Udbredelse og brugere

Hvor stor er spilindustrien?

Trods problemer med piratkopiering og den globale økonomiske krise er computerspilsindustrien i stadig fremgang. Ifølge artiklen ”Computerspil ej blot til lyst” på danskerhverv.dk (se kilder) forventes det, at branchens omsætning globalt set stiger med 10,6 % årligt.

Ifølge den danske brancheforening MUF (Multimedieforeningen) var den globale omsætning af computerspil til PC og konsoller i 2007 på 41,9 mia. dollars. Den anslåede omsætning for 2012 er ifølge samme kilde på verdensplan 68,4 mia. dollars.

I forhold til musikbranchen anslår MUF, at computerpilsindustrien er ca. dobbelt så stor (se kilder).

I Danmark blev der ifølge MUF i 2009 solgt for 965 mio. kr. PC- og konsolspil og spilkonsoller for 528 mio. kr. (se kilder). Dansk Erhverv anslår i artiklen ”Computerspil ej blot til lyst” (se kilder), at branchen herhjemme omsætter for ca. 250 mio. kr. årligt. Også i Danmark er computerspilbranchen altså en markant industri. Alligevel kæmper branchen herhjemme ifølge computerspilszonen.dk (se kilder) stadig for at blive anerkendt som en selvstændig industri med stort vækst- og forretningspotentiale, sådan som det er tilfældet i lande som USA og Canada.  

Hvem er spilindustriens største aktører?

Ifølge hjemmesiden Software Top 100 (se kilder) var det største spilfirma i 2009 japanske Nintendo med en omsætning på 6.799 mio. dollars. Blandt firmaets største succeser kan nævnes ”The Legend of Zelda” og ”Super Mario Bros.” Firmaets store succes op gennem årtusindeskiftet skyldes blandt andet, at de har været dygtige til at producere spil med en meget bred appel, som når langt udover den stereotype computernørd. Dette gælder særligt spillene til Wii-konsollen.

På andenpladsen ligger amerikanske Activision Blizzard kendt for blandt andet ”World of Warcraft”, ”Crash Bandicoot” og ”StarCraft” med en omsætning på 4.279 mio. dollars.

Det ligeledes amerikanske Electronic Arts indtager tredjepladsen med en omsætning på 3.728 mio. dollars. Electronic Arts står blandt andet bag kæmpesucceser som ”The Sims” og ”FIFA” (se kilder).

Den førende danske spilleproducent er IO Interactive, der står bag den internationale succes ”Hitman”. Ifølge Computer World’s branceguide havde firmaet i regnskabsåret 2011/12 en omsætning på 176,6 mio. kroner (se kilder).  

Hvilket spil har været den største kommercielle succes globalt?

Ifølge hjemmesiden www.vgchartz.com (se kilder), der løbende indhenter salgstal fra computerspilbranchen, er det mest solgte computerspil nogensinde Nintendos Wii Sports fra 2006. Spillet har på verdensplan solgt imponerende 79,25 mio. eksemplarer. Som navnet antyder, er Wii Sports et sportsspil, hvor man kan udfordre venner og familiemedlemmer i alt fra til tennis og boksning. På grund af spillets trådløse controller aktiveres hele kroppen under spillet, og spillerne får en anderledes intuitiv spilleoplevelse end med de mere stationære PC- eller konsolspil. Spillets force er, at det er let tilgængeligt og fysisk aktiverende og appellerer til både han- og hunkønsvæsener i alle aldre. Desuden er spillet meget socialt, hvilket som tidligere nævnt er en populær tendens blandt nyere computerspil. 

Hvilket dansk spil har klaret sig bedst?

Den ubestridt største danske spilsucces er IO Interactives ”Hitman”-serie. Ifølge Børsens artikel Internt bureau står bag hidtil største danske spil-lancering” (se kilder) har de fire første Hitman-spil tilsammen solgt omkring 10 mio. eksemplarer. Det femte spil i serien udkommer november 2012 og spås allerede stor succes i udlandet. 

Hvem spiller computer?

Som MUF’s publikation ”Facts om Computerspil” fra 2010 (se kilder) tydeligt viser, er computerspil ikke længere forbeholdt den stereotype bebumsede teenagedreng, der sidder alene på sit værelse og bæller cola, mens han flår i joysticket. Publikationen viser, at hele fire ud af fem mellem 15 og 60 år spiller computerspil. Der tegner sig derfor et billede af et meget bredt og varieret felt af computerspillere. Ifølge MUF er computerspillerens gennemsnitsalder 34 år, og 75 % af alle spillere er over 18. De på papiret ”voksne” udgør med andre ord størstedelen af spillerne.

Børnene er dog også temmelig godt med. Faktisk spiller hele 82 % af alle børn computer.

Når det kommer til kønsfordeling, hævder MUF, at hele 40 % af alle spillere i 2010 er kvinder. Der er dermed sket en markant stigning siden 2002, hvor det ifølge artiklen ”Kvinder er vilde med Computerspil” fra Berlingske Tidende (se kilder) kun var 26 % af alle computerspillere, der var af hunkøn.

Konkluderende kan man sige, at computerspillet efterhånden appellerer uhyre bredt. Alt fra det lille barn, der intuitivt klasker fluer på forældrenes Ipad til den ældre kvinde, der spiller Wordfeud med sin svigerdatter, er nemlig, hvad end de selv er klar over det, at kvalificere som computerspillere.  

Hvor meget bliver der spillet?

Selvom computerspil er blevet en meget afholdt og udbredt hobby, har det endnu ikke helt overtaget vores liv. Ifølge MUF’s ”Facts om Computerspil” spiller 76 % (se kilder) af alle computerspillere mindre end fem timer om ugen. Børnene hænger dog foran skærmen lidt mere end flertallet – i gennemsnit en time om dagen.

Nogle af computerspillerne er naturligvis mere dedikerede end resten. Ifølge MUF bruger otte % af alle computerspillere mere end 16 timer om ugen i computerspillets verden. 

Kan man leve af at spille computer?

Der findes faktisk professionelle computerspillere. E-sports kaldes den disciplin, man konkurrerer i på professionelt plan. Siden år 2000 er der hvert år blevet afholdt World Cyber Games, der svarer til en slags verdensmesterskab eller OL for computerspil. Her dyster ca. 500 spillere fra 60 nationer i spil som ”Counter Strike”, ”Tekken”, ”FIFA” og ”StarCraft”. Vinderne af de forskellige discipliner kan løbe med en gevinst på op til 25.000 dollars. Præmiepenge er imidlertid kun en lille del af de rigtigt professionelle spilleres indtjening. De, der kan leve af deres spilletalenter, lever nemlig hovedsageligt af sponsorpenge. Særligt i Korea, hvor den første World Cyber Games blev afholdt, er E-sports kæmpestort, og spillerne bliver dyrket som idoler. ”StarCraft” ligaen er blandt de største i Korea og verden. Mange udlændinge med E-sports ambitioner rejser derfor til landet for at blive en del af denne. Blandt dem den professionelle danske gamer Jon 'BabyKnight' Andersen på 19, der, som man kan læse i en artiklen ”19-årige Jon lever af Computerspil” i Ingeniøren (se kilder), måske er morgendagens funklende stjerne på den koreanske ”StarCraft II” scene (se kilder).