Hvor stor er Amazons omsætning?
Med rekordregnskabet for 2019 rundede Amazon (endnu) en økonomisk milepæl, og selskabet er nu over 1.000 milliarder dollars værd. I fjerde kvartal af 2019 omsatte Amazon for mere end 87 milliarder dollars, hvilket var 21 procent mere end fjerde kvartal året før. I hele 2019 lød omsætningen på godt 260 milliarder dollars. Det fremgår af Ritzau-artiklen ”Regnskab sender Amazons værdi over 1.000 milliarder dollar” (se kilder).
Under coronakrisen i 2020 er Amazons omsætning fortsat steget. Ifølge Computerworlds artikel ”Coronakrisen får Amazons omsætning til at buldre i vejret” er væksten sket ”som en direkte konsekvens af coronakrisen”, fordi flere mennesker handler online end før coronakrisen (se kilder). Artiklen fremhæver også, at Amazon, for at følge med den boomende efterspørgsel, har ansat 175.000 nye medarbejdere. Ved udgangen af 2020s første kvartals talte Amazons medarbejderskare 840.000 ansatte. Coronakrisens store efterspørgsel har dog medført, at Amazon har haft ekstra mange omkostninger til at håndtere de mange forsendelser – næsten dobbelt så mange udgifter som året før. “Den nuværende krise viser Amazons tilpasningsevne og levedygtighed som aldrig før, men det er også den sværeste tid, som vi nogensinde har stået i,” siger Amazon-stifter Jeff Bezos ifølge artiklen (se kilder).
Hvor store er Amazons markedsandele?
I hjemlandet USA står Amazon for lige omkring halvdelen af al onlinehandel, svarende til cirka 4 procent af USA’s samlede detailsalg. Det fremgår af Berlingskes artikel ”Amazon æder sig ind på detailhandlen i Europa” (se kilder). Her nævnes også, at Amazon sidder på 40 procent af onlinehandlen i Tyskland, 25 procent i Storbritannien og omkring 10 procent i Frankrig. I Danmark hedder danskernes foretrukne webbutik Zalando, og den digitale tøjbutik står for omkring 2 procent af dansk onlinehandel. Lige efter følger Amazon med en markedsandel på cirka 1,9 procent.
Hvem er Amazons største konkurrenter?
”Du er blevet amazoned”. Sådan lyder et efterhånden ganske udbredt udtryk, som dækker over det, der sker, når Amazon går ind på et nyt marked og tvinger etablerede virksomheder til en gevaldig nedjustering. Denne dynamik opridses i Computerworlds artikel ”Derfor banker Amazon alle konkurrenterne” (se kilder). I baggrundsartiklen ”Amazon vil ikke bare dominere markedet – Amazon vil være markedet” i Dagbladet Information uddybes dette: ”Med et uendeligt varekartotek, ny teknologi, dagligvarebutikker og snart eget medicinalfirma har amerikanske Amazon skabt et markedsimperium, som bliver stadigt sværere at komme udenom. Det er kapitalisme og globalisering på speed” (se kilder). Med andre ord er Amazons konkurrenter enhver, der gerne vil sælge noget.
På hjemmesiden Investopedia har rådgiveren Troy Segal fremhævet, hvem Amazons største konkurrenter er. Han inddeler Amazons forretningsområder i fem kategorier (se kilder):
- Online-butikker: Her er Amazon ganske dominerende på verdensmarkedet, men blandt de største konkurrenter er amerikanske Etsy og kinesiske JD.com.
- Fysiske butikker: Amazon har de senere år åbnet både fysiske boghandler og supermarkeder, ligesom selskabet ejer Whole Foods Market. Blandt konkurrenterne på er de amerikanske giganter Walmart, Best Buy og Costco.
- Auktionshus for brugte varer: Amazon gør det også muligt for private at købe og sælge brugte varer. Her er amerikanske eBay største konkurrent.
- Abonnementstjenester: Amazon Prime har 150 millioner brugere. Konkurrenter med lignende modeller er blandt andet Netflix, iTunes (Apple) og Google Play.
- Cloud-tjenester: En stor del af omsætningen kommer fra Amazon Web Services (AWS), som tilbyder næsten 200 forskellige ydelser inden for maskinlæring, kunstig intelligens, cloud-lagring og dataanalyse. På dette område er kinesiske Alibaba Group og amerikanske selskaber som Oracle, Microsoft, IBM og Google væsentlige konkurrenter.
I en artikel fra Forbes med titlen ”It’s Alibaba, Not Walmart, That Amazon Should Really Be Worried About” (se kilder) fremhæves kinesiske Alibaba Group som Amazons største konkurrent. Artiklen beskriver sågar den kinesiske gigant som ”The Amazon of China”.
Hvor har Amazon etableret sig?
Foruden USA (1995), Tyskland (1998), Storbritannien (1998), Frankrig (2000), Japan (2000) og Kina (2004), som var de første lande, Amazon etablerede sig i, er en række lande kommet på listen de senere år: Italien (2010), Spanien (2011), Brasilien (2012), Canada (2012), Indien (2013), Mexico (2013), Holland (2014), Australien (2017), Singapore (2017), Tyrkiet (2018) og De Forenede Arabiske Emirater (2019). I sommeren 2020 blev Sverige nævnt som næste land i rækken.
Hvilke andre virksomheder ejer Jeff Bezos?
Jeff Bezos er grundlægger og ejer af Amazon og har stået i spidsen for Amazons mange opkøb af andre virksomheder. Personligt er han også stifter og ejer af flere andre virksomheder. I 2000 grundlagde Bezos raketvirksomheden Blue Origin, hvis vision er at lave rumrejser – lidt ligesom techkollegaen Elon Musk og hans firma SpaceX. Da Bezos i 2018 blev spurgt, hvad han vil bruge sine penge på, konstaterede han ifølge avisen Business Insider: ”Den eneste måde, jeg kan se, at jeg kan bruge så stor en finansiel ressource, er ved at omdanne mine gevinster fra Amazon til rumrejser” (se kilder). I 2013 bevægede Bezos sig ind på mediemarkedet, da han købte avisen Washington Post for 250 millioner dollars.