes første gang. Men med tiden fik de tilsyneladende snakket sig ind på hinanden, for i januar 1996 begyndte de at samarbejde om en søgemaskine, de kaldte BackRub.
Den var navngivet efter sin evne til at analysere de ‘bagved liggende links’, som en internetside er bygget op af. Page og Brin arbejdede det næste halvandet års tid på at perfektionere deres teknologi, og i foråret 1998 lavede de en forretningsplan, satte deres respektive ph.d.-projekter på standby og gik på jagt efter investorer. I sommeren 1998 donerede en række investorer en million dollars til de to it-udviklere, og i september samme år åbnede de dørene til virksomheden Google Inc. i Menlo Park i Californien. 

Hvordan udviklede Google sig de første år?

Allerede i efteråret 1998 gav hjemmesiden google.com søgeresultater til 10.000 efterspørgsler dagligt, og i december 1998 blev Google placeret på PC Magazine’s Top 100 Web Sites and Search Engines.

I begyndelsen af 1999 var antallet af daglige søgeefterspørgsler steget til 500.000, og virksomheden havde brug for et større kontor og flyttede til University Avenue i Palo Alto. Der var nu otte medarbejdere. I juni 1999 hentede firmaet 25 millioner dollars hjem fra to ledende venture capital-firmaer i Silicon Valley, Sequoia Capital og Kleiner Perkins Caufield & Byers. Midt på sommeren var den daglige trafik på sitet steget til 18 millioner efterspørgsler, og sidst på sommeren åbnede Google sit nye hovedkvarter i Mountain View i Californien, som hedder Googleplex – et spil på ordene ‘Google’ og ‘complex’ og en reference til googolplex, som betyder 10 opløftet i tiende, som igen skal opløftes i 100 – altså 1 efterfulgt af 100 nuller. 

Hvordan har Google udviklet sig siden årtusindskiftet?

I år 2000 begyndte virksomheden i stigende grad at tænke globalt, hvilket resulterede i introduktionen af deres første 10 sprogversioner for brugere, der ønsker at søge på deres eget sprog. Og i løbet af de følgende måneder blev google.com officielt verdens største søgemaskine med dets mulighed for at stille en milliard websider til rådighed for sine brugere. Siden er Googles produkter kommet op på at understøtte mere end 170 sprog. Oversættelserne foretages af frivillige rundt omkring i verden, og Google har stillet et oversættelsesprogram, der hedder Google In Your Language, til rådighed for at understøtte de frivillige kræfter.

I begyndelsen af 2004 viste analyser, at Google håndterede 84,7 procent af alle søgninger på nettet gennem Googles egen webside og gennem dens partnerskab med andre, såsom Yahoo!, AOL og CNN. I februar samme år droppede Yahoo! sit partnerskab med Google. Det kostede Google nogle markedsandele, men til gengæld betød det, at Google manifesterede sig som den bedste søgemaskine.

I 2010 tjente virksomheden 8,5 milliarder dollars på bl.a. salg af reklameplads ifølge artiklen ”Google skal ansætte 6.200 flere” (se kilder). I september 2011 havde Google udviklet sig til en stor, global virksomhed med 31.353 medarbejdere og med samarbejdspartnere verden over.

Ifølge en top 15-liste fra DR Medieforsknings årlige rapport fra 2012 over mest besøgte sider på nettet er Google på andenpladsen, kun overgået af Facebook. 11,5 procent af danskernes tid på nettet foregår via Google (se kilder).

Googles virksomhed og produkter

Google Earth. The West Fertilizer Co. Anlæg i Texas. Oktober 2012.
Google Earth. The West Fertilizer Co. Anlæg i Texas. Oktober 2012.
Foto: Scanpix

Hvad tilbyder Google helt konkret?

Overordnet gør Google to ting: Dels systematiserer virksomheden al den viden, der allerede er på nettet, og dels digitaliserer Google den viden, som endnu ikke er online.

Søgefunktionen er selve kernen i google.com. Google har udviklet sin egen særlige infrastruktur, der betyder, at søgninger kan foregå enormt hurtigt.

Hvad adskiller Google fra andre søgemaskiner?

De fleste online søgemaskiner, der gik forud for Google, benyttede en håndfuld store servere, der ofte var langsomme til at kaste resultater af sig på grund af tunge ladninger. I stedet koblede Google tusindvis af pc’er sammen i et netværk for at skabe en superhurtig søgemaskine.

Mens traditionelle søgemaskiner hovedsageligt vurderer internetsider efter, hvor ofte det søgte ord forekommer på en side, benytter Google flere faktorer til at bestemme, hvor vigtig en side er. Kernen i Googles software er et system, der kaldes PageRank (TM), som undersøger hele internettets linkstruktur og bestemmer, hvilke hjemmesider der er vigtigst.
De sider, som Google mener er vigtigst, opnår en høj PageRank og optræder mere sandsynligt i toppen af søgeresultaterne. Dernæst udføres en hypertekstanalyse. Det betyder, at hver enkelt webside vurderes ved, at sidens tilknyttede linkstruktur undersøges for at finde ud af, hvilke sider der er mest relevante i forhold til den specifikt ønskede søgning. Google sammenligner her ikke blot de gange, en given søgetekst forekommer på en side, men undersøger alle aspekter af en sides indhold samt indholdet på de sider, der henviser til den, for at afgøre, om den passer til det efterspurgte. 

Hvordan bruges Googles teknologi til at målrette reklamer?


Hvilke reklamer, en given bruger modtager på nettet, er blandt andet bestemt ud fra brugerens seneste google-søgning. Denne form for reklame kaldes ”behavioral targeting” eller adfærdsbaseret reklame og laves ud fra cookies, som placeres på brugerens computer. Denne teknik har betydet, at annoncører kan målrette deres annoncer meget mere effektivt, end hvis de eksempelvis reklamerer i aviser eller magasiner. På den måde har Google ifølge artiklen ”Internettets parasitter løber med pengene” (se kilder) overtaget en masse annoncekroner, der førhen gik til avisbranchen. 

Hvilke andre produkter har Google?

Udover sin populære søgemaskine tilbyder Google også en vifte af meget forskellige produkter og services, som har det til fælles, at de hjælper med at organisere og forstå enorme mængder data: 

· Gmail er en af de mest populære e-mail-services i verden, og i januar 2012 havde den 350 millioner brugere. Gmail er gratis og er blandt andet kendetegnet ved, at kontoens ejer kan gemme store mængder af e-mails, fotos med mere. Det er gratis at gemme op til 15 gigabytes, og har man brug for mere plads, kan man tilkøbe 100 gigabytes for fem dollars om måneden. Grunden til, at Gmail kan være gratis for brugeren, er, at Google automatisk scanner alle e-mails og tilføjer reklamer til dem, som matcher indholdet. 

· Google Books har eksisteret siden december 2004 og giver mulighed for at søge og læse bøger online. Søger man på en specifik bog, kan man få angivelsen af den eventuelle onlineudgave samt henvisninger til de analoge eksemplarer, der eksisterer i den virkelige verden, anmeldelser og så videre. I 2010 var flere end 12 millioner bøger digitaliseret, og det betyder, at Google Books indeholder langt flere bøger end verdens største biblioteker. Mange af værkerne bliver ikke længere genudgivet i fysisk form, og på den måde er Google med til at sørge for værkernes efterliv. Fra maj 2011 indgik det danske forlag Gyldendal en aftale med Google, så det nu er muligt at læse uddrag af forlagets bøger på Google Books.

I december 2010 lancerede Google sin egen digitale boghandel, Google Editions, som dog indtil videre kun er aktiv i USA. 

· Google Earth og Maps kombinerer google-søgning med satellitbilleder og 3D kortteknologi. Det er det eneste program, der kan give en 3D-model af hele verden via internettet, og som giver mulighed for at tage en online flyvetur forbi ens eget hus. Når man indtaster sin adresse, zoomer man automatisk ind på sit hjem. På siden kan man også få kørselsvejledning og finde hoteller, restauranter, skoler og så videre. Via Google Maps kan du finde både vejkort og ruteplaner som du kan bruge, hvad enten du skal gå, cykle, køre i bil eller med offentlig transport.
Ifølge en af skaberne af Google Maps, Lars Rasmussen, kan domænet ses som “en metode til at organisere verdens information geografisk.” Det siger han i artiklen “ABC Fora – Lars Rasmussen on Inventing Google Maps” (se kilder).

I 2007 introducerede Google en funktion i Google Maps og Google Earth, hvor man på gadeniveau kan rejse rundt i verden. Google har biler og specialdesignede cykler, Google Trikes, og også snescootere, der kører rundt på gader og stræder og har gennemfotograferet byer og landskaber i indtil videre 35 lande. På hvert køretøj er der ni kameraer og GPS-enheder installeret. I 2011 stoppede Google med at tage Street View billeder i Tyskland og Indien efter indstillinger fra myndighederne. I 2011 blev Street View udvidet til også at omfatte Amazonas’ jungle og de schweiziske alper. I 2012 foretog Google den hidtil største opdatering af Street View i 11 lande, heriblandt Danmark. Opdateringen inkluderede en række nye billeder af berømte seværdigheder og gjorde det muligt at få en visuel rundtur, eksempelvis på Kronborg, ifølge artiklen ”Stor opdatering af Google Street View i Danmark” (se kilder). 

· Google Translate er et værktøj til oversættelse. Det er en gratis online service, som kan hjælpe med at oversætte fra over 60 forskellige sprog. Resultatet er endnu ikke en fuldt tilfredsstillende oversættelse, men det kan være en hjælp til bedre tekstforståelse. 

· YouTube blev stiftet i februar 2005 af Steve Chen, Chad Hurley og Jawed Karim og er i dag det største og mest benyttede online videosite, hvor man kan se, uploade og diskutere videoklip. I november 2007 købte Google YouTube for 1,65 milliarder dollars, men YouTube opererer stadig som selvstændigt brand. YouTube er i dag verdens mest populære online platform med mere end 900 millioner brugere per måned ifølge artiklen ”I dag lanceres YouTube i Danmark” (se kilder).
Læs mere i faktalink-artiklen YouTube.  

· gPhone er Googles mobiltelefon, som de lancerede i september 2008. Telefonen var designet af Google, produceret af HTC, mens Amazon havde sørget for musikken. Telefonen havde indbygget Gmail, kalendersystem samt Googles korttjenester.

I januar 2010 lancerede Google sin seneste mobiltelefon, Nexus One, der har indbygget applikationer som Gmail, Google Maps, YouTube og Facebook. Nexus One giver desuden mulighed for, at man kan indtale SMS-beskeder eller søgekommandoer, hvilket dog i første omgang kun virker på engelsk.

Gphones software er udviklet på Android-systemet, en såkaldt åben platform (open source), hvilket betyder, at alle kan udvikle videre på telefonen. Dermed vil mobilen konstant udvikle sig – i modsætning til Apples iPhone, hvor Apple har rettighederne til iPhones funktioner (applications). 

· Google Finance tilbyder hurtig og nem tilgang til virksomheds- og finansielle informationer om kapitalfonde og offentlige samt private virksomheder via statistikker, finansielle nyhedshistorier og så videre. 

· Google Zeitgeist giver overblik over de emner, der er mest søgt via Google. Hvert år ved årets afslutning udsender Google lister over de mest søgte emner fordelt på enkelte lande og på verdensplan. I Danmark har de mest populære søgninger i de seneste år været Facebook, YouTube og Google. 

· AdWords er et reklameprogram, som Google lancerede i foråret 2000, og som følger de samme principper som google-søgninger. Det skal forstås sådan, at de, der reklamerer, kan anføre nøgleord til deres annoncer for at ramme potentielle kunder. Som bruger betyder det, at hvis man eksempelvis søger på ordet ‘ferie’, vil såvel de øverste søgeresultater som en række annoncer placeret i højre side af siden være målrettede reklamer. Reklameprogrammet er smart for virksomheder, dels fordi folk får reklamer i forhold til det, de søger, og fordi de alene skal betale for deres annonce, hvor brugerne klikker ind på deres link. I 2006 tilføjede Google featuren ’Click-to-play video ads’ til sit reklameprogram. 

  • Google Chrome blev lanceret i 2010 og er en browser, der understøttes af både Windows, Mac OS X og Linux. I december 2011 havde den ifølge artiklen ”Top 5 browsers from November 2010 to November 2011” (se kilder) overhalet Mozilla Firefox som den næstmest brugte browser internationalt. 
  • Google Scholar gør det let at søge udelukkende efter videnskabelige publikationer som afhandlinger, specialer, artikler, uddrag og anbefalinger skrevet af fagfolk fra akademiske forlag, faglige sammenslutninger, universiteter og andre videnskabelige organisationer. 

Hvad er Google.org?

Da Google blev stiftet, var det grundlæggerne Larry Page og Sergey Brins vision dels at dedikere noget af medarbejdernes tid og dels at donere en procent af Googles overskud til humanitære projekter. Google.org er den del af Google, der står for de filantropiske projekter. Man koncentrerer sig om tre hovedproblematikker, nemlig klimaforandringer, global folkesundhed og økonomisk udvikling samt fattigdom. Google.org donerer og investerer penge i projekter vedrørende de tre problematikker og benytter desuden Googles teknologi til at undersøge og forstå sammenhængene mellem de tre problemområder samt til at finde løsninger til at komme de globale problemer i forkøbet. 

Hvad har Google ellers i støbeskeen?

Blandt de nyeste produkter, som stadig er under udvikling, er de omdiskuterede Google Glasses, der, som navnet antyder, er et sæt briller, forbundet til internettet. Meningen er, at bæreren skal kunne læse onlinebeskeder og opdateringer på indersiden af brilleglassene. Brillerne kan også filme og tage fotos, og det har skabt protester, at folk i al ubemærkethed kan gå rundt og filme deres omgivelser. Af samme grund er Google Glasses blevet forbudt på en række amerikanske restauranter og kasinoer. Ifølge artiklen ”Ingen google-briller til danskerne foreløbig” (se kilder) kigger datatilsyn i en række europæiske lande i disse måneder kritisk på, om googlebrillerne krænker borgernes privatliv. I januar 2015 opgav Google salg af de omdiskuterede Google-briller til private forbrugere.

Men Google har ikke opgivet brillen helt og satser nu målrettet på virksomheder. Blandt danske virksomheder, der har testet, om brillen kan være et nyttigt arbejdsredskab, er en række kvægbrug, hvor landmænd har registreret brunst, mælkeproduktion og køernes helbredstilstand ved hjælp af brillen. Ligeledes har brillerne været testet på Odense Universitetshospital, hvor de har forsimplet kompliceret kommunikation mellem læger og sygeplejersker fx ved at sende billeder af grafer over hjertemålinger videre fra sygeplejerske til læge. Det beskrives i artiklen ”Google-briller kan lette arbejdet på hospitalerne” (se kilder).

Et andet nyt initiativ er et nyt system kaldet Google Shopping Express, der står for udbringning af varer til private og virksomheder. Systemet er i opstartsfasen i Californien. 

Hvor meget er Google værd?

Google er en af de hurtigst voksende virksomheder nogensinde. Ifølge Google Finance (se kilder) havde virksomheden før 2004 ingen værdi på markedet, og da Googles aktier blev offentligt tilgængelige den 19. august 2004, kunne man købe en aktie for 85 dollars. I juli 2009 var en aktie 425 dollars værd, og i februar 2011 havde virksomheden en aktieværdi på 197,9 mio. dollars ifølge artiklen ”Apple er snart verdens dyreste selskab” (se kilder). Royal Bank of Canada giver Google en aktieværdi på 950 dollars per marts 2013. Der er dermed sket en stigning på 21 procent i Googles aktiepris over de seneste tre måneder, skriver Børsen i artiklen ”Finanshuse løfter kursmål på Google” (se kilder). Ved udgangen af juli 2015 ligger Googles aktieværdi ifølge euroinvestor.dk på 632 dollars. 

Hvor stærkt et brand er Google?

Der kan ikke gives noget entydigt svar på, hvor stærkt Googles brand er, da der er mange forskellige måder at vurdere et brands styrke på. De seneste års brandundersøgelser placerer dog Google højt på listen over verdens bedste brands. I 2012 placerede Businessweek Google på en global fjerdeplads over kendte brands.

Konsulentfirmaet Millward Brown udarbejder også en årlig vurdering af de 100 stærkeste brands i verden, hvor brandværdi defineres som summen af alle indtjeninger, som et brand vurderes til at kunne indbringe. Ifølge Millward Browns årlige “BrandZ: Top 100 Most Valuable Brands” (se kilder) var Google i 2010 nummer et foran IBM og Apple. I 2011 lå Google nummer to kun overhalet af Apple, mens Google i 2012 lå på tredjepladsen efter Apple og IBM. I 2015 ligger Apple på førstepladsen, mens Google indtager andenpladsen foran Microsoft på tredjepladsen.