Hvad er en finanslov?
I medierne bliver finansloven ofte beskrevet som
"statens husholdningsbudget", men i virkeligheden er en finanslov
langt mere kompliceret. Statens samlede økonomi er nemlig så omfattende, at
indtægterne påvirkes direkte af udgifterne – og omvendt. I modsætning til en
privat husholdning, hvor pengene kun kan bruges én gang, kan det i en finanslov
lade sig gøre at investere pengene sådan, at de cirkulerer rundt i samfundet og
kommer tilbage til statskassen igen. Det kan eksempelvis ske ved, at staten
investerer skattekronerne i en ny motorvej, der giver arbejde til arbejdsløse
asfaltarbejdere, som dermed ikke skal have understøttelse, men som derimod skal
betale skat af deres løn.
Finansloven er også et værktøj til at styre
samfundsøkonomien med, så der skabes bedre balance mellem statens, borgernes og
erhvervslivets forbrug. Partierne bag et finanslovforlig har ansvaret for, at
det danske samfund udvikler sig stabilt, så statsgælden ikke vokser. I alt har
finansloven udgifter for næsten 700 milliarder kroner, som staten hvert år skal
have dækket ved at opkræve skatter og afgifter.
Hvorfor er
finansloven så vigtig?
Uden en årlig finanslov kan staten hverken udbetale
lønninger til de offentligt ansatte eller holde statsapparatet i gang. Og fordi
alle statens udgifter skal være indregnet i finansloven, er forhandlingerne
ofte meget vanskelige. Det er ved disse forhandlinger, grundlaget for de fleste
andre politiske initiativer i løbet af året lægges, og det er her, de største
forlig indgås. Det er derfor, finansloven er så vigtig. Alle partier ønsker af
den grund at sætte et særligt fingeraftryk på finansloven, så de bagefter kan
fortælle vælgerne, at de har haft indflydelse på, hvordan staten bruger sine
penge. Da regeringen jo skal have flertal til at stemme for finansloven, er den
nødt til at tilbyde sine støttepartier, at de kan få nogle af deres mærkesager
gennemført. Eksempelvis måtte den tidligere socialdemokratiske regering (ledet
af daværende statsminister, Poul Nyrup Rasmussen), hvert år sikre sig opbakning
fra venstrefløjen, når den skulle have sine finanslove vedtaget. Det omvendte
gjorde sig gældende i årene 2001 til 2011, hvor Danmark var ledet af en
regering bestående af Venstre og Konservative. Hvert år måtte VK-regeringen
give indrømmelser til sit støtteparti, Dansk Folkeparti, som betaling for at
stemme for finansloven.
Finansloven er således mere end et statsbudget og et
nationaløkonomisk værktøj: Den er en vigtig politisk studehandel, hvor
partierne ved at få penge til deres mærkesager, får en slags tak for deres
støtte til regeringen. Det er dog vigtigt at pointere, at en regering også kan
lave sin finanslov med stemmer fra oppositionen. Eksempelvis kan den nuværende centrumvenstreregering
vælge at lave finanslov med støtte fra Venstre i stedet for med støtte fra
Enhedslisten. På den måde er Enhedslisten også klar over, at partiet ikke skal
stille for store venstreorienterede krav om indrømmelser i en finanslov, for så
risikerer partiet, at regeringen i stedet indgår en mere højreorienteret finanslov
med partiet Venstre.
Hvilke elementer
består en finanslov af?
Finansloven består af en indtægts- og en udgiftsside. I
regeringens finanslovsforslag for 2014 udgør indtægterne i alt 666 milliarder
kroner, mens udgifterne løber op i 697 milliarder kroner. Den største
indtægtskilde er personskatten, som er på 291 milliarder kroner. Dernæst følger
momsen på forbrugsvarer og serviceydelser, som næste år giver statskassen et
beløb på 181 milliarder kroner. Derefter følger andre afgifter på 98 milliarder
kroner.
På udgiftssiden er billedet lidt klarere:
Indkomstoverførsler såsom bistandshjælp, SU og folkepension udgør den suverænt
største post på i alt 268 milliarder kroner. Så følger tilskud til regioner og
kommuner på 197 milliarder kroner, og derefter driftsudgifter på 186 milliarder
Kroner til blandt andet lønninger.
Udgifterne 697 milliarder kroner er en del større end
indtægterne på 666 milliarder kroner. Dermed er der underskud på budgettet, og
staten må optage gæld. Det er dog ganske normalt, at udgifterne er større end
indtægterne, og at staten dermed stifter gæld, når samfundsøkonomien befinder
sig i en lavkonjunktur. Til gengæld er der ofte overskud på statsbudgettet, når
samfundsøkonomien er i en højkonjunktur, og så kan staten betale af på sin gæld.
Hvad er forskellen
mellem en finanslov og andre love?
Finansloven er ikke nogen almindelig lov. For det første er
finansloven grundlaget for mange andre love, idet finansloven som oftest
bevilger pengene til nye initiativer. For det andet er selve beslutningsprocessen
omkring finansloven lidt anderledes end under vedtagelsen af andre love.
Finansloven diskuteres i udgangspunktet i tre såkaldte ’behandlinger,’ som det
også er tilfældet med andre love. Umiddelbart efter regeringens fremlæggelse af
finanslovudspillet behandles det første gang i Folketinget. Derefter overgår
forhandlingerne til Folketingets Finansudvalg, der består af partiernes
finansordførere. Ændringsforslagene til finansloven diskuteres først under
tredjebehandlingen i Folketinget over et par dage i midten af december.
Hvordan laves en
finanslov?
Tidsforløbet omkring finansloven er fastlagt i Grundloven. I
paragraf 45 hedder det: "Stk. 1. Forslag til finanslov for det kommende
finansår skal fremsættes for Folketinget senest fire måneder før finansårets
begyndelse."
Inden da har Finansministeriet præsenteret de enkelte
ministerier for en økonomisk ramme, som ministerierne hver især skal udfylde
med konkrete forslag. Det vil sige, at ministerierne får et vist beløb, som de
kan fordele til deres forskellige udgifter. Derefter afleverer ministerierne
deres bidrag til finanslovsforslaget i begyndelsen af maj, hvorefter
Finansministeriet skriver bidragene sammen til regeringens samlede
finanslovsforslag. Ministeriernes embedsmænd har samtidig udregnet, hvad de
forskellige partiers mærkesager vil koste at gennemføre. I forhandlingerne,
hvor indtægter og udgifter skal gå op, kan regeringen og de andre partier med
embedsmændenes beregninger hurtigt få et overblik over, hvad de forskellige
forslag vil koste, og hvor meget de kan spare ved at lave besparelser.