Økonomi og medier

Hvordan er de deltagende holds økonomi?

Tour de France er arrangeret af sportsavisen L'Équipe. I 2011 stillede 18 professionelle cykelhold - i alt 198 ryttere - til start i løbet. 166 ryttere gennemførte løbet.

Den økonomiske struktur på et cykelhold varierer fra hold til hold. Det danske cykelhold Team Saxo Bank (indtil 2008 Team CSC) talte i 2011 29 ryttere. I artiklen "Ingen podier men samme indtjening hos CSC", der blev bragt i Politiken i 2006, kom det frem, at holdets ryttere tjente 1,6 millioner kroner ved årets løb (se kilder). Cykelholdet er ejet af firmaet Riis Cycling A/S. Det er den tidligere danske Tour-vinder Bjarne Riis, der står for holdets ledelse. Cykelholdet var afhængige af penge fra storsponsoren CSC - et sponsorat, der løb frem til årsskiftet 2008/2009. Fra 2009 blev banken Saxo Bank hovedsponsor, og holdet skiftede navn til Team Saxo Bank. I 2010 blev amerikanske Sungard medsponsor, hvilket medførte et navneskift for holdet, der indtil 2012 hed Team Saxo Bank-Sungard. I juni 2012 præsenterede holdet en ny sponsor, den russiske bank Tinkoff Bank, i en halvandet års sponsoraftale med Riis’ cykelhold. Holdets navn er derefter Team Saxo Bank - Tinkoff Bank.

I 2007 indrømmede Bjarne Riis et årelangt misbrug af dopingstoffet EPO i sin aktive karriere som cykelrytter uden, at det fik direkte konsekvenser for holdets sponsoraftaler.

Hvilken rolle spiller medierne i Tour de France?

Mediemæssigt hører Tour de France til de største begivenheder i verden. Løbet blev - ifølge Tour'ens officielle hjemmeside i 2011 fulgt af 3.200 journalister fra 100 tv-kanaler, 70 radiokanaler, 400 aviser og presseagenturer og 70 websites (se kilder). Journalisterne repræsenterede 35 nationaliteter. 60 tv-kanaler sendte fra løbet, hvilket gav seere fra 190 forskellige lande mulighed for at følge med i årets løb. Løbets officielle hjemmeside havde 14 mio. unikke besøgende.

Mellem 12 og 15 millioner tilskuere følger hvert år Tour de France ude på etaperne. Mere end 60 nationaliteter er repræsenteret blandt publikum, hvoraf 80 % er franskmænd.
De seneste par år har interessen for løbet været for nedadgående, muligvis på grund af de mange dopingskandaler. En analyse af seerinteressen ved 2007-udgaven af cykelløbet Flandern Rundt viser en nedgang i seerinteressen på 77 procent i Spanien, Italien, Holland, Tyskland og Frankrig. På den baggrund konkluderer firmaet bag analysen, at de mange dopingskandaler der i de senere år har ramt cykelsporten, har medført et alvorligt dyk i medieinteressen. Firmaet mener desuden, at det har haft stor betydning, at flere statslige tv-stationer i Italien, Frankrig og Tyskland har reduceret deres dækning af cykelsport på grund af dopingskandalerne.
De kaotiske omstændigheder, der har indhyllet de seneste udgaver af Tour de France, har fået mange tv-stationer til at overveje, om de fortsat skal sende fra løbet - men det gælder ikke for danske TV2. Kanalens tidligere sportschef Morten Stig Christensen udtalte i artiklen “TV 2 fortsætter med Tour de France”: “Vi [har] oplevet en meget stor seerinteresse, og hvis interessen fortsat er der, så bliver medierne ved med at dække løbet, og det vil vi selvfølgelig også gøre” (se kilder). Men han lægger vægt på, at medierne også beskæftiger sig indgående med dopingproblemerne: “Vi har en forbandet forpligtelse til at gå i kødet på cykelsporten […] man kan ikke bare lade som om det ikke eksisterer”. Stationens holdning er uændret i lyset af hændelserne i 2007 og 2008.

Hvilke sponsoraftaler har Tour de France?

Ifølge www.cyclingnews.com anser løbets sponsorer Tour de France for at være en af verdens bedste lejligheder til at vise deres produkter frem (se kilder). De vigtigste sponsoraftaler har selskabet Société du Tour de France indgået med 4 såkaldte ‘klubmedlemmer’, blandt andet bilfabrikanten Skoda, den franske supermarkedskæde Carrefour og producenten af mineralvand Vittel. Aftalen med Skoda blev i 2014 forlænget, så den løber til og med 2018. Derudover kaldes de otte største sponsorer af løbet for officielle 'partnere'. Det gælder blandt andet urfabrikanten Festina og sportsfirmaet Le Coq Sportif. Den franske bank Crédit Lyonnais har stået som sponsor for løbets gule trøje siden 1987. Sponsoraftalen koster banken godt 4,32 millioner euro per år, omkring 38,4 millioner kroner. De fleste sponsorer har tegnet kontrakter, der løber flere år frem i tiden. I 2014 blev det udmeldt, at danske Bjarne Riis’ cykelhold indtil videre har Saxo Bank som eneste hovedsponsor.

Hvad er reklamekaravanen?

Cirka en time foran feltet af cykelryttere kører en karavane, der består af cirka 180 farvestrålende reklamebiler, der repræsenterer godt 38 forskellige virksomheder. Karavanen er en rullende blanding af marked og reklame for diverse produkter. Det motoriserede reklamecirkus bliver sjældent vist i tv-transmissionerne, der koncentrerer sig om cykelrytterne. Ifølge bogen "Tour de France" er reklameeffekten alligevel ret stor. Hvert år deles hen ved 11 millioner gaver og smagsprøver ud gennem bilernes vinduer (se kilder). Karavanens rullende reklamesøjler er en kærkommen adspredelse for de mange tusinde tilskuere, der ved hver etape tager opstilling langs ruten for at se feltet suse forbi.

Hvad er fascinationskraften ved Tour de France?

Tv-stationen TV2 og især kommentatorparret Jørn Mader og Jørgen Leth har betydet rigtig meget for udbredelsen af Tour de France i Danmark. Siden stationen i 1990 begyndte at transmittere fra løbet, har cykelinteressen blandt danskere været stærkt stigende. Det skyldes dels de danske rytteres meritter på de franske landeveje i denne periode, dels kommentatorparrets uforlignelige evne til at gøre enhver etape i Tour de France til noget fantastisk, nærmest mytologisk. Som om de deltagende var græske guder i korte bukser. Med vendinger som "den brune muskel" (om spanieren Miguel Indurain) og "et moderne korstog gennem legendariske landskaber" (om selve løbet) har Mader og Leth formået at opbygge et kompleks af myter om helte og skurke omkring Tour de France. I 2003 blev kommentatorparret imidlertid splittet, da Jørn Mader blev flyttet fra cykeltransmissionerne. To år efter, i 2005, blev Jørgen Leth fyret fra posten som kommentator på grund af den debat, der fulgte udgivelsen af hans selvbiografi ”Det uperfekte menneske”. Transmissionerne fra Tour de France i 2007 og 2008 blev kommenteret af journalisten Dennis Ritter og den tidligere danske Tour-rytter Rolf Sørensen. I 2009 vendte Leth tilbage som kommentator, til glæde for mange danske cykelfans.