Computerspillets historie og udvikling

Hvordan begyndte det hele i 1960erne?

Det første computerspil så dagens lys i 1962. Spillet hed Spacewar, og folkene bag var amerikanerne Wayne Witanen, J. Martin Graetz og Steve Russel. Spacewar var beregnet til to spillere, der skulle styre hvert sit rumskib, og gik i alt sin enkelhed ud på at destruere modstanderen med missiler. Da computeren på dette tidspunkt var en stor, klodset og meget dyr maskine, som kun meget få havde adgang til, var udbredelsen af spillet meget begrænset. De fleste computere stod på universiteterne, og hovedparten af Spacewar-spillere var da også at finde blandt programmørerne på universiteterne.

 

Spillet Space War fra 1962.

 

Hvordan udviklede computerspillet sig i 1970erne?

I begyndelsen af 1970erne kom computerspillet et skridt nærmere den bredere befolkning gennem de såkaldte spillearkader. I arkaderne kunne folk betale sig fra at spille computerspil på store flotte maskiner særligt designet til hvert deres spil. Et af de første arkadespil var Computer Space fra 1971. Spillet var udviklet af den amerikanske ingeniør Nolan Bushnell. Da spillet var meget kompliceret, blev det aldrig den succes, man håbede. Bushnell søsatte herefter med større held firmaet Atari, som skulle vise sig at blive den førende virksomhed inden for spilkonsoller i 70erne og 80erne. Firmaet stod blandt andet bag det enkle og uhyre succesfulde bordtennisspil Pong fra 1972. Pong kunne i modsætning til de første arkadespil også købes af privatpersoner som hjemmekonsol. Problemet med de første hjemmekonsoller var, at de ligesom arkademaskinerne kun kunne rumme ét spil. Dette problem løste firmaet Fairchild Camera & Instrument med lanceringen af spilkonsollen Fairchild Channel F i 1976. Med denne nye konsol kunne man nu udskifte spillene i stedet for at spille det samme spil igen og igen. Herfra tog udviklingen af hjemmekonsoller for alvor fat, og computerspillet fandt vej fra arkadehallerne til de små hjem.

 

Spillet Space Invaders fra 1978.

 

Hvordan udviklede computerspillet sig i 1980erne?

I 1980 kom en af de første og største kultfigurer i computerspilhistorien til verden. Navnet var Pac-Man, og bag det gemte sig en lille gul og rund figur. I Pac-Man styrer man spillets gule hovedperson rundt i en labyrint, hvor man skal samle point-piller, mens man flygter fra farverige spøgelser. Spillet blev en kæmpe succes først i arkadehallerne og senere i en version til hjemmekonsoller og PCer. Arkademaskinen Pac-Man solgte alene 300.000 eksemplarer på verdensplan. Figuren Pac-Man blev så populær, at han endte på madkasser, blyanter og t-shirts verden over. Adskillige efterfølgere til det originale spil er blevet udviklet siden. Heriblandt spillet Ms. Pac-Man fra 1982, der som navnet antyder, er samme spil blot med en kvindelig hovedperson, designet særligt til at vække kvindernes interesse for spillet.

Op igennem 1980erne udviklede man også en ny spiltype, nemlig adventurespillet. I modsætning til spil som Pac-Man, der netop på grund af sin enkelhed var velegnet som arkadespil, var de noget mere komplicerede og tidskrævende adventurespil bedre egnet til hjemmecomputeren, der blev stadig mere udviklet og udbredt i 80erne. En af de mest populære hjemmecomputere var Commodore 64 fra 1982, der på grund af sit lidt klodsede udseende fik kælenavnet brødkassen. Commodore 64erens fine grafik og lyd gjorde den i flere år til den ubestridte konge af spillecomputerne. Blandt de mest elskede spil til Commodore 64 var Bubble Bobble og Ghosts and Goblins. 1987 begyndte Commodore 64erens status at vakle, da spillevidunderet Amiga 500 blev sendt på gaden. Amigaens popularitet skyldtes blandt andet, at den var fast udstyret med et diskettedrev, som gav den væsentligt bedre hukommelse end sine konkurrenter. Amigaen var derfor langt bedre til at håndtere de store mængder af grafik og lyd, som de stadig flottere spil rummede. Nogle af Amigaens mest spillede er titler som fodboldspillet Sensible world of soccer og platformspillet Rainbow Island, hvor man i form af en lille buttet dreng skal skyde sig fra det ene level til det næste med sit særlige våben: regnbuer.

Et af 80ernes største spilsucceser var Nintendos Super Mario Bros. fra 1985 med blikkenslagerbrødrene Mario og Luigi som hovedpersoner. Spillet kunne spilles på flere maskiner heriblandt Nintendos egen konsol. I samme periode kom også SimCity på markedet til flere forskellige computere. I SimCity skal spilleren bygge sit eget virtuelle bysamfund op fra bunden med alt, hvad dette indebærer af institutioner, arbejdspladser og parkanlæg til byens borgere. Både Super Mario Bros. og SimCity er siden deres 80er fødsel kommet i flere og mere avancerede versioner og er stadig populære.

 

Spillet Pac-Man fra 1980.

 

Hvordan udviklede computerspillet sig i 1990erne?

1990'erne var præget af store teknologiske fremskridt, og computerne blev endnu bedre til at vise grafik og afspille lyd. Dermed stod mulighederne åbne for at give spillene endnu flottere og mere omfattende indhold. De gamle disketter blev hurtigt for små at rumme de store spil. Derfor blev mange spilleentusiaster glade, da CD-ROM formatet blev lanceret til PC i begyndelsen af 90'erne. En CD-ROM kunne nemlig rumme knap 500 gange mere end en diskette. PCen overtog efterhånden pladsen som den mest populære hjemme og dermed spillecomputer. Fordelen ved PCen var udover dens cd-rom drev, at den i modsætning til Amiga og Commodore 64 både var en fabelagtig spille- og arbejdscomputer. Med PCen indtog computerspillet dermed også de hjem, der ikke ville eller havde råd til at investere i en computer kun til spillebrug.

Et af 1990ernes nye og mere avancerede spil til PC var Wolfenstein 3D fra 1992. Spillets hovedperson er en amerikansk krigsfange, der forsøger at flygte fra sit fængsel Castle Wolfenstein. Spillet går derfor ud på at skyde sig igennem onde nazister og glubske schæferhunde, mens man forcerer det uhyggelige nazislot. Det nye ved spillet var 3D formatet og spillersynsvinklen inde fra hovedpersonens hoved. Denne privilegerede placering gav brugeren en mere sanselig og realistisk oplevelse end nogensinde før. Wolfenstein 3D var dermed det første af de såkaldte 'first person shooter' spil. Senere kom beslægtede spil som Doom og Quake, der vandt blodtørstige drengehjerter op gennem 1990erne ved at være endnu mere brutale end originalen.

 

Spillet Wolfenstein 3D fra 1992.

 

Hvordan har computerspillet udviklet sig siden 2000?

Siden årtusindeskiftet har grænserne for, hvad man som computerspiller kan opleve af lyd, grafik, realisme og sanselighed flyttet sig voldsomt. Computerspillene udvikles stadig til både PC- og konsolplatformene. Det gælder eksempelvis Tomb Raider-saga'en med den hotte og hårdtslående arkæolog Lara Croft som hovedperson.

Tiden efter årtusindskiftet har dog i udpræget grad været præget af spilkonsollernes stadigt stigende popularitet og udvikling. Elektronikgiganten Sony havde allerede i midten af 1990'erne lanceret den første udgave af Playstation. I 2001 kom så efterfølgeren Playstation II, der hurtigt overtog rollen som markedets førende spilkonsol. Da Playstation III i 2006 skulle konkurrere med Nintendos Wii, måtte Sony dog se sig slået. Wiien indtog hurtigt markedet med sine bredt appellerende spil og særlige nye trådløse controller et håndholdt pegeredskab, der kan registrere bevægelser i tre dimensioner. Med denne nye controller bliver hele kroppen aktiveret under computerspillet, og spilkonsollen kan bruges som en slags motionsredskab. På den måde lykkedes det Nintendo at tiltrække en helt ny målgruppe.

En anden populær spilleplatform, der har præget computerspilkulturen efter 2000, er diverse smartphones og tablets. Med disse minicomputere, som efterhånden er blevet hvermandseje, har computerspillet for alvor indtaget den brede scene.

I det 21. århundrede har spillelysten på den måde sneget sig ind i mange menneskers hverdag. Man behøver ikke længere opsøge computerspil. Dem har man med sig over alt på sin telefon, hvis man skulle kede sig på togturen eller blot trænge til at blive distraheret fra hverdagen.

Et af de absolut mest succesfulde spil udviklet til tablet og smartphones er det finsk udviklede Angry Birds. Spillet, hvor man skyder grønne grise med fugle, er på verdensplan blevet downloadet 140 millioner gange siden det udkom i 2009 og frem til 2012. Et andet populært tabletspil er det scrabblelignende Wordfeud, der har fået folk i alle aldersgrupper til at spille computerspil med venner og bekendte. Med de små og altid online tablets er computerspillet i langt højere grad blev en social beskæftigelse, som kan foregå på tværs af rum.

Den sociale tendens ses også inden for PC-spillene, hvor de såkaldte onlinespil for alvor har taget fat siden årtusindeskiftet. Her kan brugerne spille med og imod venner eller vildt fremmede via internettet. Populære eksempler på onlinespil er Fortnite, adventurespillet World of Warcraft og 1st person shooteren Counter Strike. I disse spil kan man løbende kommunikere med sine medspillere. Som undersøgelsen Världen som spelplan gränsöverskridande i onlinespelskulturen lavet af det svenske Statens Medieråd konkluderede (se kilder), er onlinespillet blevet et socialt mødested, hvor folk, der ellers aldrig var mødtes, finder sammen omkring et særligt sæt af sociale koder. Her er det nemlig ikke alder eller karriere men dine evner som spiller, der giver dig social status.

Et mere ekstremt tilfælde af computerspillet som en social platform, er det såkaldte Second Life fra 2003. Second Life er ganske enkelt et virtuelt parallelunivers også kaldet et metaverse, hvor brugerne via en virtuel stedfortræder også kaldet en avatar kan bevæge sig rundt og socialisere med fremmede avatarer. Spillet har endda sin egen særskilte økonomi og sin egen valuta Linden Dollars, som man kan købe for amerikanske dollars og bruge til fornøjelser i det virtuelle univers. Second Life blev aldrig helt den virtuelle revolution, man håbede på. Ikke desto mindre er projektet et vidnesbyrd om en ny tendens i det 21. århundrede, hvor grænsen mellem virkelighed og computerspil bliver mere og mere udflydende.

 

Trailer til Angry Birds fra 2009